Gå til innhold

Spinpoint når 1 TB

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

At store temperatursvingninger over kort tid fører til en krympe/vokse effekt? Samme som gjør at gamle 24/7/365/10 servere som slås av og står kalde ikke starter opp igjen.

Men i denne sammenhengen i tråden er det nesten ubetydelig. Men de fleste serverprodusenter ruller med øynene om du har 10-20 graders variasjon på serverrommet i løpet av døgnet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Hehe, er en god grunn til at ordentlige serverrom holder en viss temperatur ja. Husker da jeg var liten og var med og så på HP-3000-maskinen fattern driftet på starten av nittitallet; kaldt rom som ikke hadde temperaturvariasjoner, og med halon-system og ganske kompliserte prosedyrer for å komme seg inn.

Lenke til kommentar

Jeg har vel ca. 30 servere(litt overdrevet for eget egos skyld) på mitt serverrom forløpig, selv med div. konsolideringstiltak. Det holder en jevn temperatur på rundt 22-24 grader. Serverne slår raskt opp viftene til maks hastighet om tempen skulle nærme seg 28 grader i rommet.

Viktig med stabil temperatur.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
såvidt jeg har forstått, så er det viktigere å holde en fast temperatur uavhengig av belastning (bruk), enn en bestemt.

9133277[/snapback]

Hva mener du? Har du noe kilde på det tilsvarende googles disk-studie?

9134596[/snapback]

Nei, min kilde er mitt eget vett, og tanker jeg har laget av artikkler jeg har lest.

før i tiden var det et større problem med temperaturvariasjoner, fordi platene endrer størrelse.

nå har de mer automatikk i hvor mye platene har endret størrelse.

det leste jeg et sted om gamle harddisker, det er mulig det var et sted på storage review.

Lenke til kommentar

Men nå leter jo ikke lesehodene etter f.eks et spor som ligger 5cm fra sentrum, men etter et spor som ligger x spor unna forrige spor. I begge tilfellene må disken finjustere posisjonen for å finne eksakt spor. Utvidelse og sammentrekning skal logisk sett ikke ha noe å si i denne sammenhengen.

Greit nok at serveranlegg kan ta skade av store temperatursvingninger, men det blir litt som "åndenes makt" på TVNorge: Intuisjon er ikke noen forklaring på sammenheng mellom et fenomen og et annet. F.eks mellom temperatursvingninger og døende disker eller tilstedeærelse av onde ånder.

Lenke til kommentar

Det ser helt normalt ut med unntak av følgende to punkter:

Cache  32 MB

Data Transfer Rate - Media to/from Buffer(max.) 135 MB/sec

135 MB/s er jo helt rått og i tråd med det vi har funnet ut tidligere i tråden: At spesifikasjonen som sa 175 MB/s var overdrevet akkurat som for deres eksisterende disker. 135 MB/s er fortsatt rått.

Lenke til kommentar
24/7 i snart 4 år altså? Ikke ille, omtrent samme som mine :)

9134567[/snapback]

Når vi først er inne på skrytetråder så må jeg se inn i pc'en på en gammel 15gb wd disk fra 95-96 en gang. Den har til og med vært mistet i gulvet fra ca 30cm høyde en gang. Den snurrer på. Den stod på 24/7 frem til 2006. Så har den stått i min pc som stort sett alltid står på. Jeg tror vi regnet oss fram til noen hundre milliarder omdreininger. Den starter like lydig opp hver gang. Nå ligger det fedora 7 på den i raid sammen med en seagate fra samme tid. Ellers har vi en 20gb disk fra 97 som har stått 24/7 nonstop og fortsatt står og går, ikke noe stress. Det eneste er at de begynner å bli små :ermm: (Ego er fornøyd over skryting :p)

Ellers hørtes det jo ut som om en forbrukerharddisk endelig skal klare å makse ut den gamle IDE-standarden. Den var jo ganske nærme Sata1 også :ermm:

Lenke til kommentar

Søketiden er helt standard for 7200 rpm disker: Gjennomsnittlig 8,9ms.

Den gjennomsnittlige rotasjonsforsinkelsen er som vanlig 4,17ms

Dermed blir gjennomsnittlig aksesstid 13,07 ms.

Disse tingene er sterkt knyttet til de mekaniske hastighetene: Rotasjonshastigheten og bevegelseshastigheten til lesearmen. Sistnevnte påvirkes mye av styrken på magnetene og spolen men er på grunn av produksjonskostnad og plass ganske så uendret opp gjennom tidene. F.eks hadde min aller første 7200 rpm disk, en Seagate Medalist Pro 9,1GB (Som jeg betalte 2000 kr for i sin tid) hadde også en gjennomsnittlig søketid på 9,5ms og en gjennomsnittlig aksesstid på ca 13,67ms. Ganske likt det moderne disker har. Den store forskjellen som har skjedd de siste 9 årene er altså noe helt annet: kapasitet og overføringshastighet. 9,1GB var enormt den gangen og folk lurte på hva jeg skulle med så mye plass. Overføringshastigheten toppet ut på 14,5 MB/s. Cachen var på den tiden enorme 0,5 MB.

Lenke til kommentar

Jeg husker med glede min første 120MB harddisk som tom. var i 2,5" format i en eldgammel amiga. Den ble utvidet med en ekstern rådyr Samsung 560MB ekstern 3,5". Utrolig så god plass jeg hadde! Et sted mellom 90 og 92.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Jeg husker med glede min første 120MB harddisk som tom. var i 2,5" format i en eldgammel amiga. Den ble utvidet med en ekstern rådyr Samsung 560MB ekstern 3,5". Utrolig så god plass jeg hadde! Et sted mellom 90 og 92.

9142466[/snapback]

Prøver å huske plassmengde på den første pc'en min, husker i hvert fall at det var uendelig mye. Jeg hadde transport tycoon og tre versjonetr av putt putt innstalert, og jeg kunne lagre så mange ganger jeg ville. Tror den var 66mhz. Kjøpt i 89-91 en gang for 20000 kroner. Den er for lengst død. Det tok over en time å legge inn putt putt fra seks disketter. Tror det hadde gått noe raskere til denne disken :p

Lenke til kommentar

9142466[/snapback]

Prøver å huske plassmengde på den første pc'en min, husker i hvert fall at det var uendelig mye. Jeg hadde transport tycoon og tre versjonetr av putt putt innstalert, og jeg kunne lagre så mange ganger jeg ville. Tror den var 66mhz. Kjøpt i 89-91 en gang for 20000 kroner. Den er for lengst død. Det tok over en time å legge inn putt putt fra seks disketter. Tror det hadde gått noe raskere til denne disken :p

9142613[/snapback]

Høres ut som en 486 av noe slag. Sikker en DX2/66.

Jeg husker i alle fall jeg hadde store problemer med å kjøre Bioforge på en av datamaskinenene jeg hadde da demoen kom ut. Den var helt hinsides stor. Over 20MB tror jeg. Helt villt (jeezes, en demo på over 10Mb var jo galematias). Tror vi heldigvis fikk oss en grommere PC rett etter at demoen kom ut. Det tror jeg var en standard-disk på en HP 386, men det kan godt ha vært 486DX2/66. Problemet var at det var en arbeidsstasjon, og hadde nok en grom harddisk. Høres litt rart ut om den bare skulle være på 20-40Mib.

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

9142466[/snapback]

9142613[/snapback]

Høres ut som en 486 av noe slag. Sikker en DX2/66.

Jeg husker i alle fall jeg hadde store problemer med å kjøre Bioforge på en av datamaskinenene jeg hadde da demoen kom ut. Den var helt hinsides stor. Over 20MB tror jeg. Helt villt (jeezes, en demo på over 10Mb var jo galematias). Tror vi heldigvis fikk oss en grommere PC rett etter at demoen kom ut. Det tror jeg var en standard-disk på en HP 386, men det kan godt ha vært 486DX2/66. Problemet var at det var en arbeidsstasjon, og hadde nok en grom harddisk. Høres litt rart ut om den bare skulle være på 20-40Mib.

9144444[/snapback]

Nei det var mer enn det, det var påkostet masse ekstra på harddisk, og rammengden var det høyeste man fikk. De to siste putt putt spillene var på cd, så den kan ikke ha vært så liten. Det var forresten en sånn cdspiller som man hadde kassetter til. Så man la inn cd'en i en stor kasset/disket og så dyttet man den inn i cd-spilleren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...