Gå til innhold

WWDC 2007: Mac OS X Leopard Server

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg har vurdert mac en stund. eneste problem er kompitablitet.... apple ligger langt foran i teknologien i forhold til pc. Pc tok igjen litt av forspranget med Vista, men med Leopard kommer mac til å øke gapet ytterligere

Lenke til kommentar
jeg har vurdert mac en stund. eneste problem er kompitablitet.... apple ligger langt foran i teknologien i forhold til pc. Pc tok igjen litt av forspranget med Vista, men med Leopard kommer mac til å øke gapet ytterligere

8851929[/snapback]

Og akkurat på hvilke felt er det leopard ligger langt foran win2k3 og longhorn? (når den kommer)

Lenke til kommentar

8851929[/snapback]

Litt pussig uttallelse dette her. Hva betyr "langt foran i teknologien"? Tenker du hardware? Mye av hardwareprodusentene til Mac lager også PC-komponenter, så det stemmer dårlig. Tenker du på OS'et? Forholdet Win/Mac er vel utdebatert så det holder. Det virker som begge nå er mest opptatt av halvgjennomsiktige ikoner (den minst viktige delen av et OS)

Skjønner ikke hva "PC tok igjen litt av forspranget med Vista" betyr heller jeg. Du vet at Mac vs. PC-reklamene bare delvis er basert på faktiske opplysninger og at de personene er skuespillere?

VB

Lenke til kommentar

8851929[/snapback]

Og akkurat på hvilke felt er det leopard ligger langt foran win2k3 og longhorn? (når den kommer)

8852216[/snapback]

windows longhorn server er vell omdøpt til server 2008 etter det jeg har lest på technet.

Lenke til kommentar
Hvordan er dette OSet til serverbruk sammenlignet med frie *nix-operativsystem? Brukervennlige servere er vel ikke helt ideelt da :).

8852365[/snapback]

Du står vel fritt til å redigere oppsettet for hånd om du vil :) På ren serverbruk heller jeg selv mot linux, men tipper nye OSX Server blir bra det også.
Lenke til kommentar
Hvordan er dette OSet til serverbruk sammenlignet med frie *nix-operativsystem? Brukervennlige servere er vel ikke helt ideelt da :).

8852365[/snapback]

Mac på server-siden kan tilby teknologi som Apache, Ruby on Rails, mySQL, PHP, etc.

I mine øyne finnes det bare en grunn til å velge "lukkede" serveroperativsystemer; og det er om en trenger ASP.NET/SQL Server.

Når det Apple kan tilby er omtrent det samme som de gratise konkurrentene, blir løsninger som CentOS et mye bedre alternativ.

Lenke til kommentar

Jeg gleder meg veldig til 10.5 server, er mest spent på om OpenDirectory har fått en oppdatering for den i 10.4 er litt "gammeldags".

Kjører pr i dag 10.4 server på en PMG4, kjører dns, dhcp og filserver og det fungerer utmerket.

Har provd meg på OD, men det er litt tungvindt i 10.4, men i følge ryktene skal 10.5 bli mye enklere å sette opp. :)

Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

8851929[/snapback]

Litt pussig uttallelse dette her. Hva betyr "langt foran i teknologien"? Tenker du hardware? Mye av hardwareprodusentene til Mac lager også PC-komponenter, så det stemmer dårlig. Tenker du på OS'et? Forholdet Win/Mac er vel utdebatert så det holder. Det virker som begge nå er mest opptatt av halvgjennomsiktige ikoner (den minst viktige delen av et OS)

Skjønner ikke hva "PC tok igjen litt av forspranget med Vista" betyr heller jeg. Du vet at Mac vs. PC-reklamene bare delvis er basert på faktiske opplysninger og at de personene er skuespillere?

VB

8852307[/snapback]

tenkte ikke hw nei... Jeg snakker brukervennlighet, antall feil, best utnyttelse av hardware...

beklager.. formulerte meg litt feil....

Endret av Hagr
Lenke til kommentar

Mac OS X server har fungert svært bra i de siste versjonene, er dønn stabilt (basert på Unix) og med Leopard får man en rekke nye nyttige funksjoner.

Når det gjelder brukervennlighet så er det omtrent som på nivå med Windows Server 2003, men det hender faktisk at man må inn i terminal og leke med Unix kommandoer, så OS X Server er absolutt noe for dem som også liker slikt (man kan også gjøre nesten alt med serveren via terminal).

Har kjørt både 10.3 og 10.4 på Xserve (G5 og Intel Xeon) de siste 3 årene, og serverene har aldri vært nede, bortsett fra en sjelden gang de trenger omstart pga systemoppdateringer (man styrer dette selv).

Dette har vært servere tilkoblet Xserve RAID og de har virkelig fått kjørt seg både med svært store filer og tunge beregninger.

Arcade

Lenke til kommentar
Når det gjelder brukervennlighet så er det omtrent som på nivå med Windows Server 2003, men det hender faktisk at man må inn i terminal og leke med Unix kommandoer, så OS X Server er absolutt noe for dem som også liker slikt (man kan også gjøre nesten alt med serveren via terminal).

8857113[/snapback]

For å supplere er Longhorn også GUI-en basert på shell. Så en del konfigurasjon må du i shell for å gjøre. Dog relativt sjelden.

Hvilke alternativer har Mac for Active Directory og Terminal Server?

Lenke til kommentar

Apple sin katalogtjeneste heter OpenDirectory og baserer seg på OpenLDAP.

Det heter ikke Longhorn server lenger, men Windows Server 2008.

Server 2008 kommer i en core verson der man bare jobber via kommandolinjen også, for dere som ikke viste det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...