McBitch Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 Bruker ikke fysisk straff. Trenger ikke bruke det, klarer ikke bruke det. Hunden min er babyen min Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 En kompis har faktisk tidenes gjennomføring av straff. Om hunden gjør noe galt så henter han frem en plakat av Bob Saget og roper "NEI NEI NEI". Det tok ca en uke å få bikkja til å slutte og tigge ved matbordet. Lenke til kommentar
LOOM Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 Bruker ikke fysisk straff. Trenger ikke bruke det, klarer ikke bruke det. Hunden min er babyen min 8991497[/snapback] Vil ikke kalle det fysisk straff. Men jeg har sett hunder som -ikke- får "kjeft" for noe de har gjort feil. De vil hvertfall ikke jeg overta. Man kan ikke sende de på rommet sitt eller nekte de middag heller, de forstår det bare ikke. Eneste man oppnår er at hunden aldri vet hvor den har deg, og det er ikke noe positivt for å si det mildt. Eneste 'straffen' som kan gis må gis senest 5sek etter at de har gjort gjerningen, ellers forstår de bare ikke hva de gjorde feil. Lenke til kommentar
Maj7 Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 (endret) Eneste 'straffen' som kan gis må gis senest 5sek etter at de har gjort gjerningen, ellers forstår de bare ikke hva de gjorde feil. Straffen må komme i det øyeblikket hunden gjør noe galt. Om ikke samtidig, så heller før enn etterpå. Det er riktigere å straffe ideen hunden har om å gjøre noe galt enn å straffe at den gjør seg ferdig med/fjerner seg fra den gale handlingen. 5 sekunder etter at hunden har gjort gjerningen er det kanskje heller ros som skal til, for da har den faktisk gitt seg edit: kursiv Endret 3. juli 2007 av Maj7 Lenke til kommentar
LOOM Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 5 sekunder etter at hunden har gjort gjerningen er det kanskje heller ros som skal til, for da har den faktisk gitt seg 8994837[/snapback] Hvis du leste hva jeg skrev før det innlegget du siterte så var det akkurat det jeg sa. 5sek er egentlig for sent som du sier. Klart, man skal ta den så fort som mulig. Helst i det den gjør det, selvfølgelig. Lenke til kommentar
Maj7 Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 Viktig: Vent noen sekunder, og ros hunden. (maks 5sek). etter at du har straffet den. Så blir den ikke nervøs. Her påpekte du bare at rosen skulle komme i kort tid etter straffen. Det jeg ville framheve var at en del sekunder etter en gal handling, er det ikke en gang nødvendig å straffe, for da straffer man feil handling. Heller gå rett på rosen for at den slutter. Men jeg tror vi alt i alt er ganske enige. Det er øyeblikket som teller, man må være fast og bestemt, deretter bli venner og så ferdig med det Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 6. juli 2007 Del Skrevet 6. juli 2007 Stemmebruk skal være nok! Man kan ta tak i hunden, men ikke så den får vondt... Som å ta rundt skuldrene for å få kontakt, eller smånappe i båndet når hunden drar. 8854446[/snapback] Stemmebruk er IKKE nok. Hunden MÅ ha assosiasjoner til det, samme hva det er . Akkurat som når du lærer hunden å sitte, å bli, å stå osv. Jeg har nok straffet atlas fysisk, men ofte når han gjør noe galt (eller gjorde, han har lagt av seg en god del valpefakter nå) stilte jeg meg ned på alle fire og knurret til ham. Siden han ser på meg som alfatispe, så la han seg da ned, og skjønte han hadde gjort noe galt. Når han bet for hardt som valp, så bet jeg tilbake. Det man gjør med MILD fysisk avstrafning er rett å slett å snakke deres språk. 8858016[/snapback] Er hunden slem, snakk streng til den, er den god, ros den. Da assosierer den god oppførsel med vennlighet og dårlig oppørsel med strenghet. Jeg lærte hunden min "sitt" uten å sette meg ned når jeg gjorde det, tror det bare er du som liker å leke hund. Og er du sikker på at han skjønte at han hadde gjort noe galt? Hadde jeg gjort det med min hund hadde hun også lagt seg ned, ikke fordi hun skjønte at hun hadde gjort noe galt, men fordi hun følte seg truet! 8858300[/snapback] Ehh hva for slags ting er det å gjøre?? Stille seg på fire og BJEFFE til hunden sin, og BITE når hunden biter ? Det er jo hundre prosent feil... Vist du må gå så drastisk til verk som å bite hunden din, har DU som hundeeier feilet fullstendig. Lenke til kommentar
Mariannezoey Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 jeg mener ikke fysisk straff er noe som bør brukes i stor grad (da mener jeg flere ganger om dagen) jeg mener stemmebruk og et mildt dytt vil være nok, men dette kommer da også ann på rasen! selv har jeg en whippet, og de er veldig milde i hodet, tar man da hunden for hard kan man odelegge den for livet!! når jeg trener min hund (hun er ennå bare valp) trener jeg konsikvent med positive ting! jeg prøver heller å lære henne hvordan jeg VIL ha det, enn hvordan jeg IKKE vil ha det! jeg har snakket hardt til henne noen ganger, og da viser hun tydelig at hun skjønner noe er galt.. men det er også viktig at hun forstaår hva som er galt! en hund vil ofte gjenta gal oppførsel flere ganger, og det er da ofte for å finne ut om det var denne tingen som var feil! det er her det da kommer inn dette med å være konsikvent! så jeg mener i daglilivet at fysisk avstraffelse er fy fy.. MEN om min hund noen gang hadde foreksempel hoppet opp på bordet å stjålet mat eller noe hadde hun fått et tak i nakken, og et kraftig nei, men dette er kun i ekstreme situasjoner Aldrig ellers.. det er ofte lettere å distrahere en hund, og rose den når den gjør noe annet enn noe galt, enn å hive den i bakken med makt hvis de gjør noe galt.. man må også huske på noen hunder har lav smertegrense, og da bryr de seg ikke om man røsker de i nakkeskinnet, menge oppfatter dette da som frekk oppførsel, noe det ikke er! Men det er flere treningsmetoder på alle dyr, jeg vik aldrig bruke makt på noen av mine! Lenke til kommentar
kig Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 (endret) Hva mener du om fysisk straff? Har du brukt dette på egen hund noen gang? Jeg mener at hunder tåler å bli tatt i. Uten å drive mishandling 8852985[/snapback] Mener du da også å bruke strømhalsbånd. Har sett et par engelsk setter med strømhalsbånd. Jeg gikk bort i det de ble lempa inn i burene i bil i som står utfor huset, - med dette dj..halsbåndet på. Eier virker ilter og hiver seg raskt på hundene hver gang den gir fra seg en lyd når den står bundet til trappa i kort bånd. Det er 2 hunder- begge ligger i bur i bilen på natta. Har hørt de bjeffe i burene - og ser da for meg hvilken effektiv metode som kan brukes for å stoppe bjeffinga, siden bilen står rett utfor huset. Kan ikke disse jakthundene være i hus i lag med folk- og hvorfor blir de så røfft behnadlet- som mitt inntrykk er. Et så trist syn som disse setterene i bur den kvelden - lagt til ro for natta -med strømband på og det sørgelige uttrykket - det har jeg ikke sett noen gang. Er ikke dette dyreplageri? Når kopler man inn dyrevernet? Endret 16. juli 2007 av kig Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 16. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2007 Nei, med fysisk straff mener jeg å bruke hendene. Ikke noen "hjelpemidler" som pinner og strømhalsbånd. Lenke til kommentar
kig Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 Nei, med fysisk straff mener jeg å bruke hendene. Ikke noen "hjelpemidler" som pinner og strømhalsbånd. 9085952[/snapback] Her er det nye lovforslaget vedr bruk av strøm på hund. Det blir vel sannsynligvis vedtatt, har jeg lest. Takk og lov! http://www.mattilsynet.no/mattilsynet/mult...rift_25632a.doc Lenke til kommentar
Karl-Peder Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Her er det nye lovforslaget vedr bruk av strøm på hund. Det blir vel sannsynligvis vedtatt, har jeg lest. Takk og lov! http://www.mattilsynet.no/mattilsynet/mult...rift_25632a.doc 9086724[/snapback] Heldigvis vil det fortsatt være lov å bruke for å lære hundene å ikke gå på beitedyr.. Lenke til kommentar
sid_ Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 Bruker aldri fysisk straff på mine hunder Lenke til kommentar
-Gullfisk- Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 Det er ikke noe galt i fysisk straff, så klart til en viss grad. Se på naturen til hunden, hvordan moren er med valpen sin. Den legger ikke fram godbiter for å få valpen til å gjøre som den vil. Den sier i fra fysisk, ikke så hun skader den. Men for å vise ting ikke er greit, eller at valpen tar i for mye. For eksempel når den lekebiter.. Vi må bruke fysisk på vår hund noen ganger, pga han tilter litt. og han kommer ikke ut av det. Så hvis man dunker litt til han, så blir han oppmerksom på hva jeg gjør, istedet for å surre rundt med det han tuller med. Det er bare i det siste at hunder blir trent opp med godbiter nesten. Så klart, man skader jo ikke hunden, men kommer ann på en viss grad. Piper bikkja så har man kanskje tatt en del i. Hvis den piper pga den har vondt, men en hund tåler veldig mye som regel. Og litt fysisk kontakt er bare en måte å si i fra, noe som ligger i naturen dems.. Lenke til kommentar
Ravusy Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 Men selvfølgelig, det med å velte hunden på ryggen og holde den der og slikt syns jeg ikke noe om. Straff skal være rask og kontant. Og om hunden ikke lærer, kan det ikke kalles straff. Det kommer helt an på situasjonen og hvordan man gjør det. Får min scäferhund raptus (herjing, erte/terge meg, løpe som en gærning rundt i huset og etc), så er det ikke mye annet som funker. Det eneste jeg gjør er å holde han nede (trenger ikke være direkte på ryggen, men i en liggende stilling) og stryke ham på brystet mens jeg selv holder meg rolig. I disse tilfellene er det ikke straff, det er mer om få stress og aktivitets nivået bort og slippe han når han har blitt rolig igjen. Lenke til kommentar
-Gullfisk- Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 Jeg snakket aldri om å slå og sparke hunden. Jeg snakket om å bruke fysiske signal, istedte for å bruke ord.. Det kan være et lite dytt, for å si i fra. Dere kan jo se på for eksempel hundeviskeren som går på tv om dagen. Han bruker mye fysisk, med det er bare et lite dytt med hånda for å si i fra at det ikke er greit.. Det blir jo ikke direkte straff, men det er en advarsel om dette er ikke greit.. Straffe hunden blir jo helt feil uansett, den vil ikke forstå det hvis du skal straffe den. Man må jo bare gi advarsel om når noe er feil, og rose han når noe er riktig. Man kan ikke straffe en hund, som man gjør med mennesker ofte. Hjelper ikke å ta bort maten, eller ta lekene til en hund fordi han gjorde noe galt. Man går jo ikke løs på hunden for å straffe han, men man gir han en advarsel at den adferden er ikke bra. Og for min del, med hunden min. Kan de være fysisk kontakt, eller så snapper han aldri ut av den situasjonen.. Lenke til kommentar
pippin88 Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Når jeg skaffer meg hund kommer jeg til å straffe den fysisk.. Og med ord så klart.. Men ALDRI så den blir redd eller får skikkelig vondt.. Tar den vel i nakkeskinnet og og knurrer til den.. som moren gjør fra den blir født og oppfostret.. Jeg ser ikke noe galt i å straffe hunden på samme måte som moren gjør det. Men jeg kommer IKKE til å knipse den på nesa eller rive den i ørene da dette kan være skadelig.. Nakkeskinnet blir nok det eneste fysiske jeg blir å gjøre... Lenke til kommentar
Gomsy Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Er det ikke slik at man helst vil ha en hund som lyder deg fordi man er sjefen, ikke fordi de er redd? Fører ikke slik fysisk straff til litt dum lydighet? Nå er ikke jeg hundeeier enda, men har tenkt meg en Dalmatiner:) Synes bare at det har vært mye snakk om at man skal være ledern og få full respekt fra hundens side i det siste, uten å bruke fysisk straff. Kunne noen sagt hvilken situasjoner dere synes det er greit å bruke fysisk straff? Lenke til kommentar
pippin88 Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Jeg synes det er greit å bruke fysysk straff når hunden er valp.. Man skal ikke behøve å ta hunden i nakkeskinnet når de har vokst og lært seg hva som er rett og galt.. Så hvis valpen er ulydig så er det greit å ta den i nakken for å få den til å skjønne at den ikke gjorde som jeg sa.. Vet ikke heeelt i hvilke situasjoner og slikt enda da for jeg har ikke hund enda.. Kanskje hvis hunden ikke hører etter når jeg roper på den.. og hvis den er skikkelig ulydig.. Synes det er rett og "forme" valpen fra tidlig alder slik at den vet at du er sjef.. Man er jo bestevenner for det.. Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 19. september 2008 Forfatter Del Skrevet 19. september 2008 Det eneste jeg gjør er å holde han nede (trenger ikke være direkte på ryggen, men i en liggende stilling) og stryke ham på brystet mens jeg selv holder meg rolig. I disse tilfellene er det ikke straff, det er mer om få stress og aktivitets nivået bort og slippe han når han har blitt rolig igjen. Du holder hunden fast - hunden avbryter atferden - hvilken konsekvens har din handling hatt for atferden? Økte den i frekvens, eller ble det mindre av den? Er det ikke slik at man helst vil ha en hund som lyder deg fordi man er sjefen, ikke fordi de er redd?Fører ikke slik fysisk straff til litt dum lydighet? Nå er ikke jeg hundeeier enda, men har tenkt meg en Dalmatiner:) Synes bare at det har vært mye snakk om at man skal være ledern og få full respekt fra hundens side i det siste, uten å bruke fysisk straff. Kunne noen sagt hvilken situasjoner dere synes det er greit å bruke fysisk straff? Kort fortalt så gjør hunder ting a) for å oppnå noe b) for å unngå noe. Der jeg syns det er greit å bruke straff er i hverdagslige situasjoner. Altså ikke under lydighetstrening f. eks. Men om min valp legger seg under skrivepulten og begynner å tygge på en ledning, da er det et NEI, og hvis hun ikke stanser da jeg sier NEI, så tar jeg henne i nakken og føyser henne vekk derfra. Samme hvis den voksne hunden min snoker på benken etter mat. Kanskje hvis hunden ikke hører etter når jeg roper på den.. og hvis den er skikkelig ulydig.. Synes det er rett og "forme" valpen fra tidlig alder slik at den vet at du er sjef.. Man er jo bestevenner for det.. Jeg vil ikke anbefale deg å straffe hunden hvis den ikke kommer når du roper. Da er det rett og slett for vanskelige omstendigheter for hunden, og den kan ikke innkallingskommandoen godt nok. F. eks i situasjoner der den ser en annen hund i skogen, en katt løper over lekeplassen osv.. Hva tror du skjer om du straffer hunden din når den endelig kommer bort til deg? Tror du den har lyst til å komme neste gang du roper da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå