Gå til innhold

Hvordan er vista for tida?

Anbefalte innlegg

Hei, sitter å sikkler litt på vista for tida.. eneste er at jeg ikke vet om det er no bra ennå.. er det masse kjipe feil ennå? blir noe fiksa? ossen er de corporated edition versjonene?

hadde vært fint om dere nevnte det kjipe med vista. og hvem versjon som er best.

takk for svar:D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t9DveYkZ

Jeg lurer litt på dette selv, jeg snuser på å kjøpe Windows Vista Ultimate når jeg er i USA i Juli, da jeg fort kan spare rundt 2000,- på å kjøpe det der.

Er det noe å tjene på å oppgradere fra XP til Vista ennå, og ikke minst - har Vista begynnt å riste av seg eventuelle problemer som var tilstede ved launch?

Kommer nok uansett til å kjøpe det, da jeg trossalt skal ha det inn før eller siden, og da er det like greit å kjøpe det så billig som mulig.

Lenke til kommentar

Hvis dere har XP nå, synes jeg dere skal beholde det en stund enda.

Jeg kjøpte ny PC for noen uker siden, og siden den har både 64-bit CPU og 4 GB minne tenkte jeg det var en god anledning til å kjøpe Vista Ultimate 64-bit OEM.

Vista i seg selv fungerer ypperlig, men jeg har støtt borti noen veldig store problemer. Det største problemet er uten tvil drivere.

nstallasjon av Vista gikk smertefritt, men da jeg skulle legge inn nettverks-drivere fikk jeg et hav av problemer. Først prøvde jeg med mitt gode gamle 3Com PCI trådløs-kort, men fant ingen drivere.

"Ingen big deal, kortet har jo gått ut av produksjon for mange år siden. Ingen bombe at det ikke er Vista-drivere" tenkte jeg. Jeg gikk da ned til Elkjøp for å kjøpe et nytt kort. Så ut et Netgear-kort som så passe bra ut, og spurte mannen som jobbet på data-avdelingen om kortet støttet Vista. "Ja" svarte han. Jeg kjøpte kortet og gikk hjem. I det jeg gikk på internett med en annen PC for å laste ned driver, fant jeg ut at kortet IKKE støttet Vista. "Min feil for å stole på en mann på Elkjøp" tenkte jeg, og gikk ned for å returnere kortet.

Etter dette gikk jeg til en lokal databutikk for å kjøpe et Dlink-kort istedet for. Der spurte jeg mannen bak kassen om et kort jeg hadde valgt meg ut støttet Vista. Det var han ikke helt sikker på, men han kunne sjekke internett. På Dlinks side fant vi kortet, og det var en stort "Supports Windows Vista!"-ikon på siden.

Etter at jeg kom hjem med det nye kortet fant jeg ut at det kun støttet 32-bits Vista...

Passelig sur (På Dlink, ikke mannen bak kassen) gikk jeg tilbake til butikken med kortet og en liste jeg hadde printet ut fra internett. På denne listen stod alle Dlink.-kort som støttet Vista 64-bit. Fant et kort som var på listen og gikk hjem.

Gikk på internett for å laste ned drivere, men fant ingen på den norsk/svenske eller den amerikanske ftp'en til Dlink. Søkte litt på nettet, og etter en stund fant jeg en link til Dlinks australske ftp. Der lå driveren jeg manglet.

Så, vil jeg anbefale Vista til folk som skal kjøpe ny PC? Ja, men for guds skyld, sjekk at det finns drivere til maskinvaren du kjøper.

Lenke til kommentar

Opplever veldig lite eller ingen av "kjipe" feil i Vista 64bit sjøl. Det er en del issues med drivere og slikt enda dog. Etter det jeg har sett er det ikke noe markant værre for Vista 64bit enn for 32bit. Når selskaper først utvikler drivere for en komponent til Vista, så gjør de det vanligvis for begge "smakene". Kommer også veldig ann på hvilken hardware du har om du finner drivere. "Supports Windows Vista" logoene rundtomkring bør taes med en klype salt.

Generelt sett;

Har du "gammel" hardware, eller mer perifererte enheter som printere, scannere eller løse pci kort (typisk nettverk/ide controllers) og denslags er sjansen stor for at du sliter med å finne fungerende drivere.

Grafikkortdrivere, enten det er ATI eller Nvidia er ganske upolerte enda og det er en del issues. De fungerer men ikke med topp ytelse enda. Progresjonen har gått fort på det området dog og det ser ut som om det begynner å nærme seg serriøst nå. Kanskje et par måneder så begynner det virkelig å ligne på noe.

Sånn appropo, en av årsakene til at det ofte ikke lages nye Vista drivere til litt eldre komponenter er at det koster produsentene en del penger, både i egne arbeidstimer, men også fordi M$ må sette sitt "stempel" på dem, dvs godkjenne dem med WHQL sertifiseringa. Dette må produsentene betale Microsoft for per hvert ett jævla driversett og for hver enda komponent. Det er derfor feks nvidias "beta" WHQL drivere ofte kommer med begrensa støtte for bare de aller nyeste grafikkorta, for å spare penger rett og slett. Faktum er at de stortsett støtter det meste av kort, men .inf fila til driverinstallen har bare lista opp noen få GPU'er. En del smartinger modder .inf fila til å inneholde alle korta/gpu'ene driverne egentlig støtter. Dette er selvfølgelig i juridisk grenseland og gir i allefall ikke noen garantier for funksjon og stabilitiet ;)

/DFN

Lenke til kommentar

Jeg har ingen problemer, hverken med drivere eller software, har to maskiner med Vista på, den ene har 32bits og den andre har 64bits versjonen.

Få deg Vista hvis all hardwaren din støtter det. Uten Vista får man heller ikke brukt DX10.

Lenke til kommentar
Få deg Vista hvis all hardwaren din støtter det. Uten Vista får man heller ikke brukt DX10.

8853537[/snapback]

Ingen god grunn til å oppgradere til Vista pga. DX10 ennå. Bare to spill eller noe har støtte for DX10 til nå. Dårlig argument spør du meg.

Vista har blitt bedre siden lanseringen og flere programvareprodusenter har fokusert mer på Vista. Noen programmer har fått bedre støtte, men langt i fra alle. Ville ennå ha ventet til høsten til Service Pack 1. Spesielt om XP til nå leverer varene.

Lenke til kommentar

Gikk over til vista på alle maskinene mine igår, og hatt vista på laptopen i noen måneder.

Jeg har ingen driver problemer whatsoever og nettverksdriverne på hovedkortet var blant annet støtta med fersk installasjon.

Alle programmene mine fungerer som normalt og.

Lenke til kommentar
Hei, sitter å sikkler litt på vista for tida.. eneste er at jeg ikke vet om det er no bra ennå.. er det masse kjipe feil ennå? blir noe fiksa? ossen er de corporated edition versjonene?

hadde vært fint om dere nevnte det kjipe med vista. og hvem versjon som er best.

takk for svar:D

8848063[/snapback]

jeg har faktisk ALDRI hatt det bedre enn no.. pc'en går ikke noe tregere enn med XP (bare å skru av litt eye candy det) og har mindre problem med pc'en.

Lenke til kommentar
TCi, hva er dine argumenter imot Vista?

8856955[/snapback]

Finnes en rekke argumenter, men poenget mitt var at jeg ikke ser behovet for å skaffe Vista om XP ennå dekker ditt behov. Å kjøpe Vista bare for DX10 nå er litt bortkastet. DX10 vil ikke komme i gang skikkelig før til høsten.

Personlig er jeg ganske fornøyd med Vista. Har du en kraftig PC vil det går langt raskere i selve Windows enn XP. Det krever mer, men maskinvaren blir utnyttet langt bedre.

Jeg ville ha beholdt XP til høsten og oppgradert når Service Pack 1 til Vista kommer. Vista trenger en rekke fikser slik det står i dag. Nå vil det ikke være problematisk for de fleste av oss såklart.

Dualboot er nå greit nok, men for den vanlige bruker vil dette være unødvendig og kronglete. Spesielt når han da ønsker å gå helt over til Vista i etterkant.

Lenke til kommentar

Kjøyre XP på den stasjonære pc min og kjøyre Vista på den bærbare jobber som IKT-konsulent og helder på og testa ut vista før vi skal ta det fullt i bruk på jobben men liker forsatt XP best. Men burde vente til SP1 kjemer ut skulle fikse ein god del der, rekna med eg går over til Vista på den stasjonære nå den kjem. So mitt tips er og vente litt til klare seg fint med XP ennda :thumbup:

Lenke til kommentar

Eg brukar sjølv Vista Ultimate 64-bit utan at eg har merka større problem enn det eg hadde med XP Home (altså eitt og anna hikk i ny og ne, men stort sett veldig stabilt og fint).

Men, som det vart sagt ovanfor, pass for all del på at der finst drivarar til det du har av maskinvare. Eg tippar dette er noko av det som skaper aller mest frustrasjon for folk som oppgraderar. :)

Endret av Garegaupa
Lenke til kommentar

Vista ser ut til å fungere bra. Men noen problemer består fremdeles. En venn av meg har akkurat kjøpt seg en ny laptop og vista fulgte med til denne. Da vi skulle prøve å fyre opp noen typiske LAN-spill opplevde han at ikke alle var like "sammarbeidsvillige". Spillene var Trackmania Nations og Dall of Duty2. Han innstallerte også Warcraft III og Frozen Throne, men hadde problemer med å starte spillet selv om CD-plata stod i CD-rom. Etter en reboot fungerte det fint å starte Warcraft. Problemet gjennoppstod da han lukket spillet og gikk inn igjen. Ikke mulig å starte! Nok en reboot, og det fungerte igjen. Så nå må han reboote for hver gang han skal spille Warcraft. Vi skulle dele litt filer - som ofte skjer på lan, men det viste seg å ikke være så lett som jeg hadde trodd det skulle være. Måtte oppgi brukernavn/passord for brukeren som delte mappa for å kunne komme inn på den fra en annen maskin. Det er da ikke slik i XP, er det vel? Tror nok dette kan løses ved å fikle med noen innstillinger dog, så forhåpentligvis er det ikke så altfor stort problem.

Hver gang han kommer inn i Windows Vista så kommer det en beskjed fra Norton, som varsler om oppdateringer. Han oppdaterer alt som er, men så fort han restarter og logger inn igjen så må man laste ned enda mer oppdateringer. Tenkte det kunne ha noe med rettigheter å gjøre, men det er også litt rart, iom. at han er logget inn med administrator-rettigheter :)

Selv så synes jeg at Vista virker stabilt og det virker som et mye sikrere operativsystem enn XP. Skulle jeg handlet Vista ville jeg nok ventet litt om det ikke haster for deg! For en morsom og interessant opplevelse kan jeg anbefale deg å titte på linuxdistrubisjoner som Ubuntu og Fedora :)

Lenke til kommentar

Jeg fikk ny maskin i midten av mai som hadde Vista Home Premium 32-bit og jeg er veldig fornøyd med Vista. Alle programmer som jeg hadde funker helt greit og jeg har ikke noen problemer med drivere. Nå er alle komponenter nye så da burde jo driverne være der. Men har man noe gammelt utstyr så kan man få drivertrøbbel.

Vista er veldig stabil og har ikke krasjet en eneste gang. Enkelte programmer kan krasje, men det skjer sjeldnere enn på XP. Ytelsen med mitt Nvidia 8800GTS skjermkort er også bra i alle spill som jeg kjører..

Det tok litt tid før jeg fant hvor alle filer, programmer etc. lå i Vista, men nå bruker jeg Vista som ønsket og synes den er bedre enn XP. Imidlertid er ikke forskjellen så stor at jeg vil anbefale folk å oppgradere en gammel maskin fra XP til Vista. Om du har XP så bør du fortsette med det. Min gamle maskin kjører fortsatt XP.

Så mitt råd er: Kjøp en NY maskin med Vista og la eksisterende maskiner leve ferdig livet sitt på XP.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...