Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Urettferdig karakter i Geografi - hva synes dere?


Anbefalte innlegg

Jeg fikk en ganske stor overraskelse (for å si det mildt) da jeg fikk vite at jeg har karakteren 2 i Geografi.

 

Slik ser prøvene mine ut:

 

1. Terminkarakter: 3

Prøve 1: 3+

Prøve 2: 3

Prøve 3: 3/4

 

2. Terminkarakter/standpunkt: 2

Prøve 1: 2

Prøve 2: 3-

 

Ellers har jeg fått vite at jeg ikke har hatt noen imponerende muntlige prestasjoner denne terminen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mener å huske at det er to måter å sette endelig karakter på.. den ene er å vurderehele årets arbeid, den andre måten er å stryke første semester og kun regne med det andre. Dersom bare siste semester har noe å si for karaktersettingen er ligger karakteren nærmere 2 enn 3

Lenke til kommentar
Hvor gammel er du? Om den ikke havner på noen form for vitnemål spiller det ingen rolle om du fikk 2 eller 3, bare at du må skjerpe deg til neste år.

8853757[/snapback]

 

 

Jeg går 2 klasse og det havner på vitnemålet.

Begge semesterene skal telle, men en ørlite overvekt på siste

Lenke til kommentar

hva med denne?

 

Fag: 2 Bedriftsøkonomi

Prøve 1: 5

Prøve 2: 6

Heldags: 4

Skryt for god muntlig aktivitet.

Godkjente innleveringer.

Karakter fra 1. termin: sterk 4.

 

Standpunkt: 4

 

 

Mener da jeg fortjener en 5er her?? Ble rimelig overraska ja..

Endret av elgizmo
Lenke til kommentar

at den teller mye er jeg jo fullstendig klar over, men jeg mener fortsatt at jeg bør trekkes opp til 5.

 

Ei i klassen fikk f.eks 3 og 3 på de samme prøvene, har ikke vært noe muntlig men fikk også 4 på heldagsen. Det holdt også til 4.

Lenke til kommentar
Der skyter du deg selv i foten, for der sier du jo at heldagsprøven teller mest.

 

Hvis du hadde vært kjempeflink med lekser, kjempeflink muntlig og slikt, kunne du kanskje dratt det opp til en 5-er.

8857291[/snapback]

 

Jeg vet jo at heldagsprøven teller mest; det har jeg jo allerede sagt. Men den teller da ikke ALT? Skulle tro at 6 og 5 på prøve, gode innleveringer og god muntlig skulle være nok til å dra den opp til en svak 5er i det minste?

Lenke til kommentar
hva med denne?

 

Fag: 2 Bedriftsøkonomi

Prøve 1: 5

Prøve 2: 6

Heldags: 4

Skryt for god muntlig aktivitet.

Godkjente innleveringer.

Karakter fra 1. termin: sterk 4.

 

Standpunkt: 4

 

 

Mener da jeg fortjener en 5er her?? Ble rimelig overraska ja..

8855857[/snapback]

 

Siden når ble 2bedøk et muntlig fag? Vi var en klasse på 4 som hadde bedøk, snakket og koste oss gjennom hele året, men læreren så på karakterene vi fikk på innleveringer og prøver. Det bringer til noe annet, vi hadde innleveringer så og si annen hver uke, og dere hadde ikke noen? Hadde dere faktisk bare 2 prøver i hele faget?

 

For meg høres det ut som at læreren var veldig sløv med dere, og på heldagsprøven fikk dere bevise hva dere faktisk kunne.

 

 

Edit: Så nå at det stod Godkjente Innleveringer, vi fikk da med karakterer.

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar
Jeg fikk en ganske stor overraskelse (for å si det mildt) da jeg fikk vite at jeg har karakteren 2 i Geografi.

 

Slik ser prøvene mine ut:

 

1. Terminkarakter: 3

Prøve 1: 3+

Prøve 2: 3

Prøve 3: 3/4

 

2. Terminkarakter/standpunkt: 2

Prøve 1: 2

Prøve 2: 3-

 

Ellers har jeg fått vite at jeg ikke har hatt noen imponerende muntlige prestasjoner denne terminen.

8852965[/snapback]

 

Termin 1 skal ikke spille noen stor rolle for karakteren du får i termin 2. Når læreren i tillegg sier du ikke har bidratt så mye muntlig så er ikke en 2'er urettferdig her.

 

hva med denne?

 

Fag: 2 Bedriftsøkonomi

Prøve 1: 5

Prøve 2: 6

Heldags: 4

Skryt for god muntlig aktivitet.

Godkjente innleveringer.

Karakter fra 1. termin: sterk 4.

 

Standpunkt: 4

 

 

Mener da jeg fortjener en 5er her?? Ble rimelig overraska ja..

8855857[/snapback]

 

Du skal helt klart ha 5. Bare klag, skal nok se at det ordner seg. Heldagsprøver teller litt mer enn andre, men såpass mye kan den ikke telle. At du i tillegg har fått skryt for god muntlig aktivitet gjør det bare enda mer suspekt.

Lenke til kommentar
Jeg går 2 klasse og det havner på vitnemålet.

Begge semesterene skal telle, men en ørlite overvekt på siste

8853848[/snapback]

 

Læreren skal sette en karakter etter kompetansenivået du ligger på når karakteren settes.

 

Du skal helt klart ha 5. Bare klag, skal nok se at det ordner seg. Heldagsprøver teller litt mer enn andre, men såpass mye kan den ikke telle. At du i tillegg har fått skryt for god muntlig aktivitet gjør det bare enda mer suspekt.

8859640[/snapback]

 

Hvis han viste at han egentlig ikke var god for mer enn en firer på heldagsen er det vel rivende likegyldig om han har fått bedre karakterer på de forrige prøvene. Man kan dessuten få skryt for muntlig aktivitet uten at det trenger å bety fem eller seks. At du er muntlig aktiv i seg selv betyr lite om du ikke greier å se noe 'utenfor boka', som kan kvalifisere til en femmer eller sekser. Hvis du bare siterer boka når du snakker i timene, er det vel og bra, men det er like fullt på et firernivå. Jeg vet ikke om han gjorde det, men selv om han har fått skryt for muntlig aktivitet, trenger det ikke bety at det skal trekke han opp fra en firer til en femmer. :)

Lenke til kommentar
Hvis han viste at han egentlig ikke var god for mer enn en firer på heldagsen er det vel rivende likegyldig om han har fått bedre karakterer på de forrige prøvene.

8860301[/snapback]

 

Det er det jo aldeles ikke, da er det jo ikke vits i å ha mer enn én prøve i året. Alle kan ha en dårlig dag f.eks, derfor man pleier å ha 2-3 vurderingssituasjoner.

 

Man kan dessuten få skryt for muntlig aktivitet uten at det trenger å bety fem eller seks. At du er muntlig aktiv i seg selv betyr lite om du ikke greier å se noe 'utenfor boka', som kan kvalifisere til en femmer eller sekser. Hvis du bare siterer boka når du snakker i timene, er det vel og bra, men det er like fullt på et firernivå. Jeg vet ikke om han gjorde det, men selv om han har fått skryt for muntlig aktivitet, trenger det ikke bety at det skal trekke han opp fra en firer til en femmer.

8860301[/snapback]

 

Dersom man får skryt for muntlig aktivitet viser det jo at eleven følger med i timen, selv om han "bare" siterer fra boka. Man må nok snakke litt utenfor boka dersom man vil ha 6'er, men en 5'er burde gå glatt. Tross alt skal man bare kunne det som står i boka, altså pensum.

Lenke til kommentar
Man må nok snakke litt utenfor boka dersom man vil ha 6'er, men en 5'er burde gå glatt. Tross alt skal man bare kunne det som står i boka, altså pensum.

8860372[/snapback]

 

Poenget er at hvis man skal oppnå 5-6 skal man ikke bare kunne reprodusere pensum, man skal kunne reflektere over det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...