kimla Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 Har kommet noen tråder som går på spørsmål rundt informatikk på de forskjellige høyskolene. Da syns jeg det var greit å ta informatikken på Høyskolen i Østfold også. Hvis det er noen her på forumet som har gått der så taes meninger og erfaringer i mot med stor takk. De viktigste spørsmålene er vel noe som: * Hvilket fagnivå og interessenivå er foreleserene på? * Hvordan er miljøet på skolen generelt? * Hvordan er miljøet i Halden? * Var du fornøyd med undervisningsmetodene som ble tatt i bruk på informatikk på HiØ? Hva ville du hatt annerledes? * Er det god oppfølgning? * Hvor gode er foreleserene/lærerne på å dømme kunnskapsnivået til enkelteleven? Altså, skjønner de at noen stikker seg ut fra andre? * Hvordan var kunnskapsnivået blandt medelevene? Var det mange som kom rett fra skolebenken og ikke kunne noe om data/IT i det hele tatt? Var nerdefaktoren høy? (Eller er det mest CS og WOW det går i på forelesningene?) Er nok mange flere gode og relevante spørsmål som burde vært i listen også, men dette var det jeg kom på i farten. Tar gjerne informasjon fra folk som kjenner folk som har gått der også.. Lenke til kommentar
kimla Skrevet 13. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2007 Heller liten respons her... Ingen som har gått, går eller kjenner noen som har gått/går på HiØ? Lenke til kommentar
icebyte Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 (endret) Hei Jeg har gått på Høyskolen i Østfold i Halden og fikk for omtrent 1 uke siden graden "Bachelor i Informatikk" * Hvilket fagnivå og interessenivå er foreleserene på? Svar: De aller fleste lærerene har et høyt fagnivå og ganske stor interesse for fagene de underviser. Læreren jeg hadde i Java hadde veldig stor interesse for faget og lærte oss ikke "bare pensum" hvis du skjønner hva jeg mener, han lærte oss også hvordan vi kunne lage en MSN assistent eller en bittorrent klient i java. * Hvordan er miljøet på skolen generelt? Godt miljø, men det er et svært lite studentmiljø, nærmest ikke noe som gjør det ganske eller veldig kjedelig i fritiden..men den brukte jeg stort sett på skole..men i helga..hvis du vil på kino går det kanskje 2 filmer i måneden eller hva det er i liten sal og stort sett det eneste som er å gjøre der er å drive med skole og trene. * Hvordan er miljøet i Halden? Godt miljø, men som nevnt ovenfor. * Var du fornøyd med undervisningsmetodene som ble tatt i bruk på informatikk på HiØ? Hva ville du hatt annerledes? Var veldig fornøyd med at de hele tiden prøver å forbedre undervisningen og har klart det på en god måte. Veldig greie studieveildere også * Er det god oppfølgning? Har du et spørsmål, så får du svar, vanligvis ganske gode svar. * Hvor gode er foreleserene/lærerne på å dømme kunnskapsnivået til enkelteleven? Altså, skjønner de at noen stikker seg ut fra andre? De behandler alle likt ville nå jeg si, ingen forskjellsbehandling hvis du tenker på det, men de merker nok seg litt hvem som stikker litt ut, men tror ikke de tenker noe på det. * Hvordan var kunnskapsnivået blandt medelevene? Var det mange som kom rett fra skolebenken og ikke kunne noe om data/IT i det hele tatt? Var nerdefaktoren høy? (Eller er det mest CS og WOW det går i på forelesningene?) Kunnskapsnivået var stort sett midels eller lavt. Vil du ha en god utdannelse så får du det på denne skolen hvis du jobber mye med fagene. Når det er sagt, så kan det være ganske utfordrende å ikke ha noe å gjøre i helgene, ever, hvis du ikke drar inn til oslo som koster rundt 170kr en vei eller .no. Jeg hadde det veldig bra i 1,5 år med privatfester og sånt noe, men så stoppa det opp helt. Jeg er hvertfall fornøyd med utdannelsen min, men merket veldig godt mangel på sosialt liv og noe annet å gjøre enn å sitte foran PC-en/trene. I ettertid (vel å merke) så synes jeg det var verdt det (selv om det var vanvittig kjedelig noen ganger i den byen) med tanke på at jeg fikk bra jobb og kan ikke akkurat klage på det stedet jeg bor nå i oslo Endret 3. juli 2007 av icebyte Lenke til kommentar
kimla Skrevet 3. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2007 (endret) Takker for et godt svar! (Tar gjerne imot flere fra andre også) Høres ut som om det eneste å slå ned på er sosialiteten, hvertfall i helgene. Tviler på at dette blir noe problem for meg. Jeg har fått hybel på stadion studentboliger (hvis jeg kommer inn på studiet da), og tror det blir rimelig sosialt. Jeg bor ellers hjemme i Moss, og der drar jeg nok de fleste helger også. Så tror det blir helt greit. Får håpe på enda mer respons ang. folk som har og skal gå der. Edit: Og du hadde ikke tilfeldigvis Grafisk databehandling som valgfag? Endret 3. juli 2007 av kimla Lenke til kommentar
Leben Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 Heisann, Har også søkt Informatikk ved HIØ. Er også fra Moss, og går revisjon i tillegg. Pendlet i hele fjor og det funket egentlig helt greit. Vil vel ikke si at studentmijøet er det helt store, noen fester er det jo. Siden jeg bor og jobber i Moss i tillegg, kan jeg vel ikke si at jeg har vært med på stort heller. Moro at det er flere fra Moss som har tenkt seg det samme. Vet vel ikke om flere fra området som har søkt? Leben Lenke til kommentar
kimla Skrevet 9. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2007 Da er vi hvertfall 2! Nei, kjenner ingen andre som skal gå Informatikk eller datafag generelt i Halden dessverre. Lenke til kommentar
icebyte Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 Nei, tok ikke grafisk databehandling som valgfag, tenkte på det, men hadde for mye andre fag. Det er hvertfall en fest i året som vanligvis er verdt å gå på og det er russefesten selv du ikke er russ. Den er på studentsamfundet i halden, ellers vil jeg si det er en spøkelsesby med god skole Lenke til kommentar
kimla Skrevet 11. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2007 Nei, tok ikke grafisk databehandling som valgfag, tenkte på det, men hadde for mye andre fag. Det er hvertfall en fest i året som vanligvis er verdt å gå på og det er russefesten selv du ikke er russ. Den er på studentsamfundet i halden, ellers vil jeg si det er en spøkelsesby med god skole 9053944[/snapback] Det virker som det studiet som tilbyr mest utfordringer egentlig. Er ikke så mange som fullfører heller virker det som, håper bare det ikke blir lagt ned innen jeg får prøvd meg Men blir vel turen tilbake til Moss når jeg kan. Har jo sett på timeplanen, fri på fredager og tirsdager Men så har de vel ikke lagt ved labtimer og sånn heller vel? Hvordan er opplegget på det egentlig? Lenke til kommentar
icebyte Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 Er ikke "fri" på disse dagene, det er dager du kan jobbe med kursene, innleveringer + at det pleier å være labveiledningstimer på disse dagene. Labveiledningstimer står ikke på timeplan og det gjør ikke innlevering oll. Det første året er veldig greit, men to to neste får en ganske dramatisk kurve oppover i hvor mye du må jobbe, spesielt i "software engineering" og hovedprosjekt. Lenke til kommentar
kimla Skrevet 14. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2007 Bring it on! Ser de har endret fagplanen i år ganske drastisk også, ser mye bedre ut. Tror de har gått tilbake til noe liknende de hadde for noen år siden. Eneste negative er at grafisk databehandling er fjernet.. Menmen, de har tatt tilbake Intelligente datasystemer og sånn da, så er bra replacement syns jeg Lenke til kommentar
icebyte Skrevet 14. juli 2007 Del Skrevet 14. juli 2007 Tror det ble for få oppmeldte til grafisk databehandling. Det var etter det jeg husker også andre kurs de prøvde, men fikk for få oppmeldte til. Lenke til kommentar
kimla Skrevet 14. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2007 Jepp. Når jeg leste på hjemmesidene til det kurset så var det en god del folk som startet på det, men få som fullførte. Tror ingen fullførte sist gang faktisk. Lenke til kommentar
Beinert Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 (endret) Hei Jeg fant ut at linja jeg kom inn på i år ikke var noe for meg, så nå sitter jeg og vurderer informatikk på rest-torget til HiØ. Har et par spm. siden jeg er usikker på om informatikk er noe for meg. 1. Har hørt at man bør kunne programmering på forhånd, siden dette er en stor del i informatikk. Stemmer dette? 2. Ville det vært best for meg å velge et årsstudium og senere bygge på til bachelor hvis jeg finner ut at jeg har valgt riktig linje for meg? På forhånd, takk! Endret 13. august 2007 av Beinert Lenke til kommentar
Leben Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Hei Jeg fant ut at linja jeg kom inn på i år ikke var noe for meg, så nå sitter jeg og vurderer informatikk på rest-torget til HiØ. Har et par spm. siden jeg er usikker på om informatikk er noe for meg. 1. Har hørt at man bør kunne programmering på forhånd, siden dette er en stor del i informatikk. Stemmer dette? 2. Ville det vært best for meg å velge et årsstudium og senere bygge på til bachelor hvis jeg finner ut at jeg har valgt riktig linje for meg? På forhånd, takk! 9270421[/snapback] Heisann. Jeg skal starte på informatikk i Halden nå jeg også. Og jeg kan ikke programmere mer enn bittelitt. De jeg har snakket med sier at det er veldig blandet: Noen kan myye, andre kan mindre, og noen kan ikke en shit. De starter vedig pent og fra begynnelsen. Jeg hadde i alle fall satt pris på om du startet, så vi er flere som knoter i starten. Jeg ville aldri startet på et årsstudium, men det er nå min mening. Min erfaring er at du fort finner ut om det er noe for deg eller ikke. Dessuten er det ikke så moro å komme inn som ny i andreklasse. Folk har dannet grupper osv... Men som sagt, dette er bare det jeg mener... Send meg pm eller svar her om det skulle være noe mer. Kunne vært moro å snakket mer sammen om du finner ut at dette er noe for deg. Mvh Leben Lenke til kommentar
kimla Skrevet 13. august 2007 Forfatter Del Skrevet 13. august 2007 1. Har hørt at man bør kunne programmering på forhånd, siden dette er en stor del i informatikk. Stemmer dette? 2. Ville det vært best for meg å velge et årsstudium og senere bygge på til bachelor hvis jeg finner ut at jeg har valgt riktig linje for meg? 1: Å kunne programmering på forhånd er nok en stor fordel, men ikke en nødvendighet. Vet om flere som ikke kan stort om programmering som starter på informatikk i år (på HiØ). Det blir nok mer pugging, prøving og banning, men det legges jo opp på en måte der alle skal få det med seg. 2: Dette må du nesten finne ut selv. Vanskelig å gi tips når det er du selv som vet best hva du vil (selv om du ironisk nok er usikker ). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå