Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp til problemstilling i samfunnslære. Haster!

Anbefalte innlegg

Hei

Fikk i dag vite at jeg kommer opp i muntlig samfunnslære. Dette er jo ikke det verste å komme opp i, men oppgaven jeg fikk var utrolig åpen: "Det internajsonale samfunn". Her kan jeg vel egentlig skrive om alt fra FN til Apartheid og situasjonen i Israel.

Derfor trenger jeg litt hjelp. Noen som har noen tips til hva jeg bør velge? Må levere problemstilling innen kl 12 i dag. :/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

Fikk i dag vite at jeg kommer opp i muntlig samfunnslære. Dette er jo ikke det verste å komme opp i, men oppgaven jeg fikk var utrolig åpen: "Det internajsonale samfunn". Her kan jeg vel egentlig skrive om alt fra FN til Apartheid og situasjonen i Israel.

Derfor trenger jeg litt hjelp. Noen som har noen tips til hva jeg bør velge? Må levere problemstilling innen kl 12 i dag. :/

8849160[/snapback]

Heldiggris som kom opp i samfunnslære! Fikk Geografi, og det stod mellom SL og Geografi.

Noe du kan skrive om er; Hvorfor flykter folk, og hvor flykter de til? Hadde foredrag i forrige uke om dette som jeg fikk 5- på.

Lenke til kommentar

God idé! :)

Har følgende å velge i nå, men er litt usikker:

- Hvorfor er noen land fattige og andre rike, og blir skillet jevnere?

- Hvorfor flykter folk, og hvor flykter de til?

- Hvordan fungerer verdensøkonomien?

- Hvordan fungerer bistandsordninger og U-hjelp, og hvilken effekt har dette?

SL og SK var jo egentlig det jeg ville komme opp i, men helst ville jeg jo slippe å komme opp i noe i det hele tatt. :p

Lenke til kommentar

God idé! :)

Har følgende å velge i nå, men er litt usikker:

- Hvorfor er noen land fattige og andre rike, og blir skillet jevnere?

Ja! Dersom du velger denne, kan du bruke HDI-index som sammenlikning.

- Hvorfor flykter folk, og hvor flykter de til?

- Hvordan fungerer verdensøkonomien?

Kanskje utenfor pensum?

- Hvordan fungerer bistandsordninger og U-hjelp, og hvilken effekt har dette?

En god problemstilling, men kanskje litt mye å ta for seg på 15 minutter?

SL og SK var jo egentlig det jeg ville komme opp i, men helst ville jeg jo slippe å komme opp i noe i det hele tatt. :p

Lenke til kommentar

Har begynt å skrive på den første nå. :)

Skal ta for meg hisotriske årsaker (kolonitiden osv.), krig og humanitære katastrofer, og skrive om de forskjellige løsningene på disse. Skal også forklare forskjellen på langsiktig U-hjelp (hjelp til selvhjelp, investering) og kortsiktig (slik som under tsunamien tenfor Thailand og Sri Lanka og jordskjelvet i Pakistan).

Skal preisere at jeg skal drøfte de froskjellige, og ikke komme med noen komplett løsning (Hadde jeg hatt en komplett løsning hadde jeg hatt Nobels Fredspris og vært verdenskjent - noe som ikke er tilfellet. :p)

Mye skriveleifer, men har viktigere ting nå. :p

Endret av EvenT
Lenke til kommentar

Da var det endelig overstått, fikk 5-er og det gikk over all forventning.

Sensor ga meg mye skryt for en bildene jeg brukte for å illustrere de store forskjellene innad i U-land; et bilde av finansdistriktet i Nairobi (det kunne egentlig vært en hvilken som helst europeisk storby), et bilde fra "shanty towns" og et fra en strand i Øst-Afrika. Han sa det var en av de beste måtene han hadde sett de sosiale forskjellene illustrert på.

Takker for hjelpen. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...