exiled Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 (endret) Hei Jeg har et problem her. Jeg har kjørt 2x 150 GB Raptor X i RAID0 på PCen min. Og jeg bruker HighPoint 2340 som RAID-kontroller. Men det som er saken, er at jeg får så lave hastigheter på HDTach og andre tester. Mitt hovedkort er Asus P5W DH Deluxe. Er det noen andre som har 2x Raptor X i RAID0? Vær så snill, send resultatene på HDTach-testen. Yashar Endret 13. juni 2007 av exiled Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 har du prøvd og sette de opp i raid 0 på hovedkortet? Lenke til kommentar
Zephyr Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Tror nok du vil få høyere ytelse av å sette de på hovedkortet ja. Sett de på Intel kontrolleren, da den Ez-raid saken ikke er noe spesielt kraftig. Lenke til kommentar
exiled Skrevet 13. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2007 har du prøvd og sette de opp i raid 0 på hovedkortet? 8849864[/snapback] Jeg har gjort det, hastighetene går litt opp men jeg kan ikke gjøre det med alle 4 harddiskene mine siden det er bare plass til 3 harddisker med Intel Matrix kontrolleren. Jeg har også 2x 250GB WD, skjønner du. Dem kjører jeg også i RAID 0. Så det vil si at jeg har to RAID 0 oppsett. Lenke til kommentar
Zephyr Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 (endret) Trenger du og sette alle 4 diskene på intel kontrolleren da? Bare sett de to raptorene på intel kontrolleren og de to siste på HighPoint kontrolleren. Endret 13. juni 2007 av Zephyr Lenke til kommentar
exiled Skrevet 13. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2007 har du prøvd og sette de opp i raid 0 på hovedkortet? 8849864[/snapback] Jeg har gjort det, hastighetene går litt opp men jeg kan ikke gjøre det med alle 4 harddiskene mine siden det er bare plass til 3 harddisker med Intel Matrix kontrolleren. Jeg har også 2x 250GB WD, skjønner du. Dem kjører jeg også i RAID 0. Så det vil si at jeg har to RAID 0 oppsett. 8849894[/snapback] Dessuten har jeg sett på mange sånne RAID-kontroller tester på nettet. Og i de fleste av dem, viser det seg at ICH7 ( Altså Intel Matrix kontrolleren på hovedkortet) ikke er noe bra i forhold til sånne PCI-express kontrollere. Lenke til kommentar
exiled Skrevet 13. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2007 Trenger du og sette alle 4 diskene på intel kontrolleren da? Bare sett de to raptorene på intel kontrolleren og de to siste på HighPoint kontrolleren. 8849924[/snapback] Det går desverre ikke. Fordi jeg må deaktivere Intel-kontrolleren for å kunne bruke den andre kontrolleren. Lenke til kommentar
Zephyr Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Har det samme hovedkortet selv, men jeg har 2x37G Raptor isteden. Synes det rasker bra unna der altså. Husker ikke helt hva jeg lå på med HDTach, men mener det var rundt 110MB/s.(<-Er ikke sikker på det der, men mener det var noe sånt) Lenke til kommentar
Zephyr Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Hvorfor må du deaktivere den? Er det fordi ellers så får du ikke opp valg i BIOS om du vil boote fra den? Skulle jo tro at den skulle kunne virke selvom du setter inn en kontroller til. Lenke til kommentar
exiled Skrevet 13. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2007 Har det samme hovedkortet selv, men jeg har 2x37G Raptor isteden.Synes det rasker bra unna der altså. Husker ikke helt hva jeg lå på med HDTach, men mener det var rundt 110MB/s.(<-Er ikke sikker på det der, men mener det var noe sånt) 8849961[/snapback] Oki, men 110 MB/s er ikke bra vettu, hvis det er Read-hastigheten, du sier her. Fordi et Intel RAID 0 oppsett med to WD 7000 RPM hardisker gir 130 MB\s i Read-hastighet. Lenke til kommentar
exiled Skrevet 13. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2007 Hvorfor må du deaktivere den?Er det fordi ellers så får du ikke opp valg i BIOS om du vil boote fra den? Skulle jo tro at den skulle kunne virke selvom du setter inn en kontroller til. 8849972[/snapback] Det blir en sånn konflikt mellom de to kontrollerene. Hvis jeg slår på Intel kontrolleren, får jeg ikke kommet inn på BIOSen til den andre kontrolleren. Lenke til kommentar
Zephyr Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Som sagt så er jeg ikke helt sikker på de tallene. I tillegg så er de diskene gamle, fra det første partiet med Raptordisker som kom til Norge tror jeg. Raptor X som du har banker jo disse diskene her Men i forhold til hva jeg jeg har målt de til før på andre hovedkort og med andre kontrollere så yter de best på det kortet jeg har nå. Hva får du i HDTach nå?? Lenke til kommentar
exiled Skrevet 13. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2007 Her kan man se resultatene med kontrolleren Areca ARC-1220 PCI Express x8: http://www.gamepc.com/labs/view_content.as...r150raid&page=5 Dette er veldig rart fordi de tallene jeg får ikke er i nærheten en gang. Lenke til kommentar
exiled Skrevet 13. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2007 Som sagt så er jeg ikke helt sikker på de tallene.I tillegg så er de diskene gamle, fra det første partiet med Raptordisker som kom til Norge tror jeg. Raptor X som du har banker jo disse diskene her Men i forhold til hva jeg jeg har målt de til før på andre hovedkort og med andre kontrollere så yter de best på det kortet jeg har nå. Hva får du i HDTach nå?? 8850026[/snapback] Jeg får 251 Mb/s i Burst-Speed, 147 MB\s i Read-Speed og 8.5 ms i Random Access Time. Lenke til kommentar
Zephyr Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 (endret) Den kontrolleren du sammenlignet med der er vel ikke akkurat den beste å sammenligne med siden den faktisk koster dobbelt så mye i forhold til antall porter. Areca er jo også kremen av kontrollere og koster deretter. Se heller her. Der er det en test av kontrolleren din, men de tester 2x320G Western disker tror jeg. Du ser at hvertfall read speed stemmer mye mer mot det du har der. edit:leif Endret 13. juni 2007 av Zephyr Lenke til kommentar
exiled Skrevet 13. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2007 Den kontrolleren du sammenlignet med der er vel ikke akkurat den beste å sammenligne med siden den faktisk koster dobbelt så mye i forhold til antall porter.Areca er jo også kremen av kontrollere og koster deretter. Se heller her. Der er det en test av kontrolleren din, men de tester 2x320G Western disker tror jeg. Du ser at hvertfall read speed stemmer mye mer mot det du har der. edit:leif 8850258[/snapback] Jeg har sett på den testen jeg og. Men se på Burst Speed-en. Den ligger på 360 mens min er 250. Mine harddisker er Raptor mens de harddsikene i testen er 7000 RPM harddsiker. Det er veldig rart. Lenke til kommentar
Zephyr Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 (endret) Bare kom på en ting her. De diskene de testet i den testen var SATAII, mens RaptorX er SATA. Vet ikke om det har noe og si, men mener og huske at når jeg kjørte 2xI-Ram i Raid0 så fikk jeg rundt 260MB/s i read speed. Det er da maks av hva SATA klarer. Hva burstspeed var husker jeg ikke. Bare en tanke....... EDIT: Burstspeed var jo også 260MB/s selvfølgelig...det er som sagt maks av hva SATA klarer (~130-150MB/s pr disk, men I-Ram har en IDE-SATA converter så max på I-Ram er ~133MB/s) Endret 13. juni 2007 av Zephyr Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå