opresterud Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Vurderer å sette 3*320GB disker i RAID 5 sammen med et Asus P5K WS hovedkort (ICH9R), samt en enkelt Raptor eller 4de 320GB disk som OS drive. Kommer til å være hovedsaklig VMWare imager som er ressurskrevende på RAID'et. Formålet med RAID er for min del å øke ytelsen i forhold til single disk, men ønsker å ha en sikring mhp. diskkrasj slik at ren striping ikke er ønskelig for min del. Vil dette fungere? I såfall, hvordan vil ytselen med RAID5 være i forhold til single disk? Lenke til kommentar
sof Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 uten at jeg kjenner ytelsen på ICH9R ift. RAID, så er standard for RAID5 at skriveytelsen er dårlig (under single disk pga. parity skriving) mens les er tilnærmet RAID0. les mer her sof Lenke til kommentar
sof Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 regner forresten med det er VMware converter du skal bruke?! Har brukt denne en god del (~100+ servere) og flaskehalsen er som oftest nettverket uansett. 100mbit bruker votter og vinter (ikke hensiktsmessig IMHO), men har du gigabit nettverk så er det greit å bruke. Prosessen tar uansett ganske lang tid, siden det ofte er mye data som skal flyttes. Tror uansett at RAID5 skal dekke behovet ditt for skriv... Hvis jeg har forstått ting riktig, da :-) (vmware converter enterprise er forresten verdt investeringen hvis du skal ha ting over på en ESX 3.0.x server, da kan du dra dem rett over uten å innom en lokal vmdk og vmx fil.) sof Lenke til kommentar
opresterud Skrevet 13. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2007 Nei, dette er en utvikler workstation hvor det kjøres et testnettverk på 2-4 virtuelle maskiner samtidig. Testmaskinene rebootes ofte, og det er ønskelig å ha denne ytelsen så god som mulig. Men har samtidig et budsjett som er slik at jeg ikke kan hive inn SCSI RAID kontroller og kjappe disker... Skal bruke Vista Business 64-bit, og det kan jo kanskje i seg selv skape problemer mhp. drivere og slikt... Lenke til kommentar
sof Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 ahh. Da vil jeg definitivt si at du klarer deg greit med RAID5. Les er bra på RAID5, og siden det hovedsaklig er det som kommer til å skje, vil jeg si du er relativt safe med et slikt oppsett. Det er jo ved innstallasjon og skriv operasjoner i VM'ene at det er tregt med RAID5, men på les har du mye bedre en single drive setup. Lykke til :-) (interessant å høre hva du synes etter at det er satt opp, btw) sof Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå