kennyo Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Jeg lurer litt på om det finnes noen statistikk opp mot forholdet bilmerker / forsikringspremier / ulykker? Grunnen er at ut fra mine egne observasjoner både i media og langs veien, kan det se ut som enkelte tyske bilmerker er overrepresentert i både små og større smeller. Syns det spesielt er Audi og BMW som peker seg ut. Mulig det bare er tilfeldigheter selvsagt (og det ruller jo mange flere biler av disse merkene enn f.eks. Fiat på norske veier), så derfor hadde det vært ok med noe offisiell statistikk over dette. I forhold til forsikringspremien, ble vi positivt overrsasket da vi fikk premien på Citroën'en vår. Etter litt rundspørring blandt mine bekjente som kjører andre bilmerker, betaler vi en god del mindre i premie enn disse også. Og da snakker vi om ellers ganske like faktorer, unntatt selve bilen altså. Søkte litt på nettet, uten å bli noe særlig klokere av det. Så det er fint om noen har innspill og gjerne linker å komme med. Er bare nyskjerrig Lenke til kommentar
gxi Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Forsikringsselskapene har vel sine egne databaser over bilmodeller som de har erfart er typisk utsatt for ulykker, og bruker disse for å prissette forsikringen. Andre ting som sikkerhetsfunksjoner spiller også inn på kasko/delkaso, f.eks alarm, startsperre, garasje, osv. På ansvarsforsikringen kan f.eks effekten i motoren, ungdomsbil?, automatgir(!), osv. spille inn. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Jeg tipper at den grad det finnes statistikk, så går det på bilmodeller og ikke på bilmerker. Det er nok f.eks en stor forskjell på ulykkesstatistikken for Nissan Micra kontra ulykkesstatistikken for Nissan Skyline GT-R. Lenke til kommentar
kennyo Skrevet 13. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2007 (endret) Joda, jeg er klar over at det er mange andre faktorer enn bilmerke som spiller inn. Så la meg ta en tenkt situasjon: Jeg skal kjøpe bil og sitter med to alternativer: Audi A6 stv. og Citroën C5 stv. Samme motorstørrelse og alt annet er også "likt". Eneste forskjellen er altså bilmerket. Slik jeg har forstått det, er altså da A6'en dyrere å forsikre enn Citroën'en. Dette er altså et tenkt tilfelle (jeg hadde selvsagt aldri vurdert å putte en Audi i min garasje ), men det er liksom dette som er det jeg lurer på. Finnes det en liste over bilmerker og hvor ofte de er involvert i uhell, og om hvilke som er dyrest / billigst å forsikre (gjerne listet opp etter modell, da en "verstingbil" fra Toyota sikkert er dyrere enn en "snill" Alfa Romeo)? Edit: Jepp, det er vel en slik en jeg er ute etter, Sealion Endret 13. juni 2007 av kennyo Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Det er bare å bruke en hvilken som helst forsikringspremiekalkulator som du finner på nettet (Gjensidige, Veste, If osv). Høy forsikringepremie betyr høy ulykkeshyppighet. Nyere biler verken stjeles eller brenner opp, så de faktorene bidrar minimalt. Lenke til kommentar
kennyo Skrevet 13. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2007 Bra tips! Takker for det Ulempen er at det tar steike lang tid å punche inn hver modell jeg undres over. Men om det ikke finnes noen spesiell liste tilgjengelig for "folk flest", får jeg slå meg til ro med det. Om noen likevel skulle komme over noe slikt, er det bare å bumpe tråden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå