Gå til innhold

Spinpoint når 1 TB

Anbefalte innlegg

Etter hva jeg kan se er Simen1`s tidlige "klype salt" uttalelse helt på sin plass.

Skepsisen min gikk på om det var fakta at hver plate hadde 334GB og det er godt bekreftet etter hvert i tråden. Derimot gikk jeg i den villfarelsen om at 1TB-disken til Samsung skulle komme i salg i løpet av 2-3 måneder, altså før midten september. Det skjedde som kjent ikke. I dag er det akkurat 5 måneder siden nyheten var på HW og denne tråden ble startet.

I mellomtiden har det dukket opp noen andre interessante disker:

Seagate har lansert 1TB med 4 plater

WD 1TB "green power" med 4 plater og veldig lavt strømforbruk

Begge er i salg og på lager i følge prisguiden.

I tillegg har vi Hitachi sin 1TB som ikke ble lansert i mellomtiden men var lansert allerede i februar og kom i salg i Norge mars.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nettop det jeg sikter til Simen1. De hadde nok ikke teknologien til å masseprodusere produktet med 334GB per plate på lanseringstidpungtet. De sliter nok med noe fremdeles da produktet forsatt ikke er kommet i salg.

Jeg har lenge ventet på arvtager til Raptor diskene fra WD, eller noe fra en konkurent. Det er kun disse store hardiskene som kan konkurere med raptor på hastighet. Med fare for å skyte meg selv i foten, velger jeg å si at jeg ikke trenger disse enorme mengdene med lagringsplass.

Morrsom side WD har i disse miljødager, men det er nok et steg i riktig retning. En bonus bør vell være lavere temperatur.

Lenke til kommentar
Morrsom side WD har i disse miljødager, men det er nok et steg i riktig retning. En bonus bør vell være lavere temperatur.

Etter min mening er lavere temperatur, lavere krav til viftekjøling av harddisker og lavere krav til PSU hovedattraksjonene mens miljøgevinsten og noen kroner lavere strømregning bonusen.

Lenke til kommentar

Som eg har sagt tidligere i tråden så ga eg opp og kjøpte WD 1TB "GreenPower".

De er fullstendig lydløse og selv når eg kopierte inn data fra de gamle 250GB diskene var de bare lunkne å ta på etter en time. Programvare rapporterte 31 grader, mens de gamle diskene som stod ved siden av lå på 41-42 grader. Og de er merkbart raskere enn mine gamle disker. Så eg er veldig godt fornøyd :new_woot:

Endret av Dragavon
Lenke til kommentar

Jeg liker WD godt selv, har vel egentlig kun hatt WD siden Maxtor-disken min feis av et års tid etter innkjøp. Hadde for øvrig en IBM Deathstar i samme maskin (som for øvrig var av den famøse 75GXP typen, holdt i mange år, og aldri krasjet).

Jeg skal snart kjøpe harddisk til brodern, blir nesten garantert WD. Synd at Samsung later til å bajse fullstendig på leggen med F1.

Lenke til kommentar
Som eg har sagt tidligere i tråden så ga eg opp og kjøpte WD 1TB "GreenPower".

De er fullstendig lydløse og selv når eg kopierte inn data fra de gamle 250GB diskene var de bare lunkne å ta på etter en time. Programvare rapporterte 31 grader, mens de gamle diskene som stod ved siden av lå på 41-42 grader. Og de er merkbart raskere enn mine gamle disker. Så eg er veldig godt fornøyd :new_woot:

Det var jo meget fin temperaturforskjell. Burde gi bra mulighet for gummioppheng i kabinett med ikke alt for mye gjennomtrekk. Mulig jeg går for en slik istedetfor hvis ikke samsungen viser seg å være like kjølig. Skal ha den i linux-boxen så støy og temperatur er egntlig viktigere enn ytelse.

Lenke til kommentar

Nå kommer denne disken så sent at det nesten ikke er vits for meg å kjøpe den og resten av maskinen den skulle stå i. Det er jo bare fire uker til jul med to uker med bortetid og avslapping, så den nye maskinen blir nok utsatt til en gang i januar i stedet for september når jeg først skulle kjøpe den inn. Forhåpentligvis kan jeg på det tidspunktet få meg en F1.

I mellomtiden høres en WD GP helt overlevbart ut som lagringsdisk hvor ytelse har null å si.

Lenke til kommentar

Bortsett fra skrive og leseytelsen som kommer med den høye platetettheten, så legger F1 disken seg rimelig likt med resten av 7200rpm gjengen. Det mest skuffende er å se hvor mye høyere accesstid den har samenlignet med f.eks. Seagates 1TB 7200.11 disk. I/O så vel heller ikke særlig bra ut. Men som lagringsdisk er den nok, ikke overasskende, blant de bedre.

Ikke noe revolusjon dette akkurat..... Får håpe WD tryller frem en Raptor med 160-250gb tetthet, da snakker vi tørt krutt.

Ellers må jeg si at tom's hardware testeren ikke akkurat kommer opp på SR nivå......

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Det er vel absolutt ingen som har påstått eller forventet at F1-disken skulle ha høy aksesstid, så det er da helt greit.

Du mener "lav" tenker jeg. Det skuffende, for å forklare litt bedre, er at den er såpass mye høyere enn de beste 7200rpm diskene. Men, det er vel i tråd med andre samsung disker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...