Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Motor som ikke tenner på en sylinder?


Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp skiftet toppakning på min ford escort og bilen starter men går dårlig på tomgang. virker som den ikke tenner på den ene sylinderen. Og bilen kvæles vis jeg har høkt turtal og slepper gassen og lar den gå på tomgang. Kan det være at jeg burde bytte tennplugene eller kan det være noe værre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første og enkleste du kan gjøre er å dra tennkablene enkeltvis av fordeleren for å se hvilken sylinder som ikke tenner. Den som motoren ikke reagerer på er den det er feil på. Så kan du undersøke der og evt. bytte rundt på plugger og kabler for å se hvem av dem det evt. er feil på, dvs. hvilken del som feilen følger. Sikker på at du har fått på kablene i riktig rekkefølge?

Lenke til kommentar

Har skiftet pluggene og ble ikke noe bedre. I værtfall går ikke motoren som den skal. Og så røyker det mye hvit røyk ut av eksosen :hmm: Og nå vil ikke motoren går på lavt turtall i det hele tatt. Den stopper bare når den kommer under 1500 o\min ca. :hmm:

Lenke til kommentar
...eller kan det være noe værre?

8850038[/snapback]

 

Da vil jeg tro det er toppakningen som er blåst eller ikke tetter 100%. Få kompresjonstestet motoren. Spørs om du må av med toppen igjen, hvit røyk siganliserer jo at kjølevannet går i forbrenningsrommet.

Lenke til kommentar

Den hvite røyken er kjøleveske som kommer ut i eksosen. Da har du ikke ordentlig kompresjon på den sylinderen der det lekker som gjør at den virker som om den ikke tenner.

 

Ble toppen planslipt når du byttet pakning?

 

Andre mulig feil:

 

1. Toppakning ligger ikke riktig vei

2. Ikke brukt nye bolter

3. Ny bolter er strammet feil og eller i feil rekkefølge.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Du fjernet den gamle pakningen 100% før du monterte den nye? Pleier å henge rester i topp og på blokka, disse MÅ fjernest! det skal helst skinne av topp og blokk når du monterer, som sakt kan toppen være skjeiv. Hva var årsaken til at du byttet topp-pakningen?

Lenke til kommentar

Jeg brukte ny bolter og den gamle pakningen var fjernet.. det ble brukt momentnøkkel ved montering. Topp og blokk ble ikke planslitet. og den gamle pakningen var blåst ut ja. men kan det være at jeg har bommet et hakk på register reima?

Lenke til kommentar

olja er fin og kjøleveska forsvinner ikke.. kan det gå over at den hvite røyken kommer av seg selv? noe fokt som likker noen steder? bynte og tenke på siden den har 2 kamakslinger og er en 16 ventiler fra sylinder nr. 1 tenner til den er tilbake på første tenning igjen. går veivakslingen 360 grader eller 720 grader?

Lenke til kommentar

Fant ut at den ene kamakslingen ikke var 100 i samme stilling som den andre... ska prøve og slakke på registerreima og prøve og rette det opp i ettermiddag. men var bare 2 mm feil.. men kan jo ha mye utslag på tenningen. Tok ut de nye tennpluggene nå og ser at sylinder 1 ikke har tent i det hele tatt.

 

Til dere som spør om pakningen er satt riktig vei er svaret ja. Jeg følgte reperasjonshondbok og på pakningen er det også merket hva som skal være opp.

Lenke til kommentar

Har prøvd og skifte tennplugger for en stund siden. Tok dem ut idag og ser at sylinder 1 har ikke tent i det hele tatta. Pluggen er fremdeles helt hvit og ingen sot på den. Kan det være en feil med kablen kanskje? Eller hva kan det være?

Lenke til kommentar

jeg tok ut tennpluggen idag og den er fremdeles hvit. prøvde den i kablen og la den mot toppdekslet. kommer bensin opp og da gnister den...... hmmmm har coil. tror ikke d er noe feil me den. men kan jo være noe med kablen når den skal ned i hullet til tennpluggen at det blir dårlig kontakt. gnister pluggen når den står nede i sylinderen og om så det ikke er nok komprisjon ville ikke også pluggen bli sort vis den gnister?

Lenke til kommentar

Lys nedi sylinderen som ikke tenner. er den blank i forhold til de 3 andre?

 

Gnisten skal være kraftig. sjekk i forhold til de andre sylindrene/pluggene. Det er tyngre for en gnist og slå over under trykk/varme så det er viktig med god gnist. dette sjekker du fort med en stroboskoplampe/tenningslampe, hvis du har det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...