perminator Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 (endret) Da har jeg hørt på flertallets anbefaling, og bestilt meg en Tamron 17-50 mm linse til 400d'en. Tror og håper på bedre skarphet, samt litt bedre lysforhold i mørke partier med denne. Nå har det seg slik at jeg tilbringer ca tre uker av sommeren i solfylte California, og i den forbindelse lurte jeg på om det hadde vært lurt å gå til anskaffelse av en eller annen form for filter som kan dempe den sterke sola litt. Litt fersk når det kommer til filtre (og foto generelt for den saks skyld), men hvilke typer filtre anbefales under særdeles solfylte forhold som dette? Endret 13. juni 2007 av perminator Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Er ikke så veldig erfaren på slikt, men som oftest er det jo heller for lite lys enn for mye lys som er problemet ved fotografering. Jeg ville foreslå et polariseringsfilter om du skal bruke det mye ved sol og kanskje sjø. Man har og ND-filtre som stjeler lys om du skulle oppleve at for mye lys blir et problem. Ellers så ville jeg kanskje ventet med filterkjøpet til jeg var i USA ettersom prisene der visstnok er endel hyggeligere enn de norske. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Nå har det seg slik at jeg tilbringer ca tre uker av sommeren i solfylte California, og i den forbindelse lurte jeg på om det hadde vært lurt å gå til anskaffelse av en eller annen form for filter som kan dempe den sterke sola litt. Litt fersk når det kommer til filtre (og foto generelt for den saks skyld), men hvilke typer filtre anbefales under særdeles solfylte forhold som dette? I sterk sol er det polafilter evt. gråfilter som gjelder. Polafilteret øker kontrasten litt, og det gjør at fargene ikke blir så blasse som de lett blir i sterkt lys. Det stjeler jo litt lys også, men til generell utendørsfotografering på dagtid skal det ikke være noe i veien for å ha det på hele tiden... Lenke til kommentar
perminator Skrevet 13. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2007 Ja, det var vel polariseringsfilter jeg egentlig hadde i tankene, uten at jeg var helt sikker på hva det var. Har slike filtre universalt feste slik at de passer til alle linser, eller er det forskjellig fra merke til merke? Er det noe særlig forskjell på prisklasser når det kommer til filtre? Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Ja, det var vel polariseringsfilter jeg egentlig hadde i tankene, uten at jeg var helt sikker på hva det var. Har slike filtre universalt feste slik at de passer til alle linser, eller er det forskjellig fra merke til merke? Er det noe særlig forskjell på prisklasser når det kommer til filtre? 8850017[/snapback] Filteret skrues på ytterst på objektivet ditt. Om du ser på objektivet ditt forfra vil du se at det er gjenger på innsiden ytterst. Det som er viktig når du kjøper er at du kjøper av riktig diameter. Hvis det er dette objektivet du har: https://prisguiden.no/product.php?product...7b4749664e4d4fe så er filterdiameteren 67mm. Så da må du kjøpe 67mm:-) Når det gjelder priser og kvalitet tror jeg som sagt du får mer for pengene når du handler fra utlandet. Jeg har nettopp handlet på ebay fra hongkong. Dette gikk veldig greit både betalingsmessig og fraktmessig. Jeg har som sagt ikke allverden erfaring, men man har prisklasser og det er nok helt sikkert forskjell på den billigste du finner og en dyrere en. Jeg klarte jo selvfølgelig å blingse i bestillingsøyeblikket og bestille polafilter og ND-8 filter med 62mm fatning til mitt objektiv med 67mm diameter. Så hvis noen har 62mm og er interessert får de sende meg en pm:-) Lenke til kommentar
perminator Skrevet 14. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2007 (endret) Hmm, er det dette jeg er ute etter? eBay Eller finnes det flere andre ulike typer filtre som kan være aktuelle? Endret 14. juni 2007 av perminator Lenke til kommentar
pederk Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 Nei, det der er så godt som et UV-filter. Du skal lete etter noe med polarization, cpl, polarizer eller pola i navnet. Sørg for at det er et sirkulært polariserende filter/circular polarizing filter. Lenke til kommentar
perminator Skrevet 15. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2007 Ait, takk skal du ha. The search goes on... Lenke til kommentar
andm Skrevet 16. juni 2007 Del Skrevet 16. juni 2007 (endret) Bruker en virkelig filtre for å dempe sollys? Dette har jeg ikke jeg lest noe om. En ting er bruk av polariseringsfilter, men det virker ikke som om trådstarter hintet til akkurat en slik effekt. Gråfiltre og liknende demper jo lyset, men bruk av slike filtre har vel lite for seg med mindre målet er å oppnå lenger lukkertid? Hva slags demping er det snakk om? I sterkt sollys er det lite å gjøre: Skyggene blir harde og ekle, og lyset blir sterkt og utbrent. Sånn er vel virkeligheten. Overskyet lys er bedre fotograferingslys. Jeg er ingen ekspert; jeg undres bare litt over denne diskusjonen. Endret 16. juni 2007 av Ostekjeks Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå