Gå til innhold

Hjelp til bytte av gitarmikker og elekronikk?

Erelend

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg sitter med en Ibanez s serie som jeg ikke helt liker mikrofonene på og jeg har veldig lyst å bytte de.

Jeg har lyst å sette en DiMarzio D Sonic i bridge posisjon med en mic velger (som veksler mellom de to coilene og humbuckeren (altsa en 3 veis bryter)) som bare virker når jeg har i bridge posisjon, mellom volum og tone potensiometerene.

I Singlecoil hølet har jeg lyst på en litt snerten Telecaster pickup. Noen som vet om en bra en? Tenkte på en Bare Knuckle mic kanskje. Jeg har lest at de har fått ganske gode kritikker.

I neck posisjon har jeg lyst på en litt jazzy pickup. Noen som har noen anbefalinger?

Dersom jeg skal ha dette gjort i den lokale musikksjappen, hvor mye må jeg betale for dette oppsettet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med mindre noen jobber i din lokale musikksjappe, så tror jeg det er vanskelig å få et brukbart overslag her. :) Ring med dem og hør hvor mye de tar for jobben!

Men hvorfor 3veis bryter? Det vil ikke skille så veeeldig på lyden på de forskjellige coilene, med mindre du ønsker å ha muligheten til å bruke pickupsene i både mot og medfase.

Lenke til kommentar
Med mindre noen jobber i din lokale musikksjappe, så tror jeg det er vanskelig å få et brukbart overslag her. :) Ring med dem og hør hvor mye de tar for jobben!

Men hvorfor 3veis bryter? Det vil ikke skille så veeeldig på lyden på de forskjellige coilene, med mindre du ønsker å ha muligheten til å bruke pickupsene i både mot og medfase.

8852896[/snapback]

3veis bryter fordi D Sonic humbuckeren består av 2 forskjellige coiler og er laget for å kunne bruke de forskjellige kombinasjonene.

Tele-PU i mid?

Prøv heller med ein mid SC for Strat.

8852923[/snapback]

Ja, det er jo selvfølgelig en mulighet, en fender mic eller annet merke jeg bør gå for?

Lenke til kommentar

Du får ikkje Tele-lyd i ein Ibanez, sjølv ikkje med Tele-mikkar, og i alle fall ikkje i midposisjon. Ein Tele har ikkje midpickup eingong. Smart å ikkje mikse mange foskjellige mikkar, det kan fort bli krøll. Dei fleste pickups av ein type er tilpassa kvarande mtp. output osv.

Lenke til kommentar
Du får ikkje Tele-lyd i ein Ibanez, sjølv ikkje med Tele-mikkar, og i alle fall ikkje i midposisjon. Ein Tele har ikkje midpickup eingong. Smart å ikkje mikse mange foskjellige mikkar, det kan fort bli krøll. Dei fleste pickups av ein type er tilpassa kvarande mtp. output osv.

8853651[/snapback]

Så jeg burde velge DiMarzio til alle pickupene?

Lenke til kommentar

8853651[/snapback]

Har du prøvd? Jeg tror du får tele- lyd fra hva som helst med en telepickup. Og nei, har ikke prøvd, fordi jeg ikke har en telepickup.

(Har noen en liggende, og tar sjansen på å låne den bort, har jeg vel en gitar jeg kan teste på. En SG, for eksempel. Lager selvsagt worklog..)

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

Husk at telepickuper er spesielle i størrelse og fasong. En tele bridge PU er større enn en strat-PU og har i tillegg en omfangsrik bunnplate. Den får ikke plass i en vanlig mid-PU fres. Neck PU på en tele er mindre og får greit plass, men da låter det ikke utpreget tele lenger. Da ville jeg heller valgt en god stratpickup ja.

En stor dele av telelyden kommer av at bridge-PU har en bunnplate i metall (stål, messing, kobber, det varierer), og at den er festet i en bridgeplate som også er av metall.

Geir :)

Lenke til kommentar
Har du prøvd? Jeg tror du får tele- lyd fra hva som helst med en telepickup. Og nei, har ikke prøvd, fordi jeg ikke har en telepickup.

8855336[/snapback]

Vel, då er vi uenige.

Så det er berre pickupane som gjer lyden i ein gitar?

Ein tele har ikkje eingong midtposisjon, og midtposisjon låter temmeleg forskjellig frå både neck og bridge. Du får ikkje ein Lester til å låte Strat ved å setje singlecoils i den heller. Det er mykje meir enn elektronikken som har påverknad på lyden, og ein Ibanez S og ein Tele er veldig, veldig, veldig forskjellige gitarar.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Har samme gitar selv (s540) og syntes også mikrofonene var litt slappe. Byttet ut begge humbuckerne med aktive EMG pickuper (King Kerry 81/85) med et meget bra resultat. Foreløbig koplet ut SC mic'en men tenker på å erstatte denne også med en aktiv EMG single coil pickup. Problemet var å få plass til all elektronikken siden pickup'ene er aktive og må ha et 9V batteri. Men fikk faktisk plass til det jeg trengte selv om det var på hengende håret siden gitaren er så tynn.

Lyden er bare helt rå med disse pickup'ene og kan absolutt anbefales hvis du spiller rock og metall. Vet ikke hva slags musikk du spiller så det er kanskje ikke aktuelt i ditt tilfelle kanskje, men EMG har flere forskjellige typer så du vil sikkert finne pickup'er som passer din musikksmak og stil..

Når det gjelder kostnad så kjøpte jeg pickup'ene på Ebay og betalte rett over 1000kr for settet. I norge koster dette settet ca 2300 kr, så godt under halv pris! Jeg installerte pickupene selv og dermed kom ikke herligheten på mere enn prisen for mic'ene. Det var ikke spesielt vanskelig å få til (unntatt å få plass) så lenge du har en loddebolt, skrutrekker og slike ting. Får du ikke dette til, er det jo bare å levere den inn og få det gjort ordentlig.

Velger du passive mikrofoner er det svært lett å gjøre selv. Vet ikke prisen på disse men vil tro at de ligger noe under de aktive EMG mic'ene... Et tips kan være å ta bilde eller lage en tegning av elektronikken før du river ut de gamle pickup'ene. Det gjorde iallefall jeg og sparte meg for litt tid. Det fulgte meg tegninger med settet men det passet ikke til min gitar siden jeg har 5 innstillinger på mikrofonswitchen. Men fant tegningen som passet gitaren min på EMG sine sider...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...