Duqe Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Kjøpte nylig en scooter og lurte på når vet jeg at den trenger oljeskift eller påfylling? Lenke til kommentar
win32 Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 oljeskrift står vell i instruksjonsboka. påfylling, er bare å passe på at det ikke går tom, jeg sjekker olje hver gang jeg fyller bensin, men det er ikke så nøye, hver 3-5 gang man fyller bensin kanskje? Lenke til kommentar
Duqe Skrevet 13. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2007 Mener du motorolje? 8852470[/snapback] Yep, på bilen så kan jeg peile og det kommer opp varselslamper hvis det skulle skiftes eller påfylles, men på scooteren så går det vel ikke ann å peile, eller hva? Lenke til kommentar
TanglewoodD Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 sykluser. Hver 3mnd ca , men jeg pleier å ta hver 6mnd. Kjøre moppa varm, helle ut olje mens den er varm ( ikke mens den går da ) og helle på ny Lenke til kommentar
wolf91 Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Riktig det som JD_Scrubs sier Lenke til kommentar
Duqe Skrevet 13. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2007 sykluser. Hver 3mnd ca , men jeg pleier å ta hver 6mnd. Kjøre moppa varm, helle ut olje mens den er varm ( ikke mens den går da ) og helle på ny 8853032[/snapback] Men bruker du den hver dag? Eller har det noe å si hvor ofte du bruker mopeden? Lenke til kommentar
wolf91 Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 vis jeg er usikker heller jeg ut litt olje og ser på fargen Lenke til kommentar
Melvin Snerken Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Hvordan heller man ut olje på en scooter? Er det ikke bare å fylle på når det blinker i lampa? Lenke til kommentar
wolf91 Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 På motorolja skal det være en tappeplugg! den skal være under blokka! altså motoren Lenke til kommentar
Melvin Snerken Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Oj:P Jeg fylte nettopp på olje fordi det var lite igjen og blinka mye i lampa, jeg bare helte på.. Jaja, skal huske det til neste gang. Gjør det noe? At jeg ikke tømte scooteren for olje først? Lenke til kommentar
wolf91 Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Har ikke erfaring med scootere, men på moped lyser det ikke i lampa vis det er lite motorolje, men vis det er lite olje i oljetanken lyser det! Stemmer dette? Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 (endret) sykluser. Hver 3mnd ca , men jeg pleier å ta hver 6mnd. Kjøre moppa varm, helle ut olje mens den er varm ( ikke mens den går da ) og helle på ny 8853032[/snapback] Eller heller hver 300 mil. Dette sier ihvertfall de fleste servicehefter/instruksjonsbøker og fagfolk! Om som sagt skal den være varm når oljeskifte skjer, og man skal være påpasselig med å få riktig mengde olje i girkassa, slik at trykket i girkassa blir riktig. Har ikke erfaring med scootere, men på moped lyser det ikke i lampa vis det er lite motorolje, men vis det er lite olje i oljetanken lyser det! Stemmer dette? 8854630[/snapback] Oljelampa sier bare ifra om motorolja som blandes automatisk inn med bensinen. Den andre motorolja, eller heller girolja som vi kan si her, befinner seg i girkassa. Denne brukes ikke opp på noen måte slik som den motorolje vi etterfyller, men er der for å smøre girene. Etter en stund blir olje dårligere, og det blir mer og mer jernspon som kommer ifra girene. Derfor er det bytting av girolje, og ikke etterfylling. Endret 14. juni 2007 av >Jonas< Lenke til kommentar
TanglewoodD Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 På motorer er det en funksjon som gjør at olja renner ut av blokka når det er over det som det skal være. Er en sensor i oljebeholderen på moppa som sier ifra når olje mengden er liten, så lyser olje lampa Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå