LizteR Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Hei, jeg har tenkt å kjøpe filtere. Har sett litt på cokin, og synes det ser ganske bra ut i forhold til pris og ytelse. Har noen spørsmål: Er det noen som har erfaring med cokin generelt? Hørte noe om at det ikke var så bra, men har sett mange bra resultater. Hva trenger jeg? Jeg skal ha på 77mm objektiv. Har sett litt rundt på nettet, finner ikke helt ut hva jeg trenger av utstyr. Hvor kan jeg få tak i alt det jeg trenger? Jeg har lyst på gradert gråfilter og polariseringsfilter. Får man pola-filter til cokin? Er det noe vits å bruke pola og gråfilter sammen? Har sett litt på foto video, men er ingen bilder av stuffet så finner ikke ut hva som er hva Andre tips og anbefalinger om filtere er velkommne På forhånd takk. Lenke til kommentar
jvc1986 Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 http://ramme.no/ er iallefall importør av Cokin - men tror også FotoVideo har Cokin filter www.fotovideo.no Cokin filter systemet er jo ganske genialt, da det lett kan brukes på de fleste størrelser, men personlig kjøper jeg heller et filter til hvert objektiv. Ellers kan du jo kikke rundt på http://www.cokin.com/ico1-p1.html Lenke til kommentar
LizteR Skrevet 13. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2007 Trenger litt mere spesifik informasjon, trenger jeg både adapterring og filter holder eller hva? Lenke til kommentar
jvc1986 Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Har ikke vært mye borti det, men man trenger vel: 1: Adapterring fra filtergjenger på kamera til filterholderen 2: Filterholder 3: Filter Forklarer det vel ganske greit Lenke til kommentar
buitre Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 JVC1986 viser systemet veldig bra. Cokins ND grad er ikke noeytrale. Brukte de for noen maaneder siden, og solgte de ganske raskt. Kjoep HiTech eller Singh Ray i stedet( HiTech er billigere, og er meget bra). Fra Singh Ray har jeg kun en Reverse Grad. Det er best aa kjoepe vanlig polafilter( ikke systemfilter). Bruker aldri mitt Cokin polafilter fordi man kan ikke justere det( vri for aa justere polariseringsefekten). Bruker Cokin system kun til landskapsbilder der det er noedvendig aa benytte seg av ND Grad. eller ND filter. Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 16. juni 2007 Del Skrevet 16. juni 2007 Jeg kjøpte mitt Cokin system igjenom www.bhphotovideo.com men www.ddmr.no har også systemet om du sender dem en mail. Det var et par hundredelapper billigere i USA. Men velg Pro systemet om du har vidvinkel. Du kan kikke på systemene på www.cokin.com Lenke til kommentar
fei Skrevet 16. juni 2007 Del Skrevet 16. juni 2007 Jeg har et pro system med 77mm mineralglass pola filter og 5 filter plater samt 77mm, 68mm og 52mm adapterring som jeg ikke har brukt på årevis. Du kan få kjøpe mitt om du vil? Bor du i oslo så kan du teste det først. Filterplatene er at type ND x 4, LIght blue gradient, Yellow, Dark grey gradient, 80a 3200k - Daylight. Filterplatene er fra en annen leverandør enn cokin. Du kan legge prisene sammen på fotovideo så kan du få mitt for 50%. Jeg selger det kun samlet. Lenke til kommentar
LizteR Skrevet 17. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2007 Hm, kanskje det.. Hvorfor har du ikke brukt det? Er det i bra stand? Har det mye å si om filterplatene ikke er av cokin? Lenke til kommentar
Silencioso Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 Jeg har en del cokin-filter etc. som jeg fikk av broren min for en del år siden. Kan definitivt vri pola-filteret (har også et filter som endrer fargen når pola-filteret vris). Det er firkantede og runde cokin-filter, hvor de runde kan vris. Man kan også vri filterboksene for å vri de firkantede filterene, men da vris selvfølgelig alle i samme filterboks like mye. Kvalitetsmessig er de vel greie, men langt fra supre. Har man objektiver til ti tusen er det neppe smart å bruke cokin-filter, men de er kjekke å eksperimentere med. Lenke til kommentar
LizteR Skrevet 19. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2007 Kan du utdype hvorfor de ikke er supre? Det er 16-35 L f2.8 dette skal brukes med for det meste, hva vil du anbefalle av andre gråfiltre? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 Cokin er et rimelig system som hører til de glade åttiårene for meg. Rimelige filtersystemer er aldri godt nytt mht flare etc. Det finnes forøvrig alternative filtre for cokin-holdere fra Lee. Jeg vet ikke om de er noe bedre, men det virker som om de er ganske utbredt i GB. Lenke til kommentar
LizteR Skrevet 20. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2007 Er det da filterplatene fra cokin som ikke er gode, eller er det systemet i seg selv? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 Det er platene, ja. Jeg har en liten samling med slike filtre, også en nærfotoforsats for Cokin. Jeg syntes de var skikkelig bra for 25 år siden, men jeg var jo ikke så kritisk da. Det er mange år siden jeg har brukt dem, men jeg ser ikke bort fra at jeg kommer til å bruke et par av dem i nødtilfelle i fremtiden. Kanskje jeg får bruk for gråfilteret en gang, siden jeg har for lite bruk for det til å kjøpe en skikkelig som bare kommer til å ligge i bag'en. Polafilter blir det helt feil å kjøpe billig. Det bruker man så ofte, at det blir tøys å ikke legge litt penger i det. Når du tenker på hvor mye kamera kostet, hvorfor vil du ta redusere kvaliteten med å sett et billig filter foran. Du sparer jo bare noen hundrelapper på det. Lenke til kommentar
LizteR Skrevet 20. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2007 Skjønner, er det best å kjøpe et vanlig skrufilter til polarisering da? Er det noen merker jeg burde holde meg unna? Det er vel sirkulært polariseringsfilter jeg ser etter? Vet du om noen alternative NDG-filtre som er bra? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 De eneste filtrene jeg bruker utenom pola, er rød, grønn og gulfilter til analog s/h, så det er ikke noe som du bryr deg om. Derfor har jeg fint lite peiling på priser og slikt. Mitt polafilter er et hauggammelt B+W. Det er absolutt modent for utskifting, spesielt siden det er med 52mm fatning, og derfor kun passer til 50mm'eren min. Jeg trenger m.a.o. et med større gjenger. Derfor har jeg begynnt å tenke i de baner. Jeg tror du bør satse på å bruke en tusenlapp for et skikkelig polafilter, men slik kan bestilles fra Hong Kong for noen få hundrelapper. Mange her på forumet har gode erfaringer med firmaer som HK Supplies. Siden jeg selv er i markedet for et slikt filter, så er jeg spent på hvilke råd de som er mer oppdatert enn meg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå