VisualStudio Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Hei! Jeg har ei jente i klassen som jeg seriøst lurer på om hun lider av manisk depresivitet. Hun har humørsvningninger, hun henger seg opp i ALT. Tåler INGENTING av andre, men slenger masse dritt selv. Alt er ork mangel på energi(kan det virke som) Irreteres lett humørsvigninger Er det noen som kan liste opp symptomene på manisk depresivitet for meg? Takk Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Manisk depressiv eller Bipolar som det kalles på fagspråket er en alvorlig sinnlidelse som, i stor grad, kan påvirke livet til den som er syk og de som er rundt. Denne lidelsen er såpass individuell og har så mange forskjellige symptomer fra person til person, at det er nok enklere at du leser litt på denne siden, istedet for at jeg skal ramse opp i det uendelige. http://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/maniskdepressiv.php P.s: Ut fra det du beskriver, så høres det ikke ut som om hun du viser til, er manisk-depressiv. Lenke til kommentar
VisualStudio Skrevet 13. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2007 Manisk depressiv eller Bipolar som det kalles på fagspråket er en alvorlig sinnlidelse som, i stor grad, kan påvirke livet til den som er syk og de som er rundt. Denne lidelsen er såpass individuell og har så mange forskjellige symptomer fra person til person, at det er nok enklere at du leser litt på denne siden, istedet for at jeg skal ramse opp i det uendelige. http://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/maniskdepressiv.php P.s: Ut fra det du beskriver, så høres det ikke ut som om hun du viser til, er manisk-depressiv. 8852811[/snapback] Jo jeg fant en del og 8 av 10 symptomer passer perfekt Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Hvis det er så ille som du beskriver (jeg regner med at hun, i følge deg, er i en manisk fase nå) og hun utfyller punktene på en såpass omfattende måte at hun faktisk blir diagnostisert som Bipolar, så trenger hun behandling! Reagerer lærerne på hennes adferd? Virker hun i perioder deprimert, for så "komme opp" igjen og bli ukritisk? Manisk depressive blir ofte sett på som "drittsekker" og kommer i "vrangstrupen" på mange folk rundt seg, så det kan godt hende at hun har en form for Bipolar lidelse. Det som er viktig å huske på, er at det stilles strenge kriterier for denne diagnosen. Symptomene skal opptre over lengre tid og de skal være av en så dominerende grad, at det er vanskelig for henne å kontrollere sine svingninger på egen hånd. Det er ganske alvorlig å stemple noen med en sinnslidelse på "hobby-basis". De symptomene du lister opp i første post, er like mye tegn på en ren depresjon. Jeg klarer ikke helt å se hvor manien kommer inn i bildet, men igjen, det er individuelt og du vet best hvordan hun oppfører seg. Det er graden av symptomene som vil avgjøre hvorvidt hun er alvorlig syk og det er kun fagpersonell som kan sette den diagnosen! Det er lett å både identifisere seg selv, og stemple andre, på grunnlag av ting man leser om psykiatriske lidelser, av den grunn at ALLE har enkelte ting som passer inn i en diagnose. Likevel, så synes jeg at du skal ta dette opp med læreren din og høre hva han/hun synes. Han/hun vil kunne ta dette videre, hvis det er så ekstremt som du sier. Og bare for å ha det sagt: IKKE begynn, uten at jeg påstår eller vet noe om at du er typen til det, å spre rykter eller påstander om at hun er Bipolar e.l., kun p.g.a. av at hun "passer inn" under noen symptomer på denne lidelsen! Som sagt, det kreves ekspertise og nøye observasjon for å stille denne diagnosen og det er langt fra sikkert at hun passer så bra inn under denne kategorien som du påstår! Hennes adferd kan komme av utallige andre grunner! Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 (endret) Kanskje mer sannsynlig at vi enkelt og greit kan stille diagnosen "fjortis"? EDIT: Kun profesjonelle psykologer kan stille slike diagnoser, og det hender stadig at de også tar feil selv etter en helvetes lang utdannelse, så jeg ville begrenset meg til å fastslå at vedkommende kanskje sliter litt. Endret 13. juni 2007 av Isbilen Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Manisk depressiv lidelse er en psykose, dvs at virkelighetsoppfatningen er forvrengt. Det virker ikke som jenta i klassen din har det. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 (endret) Manisk depressiv lidelse er en psykose, dvs at virkelighetsoppfatningen er forvrengt. Det virker ikke som jenta i klassen din har det. 8853108[/snapback] Feil! Det er langt fra alle som er maniske som har hallusinasjoner/forvrengt virkelighetsoppfatning! Endret 13. juni 2007 av LiamH Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Et godt eksempel på hobbypsykologi gone wrong. Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Manisk depressiv lidelse er en psykose, dvs at virkelighetsoppfatningen er forvrengt. Det virker ikke som jenta i klassen din har det. 8853108[/snapback] Feil! Det er langt fra alle som er maniske som har hallusinasjoner/forvrengt virkelighetsoppfatning! 8853123[/snapback] Kilde? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Bipolar kan forårsake psykoser, men er ikke en psykose i seg selv. Sistnevnte er en del mer alvorlig. http://en.wikipedia.org/wiki/Psychosis Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Vel, les linken som jeg la inn over, står sikkert nevnt der, i tillegg til 5 års arbeid i akutt-psykiatrien. Lenke til kommentar
VisualStudio Skrevet 13. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2007 Jeg skal så klart ikke spre rykter;) Hun er vennina mi, og jeg har ikke tenkt til å slenge dritt om henne. Jeg skal prate med lærer om det. Men takk Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Bipolar kan forårsake psykoser, men er ikke en psykose i seg selv. Sistnevnte er en del mer alvorlig. http://en.wikipedia.org/wiki/Psychosis 8853222[/snapback] Et av diagnosekriteriene er grandiose tanker om seg selv og en ekstrem høy selvtillit, mao forvrengt virkelighetsoppfatning. "Ikke en psykose i seg selv..."??? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 (endret) Du leste ikke hit?: CausesCauses of mental illness are customarily distinguished as "organic" or "functional". Organic causes are those for which a medical, pathophysiological basis can be found. Functional causes are "the rest", the psychological causes properly speaking, e.g. anxiety, depression, etc. Functional causes of psychosis include the following: * schizophrenia * bipolar disorder (manic depression) * severe clinical depression * severe psychosocial stress * sleep deprivation Endret 13. juni 2007 av Isbilen Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Bipolar kan forårsake psykoser, men er ikke en psykose i seg selv. Sistnevnte er en del mer alvorlig. http://en.wikipedia.org/wiki/Psychosis 8853222[/snapback] Stemmer! Psykoser er ofte et "symptom" på en lidelse, som Schizofreni, Bipolar, Post-traumatisk stresslidelse, alvorlige depresjoner osv. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Et av diagnosekriteriene er grandiose tanker om seg selv og en ekstrem høy selvtillit, mao forvrengt virkelighetsoppfatning. "Ikke en psykose i seg selv..."? 8853275[/snapback] Hvor er kilden din? Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Du leste ikke hit?: CausesCauses of mental illness are customarily distinguished as "organic" or "functional". Organic causes are those for which a medical, pathophysiological basis can be found. Functional causes are "the rest", the psychological causes properly speaking, e.g. anxiety, depression, etc. Functional causes of psychosis include the following: * schizophrenia * bipolar disorder (manic depression) * severe clinical depression * severe psychosocial stress * sleep deprivation 8853317[/snapback] Ser du lister opp årsaker til psykoser...ser også at schizofreni står på listen, mener du at schizofreni ikke er en psykose i seg selv, men kan lede til psykose? Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Et av diagnosekriteriene er grandiose tanker om seg selv og en ekstrem høy selvtillit, mao forvrengt virkelighetsoppfatning. "Ikke en psykose i seg selv..."? 8853275[/snapback] Hvor er kilden din? 8853339[/snapback] DSMV IV Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Ja. Du har sikkert mannen i gatas oppfattelse av schizofreni i tankene, og den må sies å være vel karikert. Man kan godt lide av disse sykdommene uten å gå rundt og være spinn hakkende sprø konstant. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Dette sto blant annet i linken som jeg la inn: "Hvert individ har sin unike variant av lidelsen Noen mennesker har milde manier, kalt hypomanier, og andre har ville og voldsomme manier. Noen har depresjoner som er dype, langvarige og alvorlige, mens andre har korte depresjoner. Atter andre har en slags kroppslig depresjon eller kroppslig smerte med avflatet følelsesliv. Og noen ganger, men slett ikke alltid, kan en person med bipolar lidelse ha psykotiske symptomer slik som vrangforestillinger eller hallusinasjoner." En psykose er en del av et sykdomsbilde! Det er litt komplisert, men jeg skjønner hva du mener og jeg kan til dels si meg enig, men du kan ikke sammenligne diverse diagnoser for å få frem et poeng. Schizofreni er en vanvittig komplisert og "stor" diagnose. Det finnes utallige "underkategorier" som alle har forskjellige symptomer. Det samme gjelder Bipolar. Man kan være manisk uten å være psykotisk. Jeg har sittet på skjermet avdeling med utallige eksempler på det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå