Gå til innhold

Spinpoint når 1 TB

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Bortsett fra skrive og leseytelsen som kommer med den høye platetettheten, så legger F1 disken seg rimelig likt med resten av 7200rpm gjengen. Det mest skuffende er å se hvor mye høyere accesstid den har samenlignet med f.eks. Seagates 1TB 7200.11 disk. I/O så vel heller ikke særlig bra ut. Men som lagringsdisk er den nok, ikke overasskende, blant de bedre.

Ikke noe revolusjon dette akkurat..... Får håpe WD tryller frem en Raptor med 160-250gb tetthet, da snakker vi tørt krutt.

Ellers må jeg si at tom's hardware testeren ikke akkurat kommer opp på SR nivå......

Hva er vitsen med raptor når det finnes SAS disker? Sas er faktisk ikkje så dyrt som det var.

priseksempel: Sea Cheetah 15K.5 146.8GB Sas ca 2300,-

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Aha? trodde noe av poenget med SAS disker var at du også kunne kjøre de på SATA kontroller i tillegg til SAS kontroller (jeg har dog kun brukt de på SAS kontrollere i serversammenhegn). Men ok.

Hvor mye gainer du på SAS system vs SATA300 som en-bruker?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Aha? trodde noe av poenget med SAS disker var at du også kunne kjøre de på SATA kontroller i tillegg til SAS kontroller (jeg har dog kun brukt de på SAS kontrollere i serversammenhegn). Men ok.

Med 2 stk av mine sasdisker i raid-0 så har jeg gjennomsnitt lesehastighet på 225 MB/s i Hd tach.

4 stk SAS disker i raid-0 : 360MB/s

Har sett folk med 2x satadisker i raid-0 som bare får 120 MB/s.

Så det ser ut som man gainer ganske mye over SATA ja

Lenke til kommentar
Noen andre med nyere SATA300 disker og kontrollere som kjører Raid0 og kan sammenligne ytelse?

Ganske heftige resultater Nizzen. Men jeg tipper 2stk F1@Raid0 nok vil gi deg god konkurranse der?

Det gjør det nok, og det håper jeg også! Jeg har nemlig tenk å ha et par av dem på en av SAS kontrollerene mine.

SAS vinner mye på lav access tid da. Sammenlignet med F1, så blir jo F1 regelrett knust.

IO hastigheter er også mye bedre på SAS grunnet 15000 rpm VS 7200 rpm.

Edit 2: Tenk deg en Samsung SAS 1 TB 15000 rpm disk! Det hadde vært noe å ha i raid-0 :dribble:

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Med 2 stk av mine sasdisker i raid-0 så har jeg gjennomsnitt lesehastighet på 225 MB/s i Hd tach.

4 stk SAS disker i raid-0 : 360MB/s

Har sett folk med 2x satadisker i raid-0 som bare får 120 MB/s.

Så det ser ut som man gainer ganske mye over SATA ja

Ja, og du vil også se 2*satadisker med det dobbelte i ytelse, som feks disse F1-diskene. En grei kontroller dobler opp trensfer-raten til diskene på raid0 (med to disker), SAS-interfcet er ikke noe hokus pokus i seg selv, det som er relvant er ytelsen til den enkelte disk.

Ellers så er jeg litt skeptisk til seagate, har vært endel grums med deres siste modeller, og visstnok bråker de også endel.

AtW

Lenke til kommentar
WD-disken var fristene (1 TB greenpower), til jeg fant ut det var en 5400 rpm-disk :(

Oi! Det visste jeg ikke. WD har skjult den infoen på sidene sine. Det irriterer meg at WD er så dårlige til å oppgi skikkelige spesifikasjoner. 5400rpm gjør den utelukket til OS-disk i hvert fall, men til lagringsdisk og backup så mener jeg den fortsatt er aktuell først og fremst på grunn av lav varmeutvikling. Noe som er kjekt når man skal ha veldig mange av disse stappet inn i et kabinett.

Jeg synes det var litt skuffende resultater. OS-testene og program-testene viser jo ikke så bra resultater som Hitachi og Seagate. Høy lese/skrive-hastighet hjelper lite når de ikke klarer å gi god nok aksesstid til å gi like god ytelse i OS og programmer.

Lenke til kommentar
WD-disken var fristene (1 TB greenpower), til jeg fant ut det var en 5400 rpm-disk :(

Oi! Det visste jeg ikke. WD har skjult den infoen på sidene sine. Det irriterer meg at WD er så dårlige til å oppgi skikkelige spesifikasjoner. 5400rpm gjør den utelukket til OS-disk i hvert fall, men til lagringsdisk og backup så mener jeg den fortsatt er aktuell først og fremst på grunn av lav varmeutvikling. Noe som er kjekt når man skal ha veldig mange av disse stappet inn i et kabinett.

Jeg synes det var litt skuffende resultater. OS-testene og program-testene viser jo ikke så bra resultater som Hitachi og Seagate. Høy lese/skrive-hastighet hjelper lite når de ikke klarer å gi god nok aksesstid til å gi like god ytelse i OS og programmer.

WD GP varierer fra 5400 til 7200 etter behov. Den er merkbart raskere enn mine 2 år gamle 7200 disker, så eg er fornøyd :thumbup:

Lenke til kommentar
Virker ikke som 1TB-disken gjør det nei, se feks denne analysen:

http://www.storagereview.com/1000.sr?page=0%2C2

AtW

Noen sitater fra den artikkelen, først om de benchmarkene der WD GP ligger lengst bak konkurrentene:

Many additional factors combine to yield aggregate high-level hard disk performance above and beyond these two easily measured yet largely irrelevant metrics. In the end, drives, like all other PC components, should be evaluated via application-level performance.

The GP does easily draw the least amount of power of any 3.5" drive we've ever tested... less than 1/2 of any other unit when idle. Even under a full seek, the GP enjoys an advantage of over 30% over the typical 7200 RPM SATA drive. In what almost seems like an ancillary effect, the GP also happens to be the quietest drive we have ever measured and heard here at SR. Its miniscule power dissipation also translates into far less need for cooling which yields yet more acoustic benefit. Especially when taken in the context of arrays featuring many drives that run 24x7, lower cost of operation also becomes significant

Perfekt lagerdisk spør du meg. Men eg ville valgt Hitachi 7K1000 om eg skulle hatt en systempartisjon på disken.

Lenke til kommentar
HW melder nå at vi ennå må vente litt til før samsung 1TB kommer i salg. Akkurat som om vi ikke har ventet i 5 måneder allerede.

Dette er jo direkte komisk. Nesten så jeg føler for å boikotte et selskap som driver med så enormt villedende markedsføring.

Vet vi hvilke disker som vil levers med 3-4 plater og hvilke som er med 5 plater?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...