Snipper Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Om jeg f.eks. legger til en ny printer i nettverket, lar den få en ip av dhcp-en og så setter den til fast ip på selve printern. Så går det tre dager før dhcp slenger ut nye ip-er, ser ikke da dhcp-en at den ip-en til printern er opptatt? eller kan den da finne på å slenge ut samme ip til et annet nettverkskort som da vil skape ip konflikt? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 På mitt nettverk lot jeg DHCP'n gi ut IP'er til PC'ne i huset før jeg gikk inn i modemet (bruker den som router) og satt dem som "fast IP". På den måten har alle PC'ne den samme lokale IP'n hele tiden. Lenke til kommentar
_Xorcist Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Hele poenget med å bruke DHCP er at den skal sørge for å unngå adressekonflikter. Hvis du assigner en fast lokal ip til en MAC-adresse, så er det kun den MAC-adressen som får IPen, og ingen andre MAC-adresser (Med mindre en enhet kloner MAC-adresser osv). Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Det du bør gjøre er å la dhcp serveren gi printeren fast ip. Da blir det ikke noen problemer. Et alternativ er å gi printeren en ip som ikke ligger i det området som dhcp serveren deler ut. Ørjan... Lenke til kommentar
_Xorcist Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Det du bør gjøre er å la dhcp serveren gi printeren fast ip. Da blir det ikke noen problemer. Et alternativ er å gi printeren en ip som ikke ligger i det området som dhcp serveren deler ut. Ørjan... 8853502[/snapback] Det var slik jeg tolket trådstarter, men når jeg leser det om igjen så ser jeg at han ville sette IPen fast på printeren. Som Ørjan sier så er det viktig at du gir beskjed til DHCP om at printeren skal ha en gitt, fast IP. Lenke til kommentar
larrylu Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 I en Linux DHCP server gjøres det slik host Printernavn { hardware ethernet 00:09:34:00:ec:17; fixed-address 192.168.0.50; } F.EKS. Lenke til kommentar
Snipper Skrevet 14. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2007 Det du bør gjøre er å la dhcp serveren gi printeren fast ip. Da blir det ikke noen problemer. Et alternativ er å gi printeren en ip som ikke ligger i det området som dhcp serveren deler ut. Ørjan... 8853502[/snapback] Det var slik jeg tolket trådstarter, men når jeg leser det om igjen så ser jeg at han ville sette IPen fast på printeren. Som Ørjan sier så er det viktig at du gir beskjed til DHCP om at printeren skal ha en gitt, fast IP. 8853677[/snapback] Jepp, så DHCP-en ser ikke automatisk at den IP-en er satt fast hos en enhet så lenge den ligger i rangen til DHCP-en. Dårlig! Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 Jepp, så DHCP-en ser ikke automatisk at den IP-en er satt fast hos en enhet så lenge den ligger i rangen til DHCP-en. Dårlig! 8864555[/snapback] I alle dager, hvorfor skulle en DHCP server, som er lagt for å dele ut unike IP adresser generere masse trafikk for å lete etter en maskin som KANSKJE har fast-ip. Nei, absolutt ikke dårlig, det er slik det burde være. Du har 2 valg som nevnt før her. Enten assigne IP adresse basert på MAC adresse, eventuelt lage en dhcp-pool med en 10-20 ip adresser ledige i subnettet, som du kan bruke til faste-iper. Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 Jepp, så DHCP-en ser ikke automatisk at den IP-en er satt fast hos en enhet så lenge den ligger i rangen til DHCP-en. Dårlig! 8864555[/snapback] Hvordan skal den den kunne detektere dette? Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 Hvordan skal den den kunne detektere dette? 8864683[/snapback] Teknisk sett er det jo bare å gå gjennom hele subnettet. Men som sagt, det generer endel trafikk. Lenke til kommentar
_Xorcist Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 Jepp, så DHCP-en ser ikke automatisk at den IP-en er satt fast hos en enhet så lenge den ligger i rangen til DHCP-en. Dårlig! 8864555[/snapback] Det er jo ikke dårlig, du bruker jo DHCPen til å dele ut IP-adresser, så hvis du har en enhet som gir blanke i DHCPen og forsyner seg med en egen IP-adresse så kan vel ikke akkurat DHCPen få skylda for det. Jeg skjønner ikke hvorfor det er et behov for å sette statisk IP i et nett hvor DHCPen deler ut IPer. Lenke til kommentar
larrylu Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 Alle dhcp servere jeg setter opp. passer jeg alltid på at dhcpen starter og dele ut iper ifra 100. så har du 99 ledige iper du kan bruke til faste adressser. enkelt og greit uten problemer. Hvis du har et nett med 554 iper adresser i bruk så kan bare sette opp et nytt nett og linke dem sammen til et etterpå kun i bedrifter det skjer at man bruker mer en 254 Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 Det du bør gjøre er å la dhcp serveren gi printeren fast ip. Da blir det ikke noen problemer. Et alternativ er å gi printeren en ip som ikke ligger i det området som dhcp serveren deler ut. Ørjan... 8853502[/snapback] Det var slik jeg tolket trådstarter, men når jeg leser det om igjen så ser jeg at han ville sette IPen fast på printeren. Som Ørjan sier så er det viktig at du gir beskjed til DHCP om at printeren skal ha en gitt, fast IP. 8853677[/snapback] Jepp, så DHCP-en ser ikke automatisk at den IP-en er satt fast hos en enhet så lenge den ligger i rangen til DHCP-en. Dårlig! 8864555[/snapback] Det blir vel som at du selv velger å si at du bor i Kongleveien 3 uten å fortelle posten om at du bor i Kongleveien 3, selv om du faktisk bor i Ekornveien 7 for å si det enkelt, eller vanskelig om du vil:P Lenke til kommentar
Snipper Skrevet 15. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2007 Poenget er at jeg jobber med å installere printere hos kunder og da er det ikke alle driftere(en hel del som ikke drifter selv) som liker å gi andre tilgang til servern. Derfor så hender det at jeg plugger i nettverkskabelen, lar den få en ip og så setter jeg den fast før jeg legger inn printern hos klientene.(Å få lagt den rett inn på printerservern hadde selvsagt vært lettest). Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 16. juni 2007 Del Skrevet 16. juni 2007 Hvordan skal den den kunne detektere dette? 8864683[/snapback] Teknisk sett er det jo bare å gå gjennom hele subnettet. Men som sagt, det generer endel trafikk. 8865038[/snapback] Gå gjennom subnettet? Lenke til kommentar
bjorn.e Skrevet 16. juni 2007 Del Skrevet 16. juni 2007 Svaret er Ja. Så sant PC'en svarer på ICMP PING og DHCP sererveren følger rfc'en for DHCP. Det er faktisk et eget kriterie i rfc'en at DHCP serveren skal kontrollere at en gitt IP er ledig før den blir delt ut. Selv om denne IPen er i serverens definerte range. Hvorvidt det fungerer etterhvert som det blir vanligere å blokkere ICMP trafikk er en annen sak. Lenke til kommentar
bjorn.e Skrevet 16. juni 2007 Del Skrevet 16. juni 2007 Poenget er at jeg jobber med å installere printere hos kunder og da er det ikke alle driftere(en hel del som ikke drifter selv) som liker å gi andre tilgang til servern. Derfor så hender det at jeg plugger i nettverkskabelen, lar den få en ip og så setter jeg den fast før jeg legger inn printern hos klientene.(Å få lagt den rett inn på printerservern hadde selvsagt vært lettest). 8871912[/snapback] Men, hvorfor referere til printeren sin IP på klient maskinene i det heletatt. En halvveis oppegående kombinasjon av DHCP og DNS server oppdaterer DNS serveren etterhvert som DHCP serveren deler ut leaser. Kan du gjøre oppsettet via DNS istedenfor så slipper du problemer siden om det blir endrigner i nettstrukturen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå