Lakus Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 Kan du forklare litt bedre hva du mener? Alle Tv'en må jo motta 1080p signalet, siden det kommer strømmende gjennom kabelen. Men ikke alle Tv'er er laget for og kunne vise dem.... Capish? Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 Alle Tv'en må jo motta 1080p signalet, siden det kommer strømmende gjennom kabelen. 8862082[/snapback] Hvis alle TV-er hadde kunne motta signalet som kommer gjennom kabelen hadde det å kjøpe ny TV vært en god del enklere. Dessverre er det ikke slik, hvilke oppløsninger og oppdateringsfrekvenser som er støttet via de respektive inngangene er forskjellig fra modell til modell. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 Tror noen mister logikken min... Jeg sier det ikke fordi det står i noen specs eller noe, jeg sier det fordi at de signalene en Xbox 360 sender igjennom en kabel til TV'en ender opp ett sted, og det er i Tv'en. Derfor "Mottar" TV'en signalet men er ikke i stand til og vise det fordi den ikke er ment/bygd til det. Er kanskje bare jeg som har en merkelig tørr sans for "nesten humor" bare... Lenke til kommentar
Tobe__ Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 Tusen takk for oppklaring i dette! Bare for å sjekke at jeg har forstått det: Xbox 360 støtter uansett 1080p, uansett om man bruker VGA eller Komponent kabel? Det er selve TV'en som avgjør hva som støttes? Hvis din HD TV ikke støtter mer enn 720p, så er det ikke noe man kan gjøre slik at den støtter 1080? (forutenom å kjøpe ny TV ) Er det stor forskjell mellom 720p og 1080p? Eller er det mest for de som er kresen? Lenke til kommentar
hagfors Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 Ser kun forskjellen på 720 og 1080P når du har 46" og større. Er nesten umulig å se forskjellen på 42" bare. 8861800[/snapback] Regnestykket i "beviset" for denne påstanden antar at reseptorene i øyet er lineært distribuert over hele synsfeltet, noe alle vet at det ikke er. Et typisk menneskeøye har mer enn nok oppløsning i fokusfeltet midt i synsfeltet til å skille mellom 720p og 1080p, selv fra "normale" sitteavstander fra TVen. Det blir som å påstå at man ikke ser forskjell på 1024x768 og 1600x1200 oppløsning på en skjerm. For å pense tilbake til topic, jeg kjører min 360 i 1080p over komponent. Eier ikke HD-DVD spiller så jeg kan ikke bekrefte eller avkrefte om denne vil fungere i 1080p. Har til dags dato ikke sett noe 360 content som faktisk er i 1080p, bortsett fra HD-DVD, så på en måte virker det jo temmelig bortkastet av microsoft å implementere 1080p støtte over komponent for så å nekte det eneste 1080p innholdet de har å vises over den. Lenke til kommentar
marius90 Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 Tusen takk for oppklaring i dette! Bare for å sjekke at jeg har forstått det: Xbox 360 støtter uansett 1080p, uansett om man bruker VGA eller Komponent kabel? Det er selve TV'en som avgjør hva som støttes? Hvis din HD TV ikke støtter mer enn 720p, så er det ikke noe man kan gjøre slik at den støtter 1080? (forutenom å kjøpe ny TV ) Er det stor forskjell mellom 720p og 1080p? Eller er det mest for de som er kresen? 8862655[/snapback] Du har skjønt det. 1080p er ikke nødvendig for mannen i gata, men de som er hjemmekinoentusaister osv vil nok være med glad for 1080p. Og uansett så sant man ikke har en virkelig stor tv så er det ikke lett å se forskjellen på 720p og 1080p. Har selv en sony 32" som kjører 720p over komponentkabel, og jeg er strålende fornøyd med bildekvaliteten. Lenke til kommentar
Dr.Peedee Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 Tror noen mister logikken min... Jeg sier det ikke fordi det står i noen specs eller noe, jeg sier det fordi at de signalene en Xbox 360 sender igjennom en kabel til TV'en ender opp ett sted, og det er i Tv'en. Derfor "Mottar" TV'en signalet men er ikke i stand til og vise det fordi den ikke er ment/bygd til det. Er kanskje bare jeg som har en merkelig tørr sans for "nesten humor" bare... 8862130[/snapback] Er nok din sans for humor, for etter din logikk så tar jeg også imot 1080p hvis jeg plugger kontakta opp i nesa eller et visst annet sted. 360 sender jo 1080p signalet som du sier, jeg kan bare ikke vise det. Caprice? Poenget er at disse HD Ready TV'ene som regel har specs som sier at du tar imot 1080i eller 720p signal - og det blir uansett da vist som 720p (768p egentlig da). Forer du de med 1080P derimot ender du opp med intet bilde evt. som på min HD Ready TV et komplett uleslig bilde fordi de ikke har elektronikk til å ta imot og gjøre noe med signalet. Å si at de alikevel tar imot signelt fordi det går igjennom kabelen blir som eksempelet mitt med tilkobling til min egen kropp over. Så, vi mister logikken din fordi det er ikke noen logikk. Ikke alle HDTv'er kan ta imot 1080p signal som du sa. De fleste solgte per i dag tar imot 1080i max. Det finnes enkelte 720p TV'er/projektorer (en av panasonic's 720p projektor f.eks) kan ta imot 1080p signal, man lite poeng så lenge man ser det som 720p på bildet alikevel. Lenke til kommentar
Dr.Peedee Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 Ser kun forskjellen på 720 og 1080P når du har 46" og større. Er nesten umulig å se forskjellen på 42" bare. 8861800[/snapback] Regnestykket i "beviset" for denne påstanden antar at reseptorene i øyet er lineært distribuert over hele synsfeltet, noe alle vet at det ikke er. Et typisk menneskeøye har mer enn nok oppløsning i fokusfeltet midt i synsfeltet til å skille mellom 720p og 1080p, selv fra "normale" sitteavstander fra TVen. Det blir som å påstå at man ikke ser forskjell på 1024x768 og 1600x1200 oppløsning på en skjerm. For å pense tilbake til topic, jeg kjører min 360 i 1080p over komponent. Eier ikke HD-DVD spiller så jeg kan ikke bekrefte eller avkrefte om denne vil fungere i 1080p. Har til dags dato ikke sett noe 360 content som faktisk er i 1080p, bortsett fra HD-DVD, så på en måte virker det jo temmelig bortkastet av microsoft å implementere 1080p støtte over komponent for så å nekte det eneste 1080p innholdet de har å vises over den. 8863460[/snapback] Mener Virtua Tennis faktisk er 1080p nativ, altså rendret i 1080p. Ganske så sikker på den. Microsoft har vel nevnt at 1080p støtten blant annet (understreker det) kom som følge at kunder ønsket det og at visse konkurerende konsoller også hadde det. Var vel en diskusjon på det hos Major Nelsons podcast men noen av de tekniske gutta bak det. Og nei, pga bestemmelser utenfor Microsoft, så kan de ikke la deg kjøre HD DVD spilleren med 1080p via komponent. Ingen andre HD DVD spillere lar deg gjøre det heller. Den svitsjer automatisk til 1080i når du starter filmer. Men... forstår faktisk 1080p støtten via komponent. Enkelte spill har det allerede, f.eks Virtua Tennis. Vi er tidlig inne i levetiden til 360. Kanskje flere spill kommer. Og hvorfor bare la VGA kabelen gi 1080p når de lagde updaten når de først var i gang? Og 1080p via VGA kunne jo sies å være et must med HD DVD addon for de med 1080p skjermer/projektorer med VGA inngang. Og de andre vanlig spilltitlene som kun oppskaleres 720p --> 1080p ser bra ut i 1080p. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 Mener Virtua Tennis faktisk er 1080p nativ, altså rendret i 1080p. Ganske så sikker på den. Stemmer, + 2 eller 3 ande spill sålangt bare Lenke til kommentar
Torrevieja Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 Nei. Komponent gjør den samme jobben. Med visse unntak. 1080p over komponent for spill. Om tv`en din støttter 1080p over komponent.Skal du se på HD DVD må du ha VGA kabel for og se film over 1080p med HD DVD. Håper dette hjalp 8850256[/snapback] Din og min støtter det, hvis du har Samsung 40M86...Bildet er mye bedre når man kjører med komponent i 1080p.. Også Hd-dvd selv om du kun får 1080i. Bare kjør standard eller film ved hd-dvd avspilling og dynamisk når du spiller.. Lenke til kommentar
iStephano Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 ok så du mener faktisk at 1080i ser bedre ut på HD DVD? Har ikke den HD DVD add on`en selv så jeg veit ikke men vurderer det. Har ikke kjøpt den grunn at jeg trodde jeg måtte ha VGA kabelen, jeg synes VGA kabelen ikke ga meg det bilde jeg ville ha. Synes bildet døde litt. Men på komponent er det enormt bra Lenke til kommentar
Dr.Peedee Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 (endret) ok så du mener faktisk at 1080i ser bedre ut på HD DVD? Har ikke den HD DVD add on`en selv så jeg veit ikke men vurderer det. Har ikke kjøpt den grunn at jeg trodde jeg måtte ha VGA kabelen, jeg synes VGA kabelen ikke ga meg det bilde jeg ville ha. Synes bildet døde litt. Men på komponent er det enormt bra 8865630[/snapback] Torrevieja's TV, SAMSUNG LE-40M86, har 1920x1080 piksler, det er en såkalt Full HD TV, 1080p nativ skjerm. Når han forer den med fullverdige (HD DVD) 1080p bilder sendt i en 1080i overføring fra 360'n så blir de de-interlaced tilbake til 1080p av TV'n før de vises fram. Så han får fullt utbytte av HD DVD bildet på 1080p. At halvparten av linjene sendes om gangen fra 360's komponent utgang har i dette tilfellet ikke noe å si så lenge hans TV tar den ene halvparten og kombinerer med en andre halvparten av linjene til full bilde før de vises fram som fullverdig 1080p. Så han ser HD DVD in all it's glory in 1080p! Hallelujah!! (Forutsatt at Samsung ikke har puttet inn en dritt-de-interlacer chip i Samsungen hans da. Men det tror jeg liksom ikke heller). Kunne tenkt meg den TV'n, ja Endret 15. juni 2007 av Dr.Peedee Lenke til kommentar
Mala Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 Skal sies at ved siste oppdatering kom bildet seg ved bruk av VGA-kabler betraktelig Men eg foretrekker enda komponent. Lenke til kommentar
sageman Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 Tror du skal ha en temmelig stor skjerm(min.50"++), eller sitte veldig nær(<2m), for å kunne se forskjell på 720p og 1080...oppløsning kommer ganske langt ned på listen over hva øyet legger mest merke til...hype Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 Jeg ser lett forskjell på oppløsning, så du skal ikke ta alt så selvfølglig som du antyder at det er. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 Tror du skal ha en temmelig stor skjerm(min.50"++), eller sitte veldig nær(<2m), for å kunne se forskjell på 720p og 1080...oppløsning kommer ganske langt ned på listen over hva øyet legger mest merke til...hype 8866274[/snapback] Jeg tror nok de fleste vil se en forskjell ja! Det er jo såklart bedre bilde, og de fleste vil nok legge merke til dette... Lenke til kommentar
sageman Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 Det er litt forskjell på å se det på en dataskjerm, kontra å sitte i sofaen 4m unna en 42" som er riktig kalibrert... Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 Det er litt forskjell på å se det på en dataskjerm, kontra å sitte i sofaen 4m unna en 42" som er riktig kalibrert... Det er forskjell og se 1280x1024 oppløsning vs 102x768 på en 19" dataskjerm fra 1 meters avtand. Hvorfor er det noe forskjell fra det til en skjerm på 42" fra 3 meter unna en TV med 720p eller 1080p? Lenke til kommentar
sageman Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 Det spiller vel inn på hvordan øyet oppfatter bildet, oppløsningen har mindre og si dess lenger avstanden er. Dette er rimelig godt kjent, her er et utdrag av de inntrykk noen fikk ved preview's av pioneer's kommende 8'generasjons skjermer(min neste tv ); We were initially led to believe that the Pioneer, like most of the TVs in this comparison, was a 1080p TV set. But at the very end of the demo, we found out that in fact it was Pioneer’s XGA (768p) panel that we were watching. Why did this panel appear to display as much detail and resolution as the other TVs in this test? Pioneer claims that 1080p resolution cannot be resolved by the average person when sitting further than an arm’s length away from the screen (for a 50-inch or smaller TV) – everyone of us sat much further from the TV than this and hence we couldn’t tell the difference. F.eks farger og fargemetning spiller større rolle enn oppløsning når du ikke har skikkelig store skjermer... Lenke til kommentar
Torrevieja Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 ok så du mener faktisk at 1080i ser bedre ut på HD DVD? Har ikke den HD DVD add on`en selv så jeg veit ikke men vurderer det. Har ikke kjøpt den grunn at jeg trodde jeg måtte ha VGA kabelen, jeg synes VGA kabelen ikke ga meg det bilde jeg ville ha. Synes bildet døde litt. Men på komponent er det enormt bra 8865630[/snapback] Ja ikke bland deg oppi de tallene så mye, p/i 720 og 1080p for den saks skyld.. Det er faktisk øyet ditt og din opplevelse av bilde som er de reelle.. 1080i og p er minimalt.. Dr. Peedee du skulle ha meldt deg på avforum.no sitt powerbuy på 46'' da 20 000,- for den? Ble akkurat 50 påmeldte denne gangen, og 40'' fikk vi 40 med på i forgje runde.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå