BlackH Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Bør ikke F1 disken dukke opp i nettbutikker snart? Jeg "trenger" en! Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 (endret) Men nå leter jo ikke lesehodene etter f.eks et spor som ligger 5cm fra sentrum, men etter et spor som ligger x spor unna forrige spor. I begge tilfellene må disken finjustere posisjonen for å finne eksakt spor. Utvidelse og sammentrekning skal logisk sett ikke ha noe å si i denne sammenhengen. 9139259[/snapback] Skal ikkje gi meg ut på noen lang og komplisert forklaring eg ikkje er 100% sikker på blir riktig, men bare si det veldig kort: Hyppige, store temperaturforandringer fører til materialtretthet, og det ødelegger disker over tid. Toleransene i en harddisk er veldig små, og diskene tåler ikkje for mye temperatursvingninger over for lang tid. En disk som har jevn temperatur hele tiden vil nesten uten unntak leve lenger enn en som må tåle større svingninger. Detter gjelder ikkje bare harddisker, men all slags mekanikk/elektronikk. Forøvrig forandrer en ståldetalj på 50mm seg 0.005mm med 1 grad temperaturforandring. 10 grader er altså 0,05mm, og det er veldig mye i den sammenhengen vi her snakker om. Endret 2. august 2007 av Dragavon Lenke til kommentar
Bergtora Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Enig BlakH! Det er snart to måneder siden denne nyheten ble sluppet... Noen som har hørt noen rykter om hva som er årsaken til forsinkelsen? Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Jeg synes jeg så ett par butikker skulle få de inn ca midten av august. Prisguiden er ikke helt oppdatert på slikt til enhver tid, så surf litt på egenhånd så kan det jo hende du finner ut noe mer. Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Venter også på denne. Kjøper ikke noen ny disk før jeg har sett denne testet og hva prisen blir. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Samme her, jeg avventer harddiskkjøp foreløbig. Har veldig lyst på 2-3 av disse når de kommer. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 (endret) Noen med litt insideinfo om når disse kommer i salg her til lands? edit: og finnes det noen som har testet disse? Endret 5. august 2007 av L4r5 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 (endret) Finnes det SATA(hdd)->PATA(raid kontroller) overganger? Har lyst til å bytte ut 6*200GB med 3*1TB. Endret 5. august 2007 av Theo343 Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 Finnes det SATA(hdd)->PATA(raid kontroller) overganger? Har lyst til å bytte ut 6*200GB med 3*1TB. 9210057[/snapback] De aller fleste nettbutikker har det, søk på "sata ide" i prisguiden så burde mye spennende dukke opp. Ellers vet jeg mange selger sånne til spottpris på qxl.no Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 Finnes det SATA(hdd)->PATA(raid kontroller) overganger? Har lyst til å bytte ut 6*200GB med 3*1TB.9210057[/snapback] Ja, men med tanke på prisen så ville jeg satset på et kontrollerkort i stedet for overganger hvis du har muligheten til det. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 (endret) Simen1: Takker, sist gang jeg kjøpte SATA disker til serveren så var det ikke mulig å finne en 4 ports PCI kontroller til under 750,- hos de samme som solgte disker til en god pris. Skal sjekke litt da ja. Edit: Var denne jeg endte opp med sist gang for å kjøre SW Raid5 i W2K3. https://prisguiden.no/product.php?productId=41935 Denne virker derimot som en interresant kandidat denne gangen. Det blir også SW Raid5 og bytter ut en Promise SuperTrack SX6000 6ch PATA100 m/128MB Raid kontroller. https://prisguiden.no/product.php?productId=15893 Endret 5. august 2007 av Theo343 Lenke til kommentar
ⅵdar Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Har ikke så god erfaring med samsung-disker siden jeg har hatt to og begge har avgått med klikkedøden. Men det kan jo være bare jeg som har vært uheldig da... Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Aldri hatt et eneste problem med samsung-disker jeg. WD og Seagate derimot, DER har jeg hatt noen fæle opplevelser Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Har en 3 år gammel Spinpoint-disk som lever i beste velgående enda. Litt lite å basere sine personlige erfaringer på kanskje, men jeg gir gjerne Samsung en sjanse til jeg. Lenke til kommentar
BlackH Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Det vil jo alltid være noen disker som dør... uansett merke. Er bare ikke til å komme utenom. Derfor bør alle ha backup av viktige filer uansett. Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 (endret) Hmmm.. Min WD750 sata presterer rundt 90MB/SEK, i windows overføringer. Og systemet mitt er noen år gammelt sånn ellers. Så over 100MB burde jo her fint være innen rekkevidde på 1tb disk a 3 platers ? Endret 6. august 2007 av amiganostalgia Lenke til kommentar
flopflop Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Denne disken skal jeg ha med èn gang den kommer ut Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Hvis du trykker på "spec" på den koreanske siden til Samsung (Lenke) så får du opp en del spesifikasjoner som jeg ikke har sett andre steder. Blant annet 135 MB/s overføringshastighet. (Et annet sted sto det 175 MB/s, men det er nok sterkt overdrevet da det tar med paritetsdata, adresseheadere med mer) Med plater på hele 334 GB tror jeg ikke det er urealistisk med 135 MB/s på starten av platene. (Det er sikkert rundt 90 MB/s på slutten av platene). Til sammenligning klarer Raptor 150 GB 88 MB/s på starten av platene og rundt 60 MB/s på slutten. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Vil man klare å få 135 MB/s i generell ytelse? Lenke til kommentar
flopflop Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Så en slik disk vil dersom dette stemmer ha bedre generall ytelse enn raptoren? Jeg var innstilt på å kjøpe en raptor som systemdisk, men dersom nye harddisker har så mye bedre ytelse vil ikke dette være noen vits? Eller er det andre forhold som også spiller inn? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå