Gå til innhold

Råd og tips til jobbsøkere - Oppdatert 14.06.2007

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei, teajenssen

Tok en kjapp overblikk på cven og rettet litt ;)

Ellers bør du se ut eksemplene over deg også, mange har mye bra å lære bort ;)

Curriculum Vitaebleep redigert.docx

HEI!

Tusen takk for hjelpen, men hvor du har skrevet "Skriv ikke kun førsteåret, men heller 2010 – 2013 Studiespesialisering Ringve Videregående skole, for meg virker det som du kun har gått førsteåret og droppet ut, hvis du skriver på denne måten" så har jeg skrevet det slik fordi jeg skal bytte skole til neste år og det er 100% sikkert at jeg ikke vil gå på denne skolen i 2012 osv. Hva skriver jeg da?

Også, "10 årig grunnskole høres bedre ut"skal jeg da skrive på hva barneskolen het? eller bare skrive 10 årig grunnskole?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Tenkte jeg skulle øse litt av min visdom i forhold til intervju/jobbsøking prosessen som jeg (heldigvis) er ferdig med nå :p

Først og fremst til de som gruer seg til intervjuet, slapp av! Arbeidsgiveren har alt å tjene på at det er en god og hyggelig stemning under intervjuet, det er ikke er avhør eller muntlig eksamen! Det er mer en dialog mellom likeverdige parter. Min erfaring har vært at det har vært en god og avslappet stemning under intervjuet.

-Men det er selvfølgelig ting som du kan gjøre i forkant på intervjuet slik at du slipper

å føle deg stresset.

Mine tips:

1) les deg opp på stillings anonnsen, sett deg inn i bedriftens visjoner og verdier, se om du kan relatere arbeidserfaring, personlige egenskaper eller utdanning opp mot det de spør om i annonsen

2) Hva slags spørsmål kan jeg få under intervjuet? Denne siden er helt genial: http://www.studenttorget.no/index.php?show=4793&expand=4631,4793&artikkelid=8162

Her får du de 80 mest brukte spørsmålene, størsteparten av de spørsmålene jeg fikk på mine

intervju kjente jeg igjen fra denne siden. Det som er viktig er at du ikke skumleser igjennom spørsmålene men reflekterer over spørsmålene i forhold til den jobben du søker på.

3) Tren på intervjuet! Etter du har reflektert over spørsmålene få en du kjenner til å stille deg spørsmålene, evnt kan du tørrtrene foran et speil.

4) På intervjudagen, spis en god frokost slik at du føler deg opplagt (intervjuet varer ca 1 til 2 timer) kle deg i klær du føler deg komfortabel i, og møt presis!

Lykke til! :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hm, jeg lurer på om de ulike rekrutteringsappene som blir brukt i søknadsøyemed lagrer info om dine tidligere søknader som de delegerer til framtidige arbeidsgivere?

Er veldig greit å copy/paste med endret bedriftsnavn o.l om man sender fire-fem søknader i uka, men responsen har avtatt voldsomt siden før jul.

Tenker på webcruiter, easycruit o.l.

Om de forteller en arbeidsgiver at "Denne søkeren har fått x antall avslag" stiller man naturlig nok dårligere enn noen med fersk profil.

Når det er sagt har alle mine arbeidsforhold gått via bekjente, intervjuprosessene har vært rene formaliteter.

Nettverk er og vil alltid være sentralt i ansettelsesøyemed, spesielt om du har en litt mer generell utdanning som eksempelvis økad. Kjenner folk med fullført bachelor fra samme universitet i økad som har gått ledige i to år, og folk som har fått jobb en uke etter endt utdanning.

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar
Hm, jeg lurer på om de ulike rekrutteringsappene som blir brukt i søknadsøyemed lagrer info om dine tidligere søknader som de delegerer til framtidige arbeidsgivere?

Er veldig greit å copy/paste med endret bedriftsnavn o.l om man sender fire-fem søknader i uka, men responsen har avtatt voldsomt siden før jul.

Jeg er usikker på om bedrifter utveksler søknader internt.

Det jeg vet er at alle søknader du sender inn til en konkret bedrift blir som regel lagret.

Så hvis du søker på 7 vidt forskjellige stillinger hos f.eks Aker solutions,

så vil dette ikke telle til din fordel. Copy/paste søknader er uansett ikke veien å gå

for å skrive søknader, du må skreddersy hver søknad. Det er slit, men det er den eneste

måten som fungerer.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Hei. Jeg har nettopp fått meg sommerjobb, og fikk nettopp en mail fra arbeidsgiver hvor han ber om adresse, bankkontonr. og fødselsnr. Mulig jeg er paranoid, men er det vanlig å gi i fra seg dette?

Arbeidsgiver må ha dette for å kunne betale ut lønn. Fordi alle arbeidsgivere er pliktige til å registrere deg i NAVs arbeidsgiver/taker-register samt sende melding til Skatteetaten/ligningskontoret hvor mye du tjener.

Så dette er helt normalt og ikke noen grunn til å bli paranoid :)

Dessuten må du jo levere skattekort, og der står alt utenom kontonummeret ditt.

Endret av Ruben1987
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Hei

Jeg måtte slutte på fiskebåten jeg jobba på pga personlige komplikasjoner der (relasjon mellom kaptein og søster og masse problemer der)

Er derfor på utkikk etter ny båt å jobbe på, jeg lurer derfor på om det er noen her som har båt eller vet om noen som trenger mannskap?

eller om noen gode sider eller rederier å søke på?

uansett hjelp settes veldig stor pris på :)

Jeg har erfaring med snurrevarr, dorging og teiner (kreps & krabbe)

har vært på sjarkbåt (47fot) og kan absolutt tenke meg noe i samme stilen

Jeg kan også godt tenke meg større båter som tråler, snurper, ringnot, (auto) liner

Ta gjerne kontakt på pm så ordner vi videre kontakt info og detaljer derifra :)

Tusen Takk

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Veldig fin guide.

Men må si meg litt uenig i et punkt.

"8. Husk å føre på at du gjerne stiller til intervju (Legg ved telefonnummer)"

Føler den går litt under "Unngå innlysende ting"

Selvfølgelig vil du stille på intervju når du søker på en stilling.

Var faktisk på jobbsøkerkurs her om dagen og lærte mye nyttige tips og triks.

Men helt enig i alt det andre. Spesiellt at du bør ringe.

Ringte og spurte om en annonse i går faktisk. Ble ringt i dag etter han hadde mottat søknaden og han ville ha meg på invetvju asap =)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Sendte i vei en søknad til take away-restaurant om deltidsstilling og fikk raskt svar om at jeg kunne være interessant for stillingen. Problemet er at det er snakk om kveldsvakter, frem til 24.00, og da jeg er 16 år ble ikke dette så godt mottatt av foreldre. Jeg lurer på om det er noe regler om dette og evt. hva jeg bør gjøre?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Sendte i vei en søknad til take away-restaurant om deltidsstilling og fikk raskt svar om at jeg kunne være interessant for stillingen. Problemet er at det er snakk om kveldsvakter, frem til 24.00, og da jeg er 16 år ble ikke dette så godt mottatt av foreldre. Jeg lurer på om det er noe regler om dette og evt. hva jeg bør gjøre?

Hvis du er under 15 år eller skolepliktig så kan du ikke jobbe mellom kl. 21:00 og kl 06:oo jfr. Arbeidsmiljøloven § 11 - 3 første ledd. I tillegg så skal arbeidstiden for personer under 18 år legges slik at det ikke hindrer skolegangen jfr. Arbeidsmiljøloven § 11 - 2 andre ledd.

Endret av WinterDecember
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hei, jeg vil ringe litt rundt om til div. Skipsrederier og forhørre meg om di har noe jobb, hvordan skal jeg da gå fram når jeg ringer? Da de ikke er uttlyst noen konkrete stillinger som jeg ringer anngående. Skal jeg presentere meg med fullt navn?

Hvordan går jeg fram når jeg ringer da, og hva sier jeg. Tusen takk på forhånd vis noen kan hjelpe meg her:))

Endret av polini
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei. Jeg har nettopp fått meg sommerjobb, og fikk nettopp en mail fra arbeidsgiver hvor han ber om adresse, bankkontonr. og fødselsnr. Mulig jeg er paranoid, men er det vanlig å gi i fra seg dette?

Helt normalt gitt:)

Hvordan skal nå ellers sjefen få betalt ut lønna di og vite at du er den du sier du er?

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...