Mr. Bojangles Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Hei Fikk i dag vite at jeg kommer opp i muntlig samfunnslære. Dette er jo ikke det verste å komme opp i, men oppgaven jeg fikk var utrolig åpen: "Det internajsonale samfunn". Her kan jeg vel egentlig skrive om alt fra FN til Apartheid og situasjonen i Israel. Derfor trenger jeg litt hjelp. Noen som har noen tips til hva jeg bør velge? Må levere problemstilling innen kl 12 i dag. :/ Lenke til kommentar
andeik Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Hei Fikk i dag vite at jeg kommer opp i muntlig samfunnslære. Dette er jo ikke det verste å komme opp i, men oppgaven jeg fikk var utrolig åpen: "Det internajsonale samfunn". Her kan jeg vel egentlig skrive om alt fra FN til Apartheid og situasjonen i Israel. Derfor trenger jeg litt hjelp. Noen som har noen tips til hva jeg bør velge? Må levere problemstilling innen kl 12 i dag. :/ 8849160[/snapback] Heldiggris som kom opp i samfunnslære! Fikk Geografi, og det stod mellom SL og Geografi. Noe du kan skrive om er; Hvorfor flykter folk, og hvor flykter de til? Hadde foredrag i forrige uke om dette som jeg fikk 5- på. Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 13. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2007 God idé! Har følgende å velge i nå, men er litt usikker: - Hvorfor er noen land fattige og andre rike, og blir skillet jevnere? - Hvorfor flykter folk, og hvor flykter de til? - Hvordan fungerer verdensøkonomien? - Hvordan fungerer bistandsordninger og U-hjelp, og hvilken effekt har dette? SL og SK var jo egentlig det jeg ville komme opp i, men helst ville jeg jo slippe å komme opp i noe i det hele tatt. Lenke til kommentar
andeik Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 God idé! Har følgende å velge i nå, men er litt usikker: - Hvorfor er noen land fattige og andre rike, og blir skillet jevnere? Ja! Dersom du velger denne, kan du bruke HDI-index som sammenlikning. - Hvorfor flykter folk, og hvor flykter de til? - Hvordan fungerer verdensøkonomien? Kanskje utenfor pensum? - Hvordan fungerer bistandsordninger og U-hjelp, og hvilken effekt har dette? En god problemstilling, men kanskje litt mye å ta for seg på 15 minutter? SL og SK var jo egentlig det jeg ville komme opp i, men helst ville jeg jo slippe å komme opp i noe i det hele tatt. Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 13. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2007 (endret) Har begynt å skrive på den første nå. Skal ta for meg hisotriske årsaker (kolonitiden osv.), krig og humanitære katastrofer, og skrive om de forskjellige løsningene på disse. Skal også forklare forskjellen på langsiktig U-hjelp (hjelp til selvhjelp, investering) og kortsiktig (slik som under tsunamien tenfor Thailand og Sri Lanka og jordskjelvet i Pakistan). Skal preisere at jeg skal drøfte de froskjellige, og ikke komme med noen komplett løsning (Hadde jeg hatt en komplett løsning hadde jeg hatt Nobels Fredspris og vært verdenskjent - noe som ikke er tilfellet. ) Mye skriveleifer, men har viktigere ting nå. Endret 13. juni 2007 av EvenT Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 15. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2007 Da var det endelig overstått, fikk 5-er og det gikk over all forventning. Sensor ga meg mye skryt for en bildene jeg brukte for å illustrere de store forskjellene innad i U-land; et bilde av finansdistriktet i Nairobi (det kunne egentlig vært en hvilken som helst europeisk storby), et bilde fra "shanty towns" og et fra en strand i Øst-Afrika. Han sa det var en av de beste måtene han hadde sett de sosiale forskjellene illustrert på. Takker for hjelpen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå