Gå til innhold

Apple Store lopper nordmenn?

Anbefalte innlegg

Jeg var inne på Apple Store for å kjøpe Pro versjonen av Quciktime.

Der ligger den annonsert til 30 dollar. Noe som tilsvarer 182 norske.

Når går via den norske apple siden, så er prisen 249 norske, som tilsvarer nesten 41 dollar.

Hvorfor tar de så store prisforskjeller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er da en kjennsgjerning at det meste er dyrere i norge ? Og så lenge vi er dumme nok til å bla opp det de forlanger uten særlig pruting så kommer selskaper til å melke norge så lenge oljen varer.

Det eneste eksempel på det motsatte tror jeg er biler. Norge ligger vel på bunn når det gjelder fortjeneste for produsentene grunnet det psyke avgiftsnivået.

Lenke til kommentar

Eg har diskutert dette før, men kan ikkje hugse me vart enige. Det er mange ting som blir vektlagt når varer blir prisa. Å samanlikne ei vare i USA med norsk pris er bortkasta med mindre du ganger antal dollar med circa 10, då er du omtrent på norsk pris.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-gjmTLx

Må bare kaste ut et lite tankeeksperiment her, for jeg tror ikke det er ikke så enkelt som å bare se på valutaverdien USD vs NOK....

For å ta et eksempel (aner ikke om dette stemmer, men tror ikke jeg bommer så altfor mye):

Dersom man sammenligner gjennomsnittlig inntekt i USA og Norge vil vel prosenten av årslønn kunne si oss noe om den faktiske utgiften på produktet i hvert land?

Produktpris * 100 / Gj.snittlig årsinntekt = x %

USA: 30$ *100 / 24 000$ = 0,125%

Norge: 249NOK * 100 / 290 000 = 0,086%

Vet som sagt ikke om tallene stemmer nøyaktig, men tror ikke dette er så langt fra sannheten...

Lenke til kommentar
Eg har diskutert dette før, men kan ikkje hugse me vart enige. Det er mange ting som blir vektlagt når varer blir prisa. Å samanlikne ei vare i USA med norsk pris er bortkasta med mindre du ganger antal dollar med circa 10, då er du omtrent på norsk pris.

8848456[/snapback]

Ti gangeren er jo kjent. Men det er jo på varer over disk i Norge. Når det er snakk om nedlastbart så blir det jo litt annerledes

Lenke til kommentar
Må bare kaste ut et lite tankeeksperiment her, for jeg tror ikke det er ikke så enkelt som å bare se på valutaverdien USD vs NOK....

For å ta et eksempel (aner ikke om dette stemmer, men tror ikke jeg bommer så altfor mye):

Dersom man sammenligner gjennomsnittlig inntekt i USA og Norge vil vel prosenten av årslønn kunne si oss noe om den faktiske utgiften på produktet i hvert land?

Produktpris * 100 / Gj.snittlig årsinntekt = x %

USA: 30$ *100 / 24 000$ = 0,125%

Norge: 249NOK * 100 / 290 000 = 0,086%

Vet som sagt ikke om tallene stemmer nøyaktig, men tror ikke dette er så langt fra sannheten...

8848527[/snapback]

Jo, dette er langt fra sannheten. USA har et helt annet skattenivå og prisnivå på f.eks mat, slik at inntekt tilgjengelig til "datakjøp" blir ca den samme. Hvis en i tillegg tar hensyn til utdannelse, så tjener en ingeniør i USA mer enn en ingeniør i Norge. USA har mye fattigdom som drar ned gjennomsnittsinntekten.

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar
Handler man spill på Steam er vel den prisen den samme for oss i Norge som resten av verden, eller hva?

8848565[/snapback]

viss du leser nøye, prisen på spill er i dollar + skatt for det landet du bor i altså... altså +25% etter det jeg skjønte ut fra det som står i vilkårene til steam

Uansett er de fleste spillene biligere å kjøpe, så er det bare å putte inn cdkeyn og vips har du spille i steam =)

Uansett er apple dingser noe dyrere enn andre ting ^^

I Itunes kan du betale det dobbelte for en cd enn på en nettbutikk pågrunn av at nettbutikker setter ting ned i pris litt lettere enn va itunes gjør.

En ipod nano på 2gb koster 4 ganger mer enn en helt normal, fin og god mp3 spiller på 2gb...

Så er mye smak og behag ute og går....

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar

Du burde sette deg inn i lover og regler rundt skatt og avgifter før du henger ut en webshop på den måten.

MVA er et LITE hint her. Norskpris er med 25%mva den, hva tror du den i USA er? Ser du videre på at apple holder fast pris på produktene uansett dollarkurs ser du at apple noenganger vinner på dette, andre ganger taper de. Men de lopper vel nordmenn de gangene de tar dollarkurstapet på seg ?

Det er ca 21 kr forskjell på usa og norgeprisen når norsk mva er tatt med på begge. Her snakker vi om å bli loppet, NOT! Tar du med miljøgebyr på fysiskevarer så blir forskjellene mellom usa og norge minimale.

Endret av magnus
Lenke til kommentar

Samtlige store programvareprodusenter som er USA-baserte priser produkter i Europa 25 - 35 % høyere enn i USA. Dette er når det gjelder rene nettopriser, dvs uten VAT/MVA. Dette gjelder uansett om det er snakk om oversatte versjoner, eller versjoner som ikke er oversatt.

Flere og flere i Europa reagerer på denne prispolitikken, som er typisk geografisk prisdiskriminering, med hensikt å øke selskapenes overskudd.

Lenke til kommentar
Vi har VELDIG GODE rettigheter, garanti osv. i Norge, vårt fedreland. Det trekker opp prisen, men jeg vil heller betale litt ekstra og få en ny mp3-spiller gratis enn å kjøpe en ny (men den er billigere).

8861946[/snapback]

Litt mindre sjanse for at du kommer til å måtte reklamere på et QuickTime-program, enn en iPod, kanskje..

Endret av klilleng
Lenke til kommentar

Følte de loppet meg når jeg kjøpte en "krystall" iPod case til 249 kroner.. Billigplast som nå er oppripet ved normal bruk. Skulle ikke legge merke til den, vistnok. Den er jo 1/4 av iPod-tykkelsen. Føler de overpriser og oppskryter visse varer alt for mye på nå og da.

Endret av Fruktkake
Lenke til kommentar
HOHOOO

Vi har VELDIG GODE rettigheter, garanti osv. i Norge, vårt fedreland. Det trekker opp prisen, men jeg vil heller betale litt ekstra og få en ny mp3-spiller gratis enn å kjøpe en ny (men den er billigere).

8861946[/snapback]

Ikke hos Apple!

Dem følger ikke norsk lovgivning når det gjelder reklamasjon på feks batteri på produktene.

Lenke til kommentar
HOHOOO

8861946[/snapback]

Ikke hos Apple!

Dem følger ikke norsk lovgivning når det gjelder reklamasjon på feks batteri på produktene.

8862177[/snapback]

Da er det bare å gjøre som amerikanerne:

SAKSØK!

Hvis man kjøper et produkt i Norge, til norsk pris har man også norsk forbrukerrett. Er ikke sikker på eksakt hva norsk lov sier om dette, men skal fungere slik.

Lenke til kommentar
Da er det bare å gjøre som amerikanerne:

SAKSØK!

Hvis man kjøper et produkt i Norge, til norsk pris har man også norsk forbrukerrett. Er ikke sikker på eksakt hva norsk lov sier om dette, men skal fungere slik.

8862385[/snapback]

Hehe, er ikkje så lett er eg redd. Apple har vist seg å ikkje være heilt enig i norske lover, det går diverre ut over forbrukarane. Eg anbefaler ikkje å kjøpe f.eks. ein iPod, blant anna på grunn av dette.

Lenke til kommentar
I følge Apple Store, så er det ikke MVA på elektroniske programvarenedlastinger, og MVA er oppgitt til kr 0,-.

8855447[/snapback]

Om så er tilfelle, er jo det ulovlig, for moms skal kreves inn så lenge de selger til norske brukere. At det er en elektronisk vare er irrelevant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...