Sokkalf™ Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Etter å ha brukt Kubuntu en stund, syntes jeg tiden var moden for en liten utfordring. Ut med Kubuntu og inn med Arch. Førsteinntrykket er veldig bra, for en erfaren linuxbruker er det ingen sak å få ting opp å gå, og etter en time eller to hadde jeg basissystemet + xorg + KDE inne. Det er imidlertid noen småting som gjenstår, som jeg håper å få litt hjelp med her. Jeg bruker som sagt en laptop, og ting som strømstyring o.l var fullstendig fraværende "ut av boksen". Kernelmodules o.l jeg trenger er nok der, men så var det det å finne ut hvilke modules og daemons som må loades for å få ting til å gå på skinner. Etter mye knot og en del stygge hacks fikk jeg delvis speedstep til å funke (Jeg har en Centrino-laptop, Dell 500m). Så blir ihvertfall ikke CPUen min stekt mens jeg holder på. Et litt større problem var at skjermen skrudde seg av når jeg lukket lokket, og ikke skrudde seg på igjen når jeg åpnet det! Fikk fikset dette og, men tror nok jeg har funnet en heller luguber måte å gjøre det på. Så derfor lurer jeg på om noen har erfaring med å sette opp slikt på en laptop, eller har noen gode guides å vise til? Har ikke funnet noe på wikien til arch, men er godt mulig jeg har oversett noe. Noen stikkord for akkurat det jeg leter etter : - En "clean" måte å håndtere ACPI events på (lokket, suspendknapper, etc) Har funnet ut at hal og dbus daemons muligens kan hjelpe meg, men aner ikke hvordan jeg skal gå frem med å sette opp disse. - Tips til en bra powermanager-applet til KDE (Har KLaptop nå, men likte den i Kubuntu bedre) Lenke til kommentar
BarteBaluba Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Du må først og fremst legge til acpi modulene i rc.conf, for å få acpi til å fungere: http://wiki.archlinux.org/index.php/ACPI_modules Håper dette hjelper, forøvrig har jeg lite peiling på Arch på laptop. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 13. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2007 Takk. Ser ut som alle ACPI-modulene er loadet, men "problemet" er at acpid sender alle events til et script : /etc/acpi/handler.sh Dette scriptet er ganske så tomt. Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 (endret) RTFW (read the fine wiki) http://wiki.archlinux.org/index.php/SpeedStep Endret 14. juni 2007 av Mr.Elendig Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 14. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2007 SpeedStep har jeg allerede fått satt opp tilfredsstillende, det som gjenstår nå er Suspend. Vil gjerne få opp Suspend-knapp i KDE og. Lenke til kommentar
BarteBaluba Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 http://wiki.archlinux.org/index.php/Suspend_to_Disk Kansje noe som kan hjelpe der? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 14. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2007 Takk for svar Nei, dessverre så er det suspend-to-RAM jeg leter etter, men fikk ordnet det selv. Ble litt tungvindt, men funker som en drøm. Laget dette scriptet og fikset med acpid så det blir kjørt når den mottar en suspend-event #!/bin/bash #lagre vt-nummer currentconsole=`fgconsole` # låse sessions /opt/kde/bin/dcop --all-users --all-sessions kdesktop KScreensaverIface lock # av med nettverket /etc/rc.d/network stop # av med lyden /etc/rc.d/alsa stop # bytt til virtual terminal 2, lagre video-state (vbetool takler ikke X) chvt 2 sleep 1 vbetool vbestate save > /root/vbestate # sync disker og still hardwareklokka sync /sbin/hwclock --systohc # sov søtt sleep 5 && echo -n "mem" > /sys/power/state # sync disker igjen sync # gjenopprett video-state vbetool post vbetool vbestate restore < /root/vbestate # still systemklokka etter hw-klokka /sbin/hwclock --adjust /sbin/hwclock --hctosys # på med lyden /etc/rc.d/alsa start # på med nettverk /etc/rc.d/network start # bytt virtual terminal til den vi var i før suspend chvt $currentconsole Håper det kan være til hjelp for noen andre med Arch på laptop! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå