Gå til innhold

Spenningsinnstillinger ved overklokking av E6600

Anbefalte innlegg

Har akkurat kjøpt ny hardware, og pusler litt med overklokking. Det er første gang jeg overklokker en prosessor.

Akkurat nå kjører jeg 333x9=3ghz, og alt er fint og stabilt i Orthos/Everest/3D06 med fine temperaturer.

Problemet oppstår når jeg går videre oppover til 3,2ghz (da kjører jeg 400x8) for å kjøre synkront med RAM. Jeg kommer ikke inn til Windows, og jeg regner med at dette er fordi jeg forer den med for lav spenning. Har CPU-spenning på 1,33V og FSB (tror jeg det er) på 1,4. Spenning til NB/SB står på auto.

Spm blir da; hvor høy spenning sånn cirka må jeg opp i for å kunne boote inn til windows, og hva bør de øvrige innstillingene stå på? 1,4v? 1,5v? Og hvor mye er for mye? Er litt engstelig for å dure på med volt inn til CPU når det er første gang jeg overklokker.

Takker for all hjelp!

Endret av demeyfint
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Øk volten på CPU (vcore) litt etter litt (hakk for hakk) helt til Windows er stabilt nok til å kjøre tempovervåkingsprogrammer. Sjekk tempen. Er den rundt 55-60C ved load (kjør Orthos etc i 10 min), kan du slappe av litt med overklokkinga. Er det fortsatt litt til igjen til den tempen, kan du øke FSB. Når blir ustabilt, hakk opp med volten. Sånn fortsetter du til du har kommet rundt 60C og du har en OC maskin. :) Er grønn jeg uansett, bare sier det folk har sagt til meg--og det funker... :)

Har selv nå E6600 på 3500 MHz i rundt 60C-området. Kaldt i dag da, så jeg kjører vanligvis 3400 MHz.

Lenke til kommentar

Takk takk. Jeg kjørte spenningen på 1,45v og kom i windows helt fint. Kjørte åtte minutter orthos nå og temp var aldri over 50 grader (100%-grensen for CPU-viften slår først inn ved 52 grader). Skal prøve meg på 3,6 for å se om det er mulig, for så å kutte tilbake på spenningen. Takk igjen :thumbup:

EDIT: Var dårlig stemning å starte windows på den spenningen og 400x9.

Sjekker mer etter middag.

Endret av demeyfint
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...