Gå til innhold

Tar Pentax K10d dårlige bilder som krever etterbeh

Anbefalte innlegg

Lurer på en sak!

Har egentlig bestemt meg for Pentax K10d,men sitter liksom å venter med å kjøpe det til den nye 16-50 f 2,8 linsa kommer,men den blir jo utsatt hele tiden så jeg begynner å bli lei av å vente.

I mellomtiden lurer jeg på dette etter å ha lest mange innlegg,mange sier at K10 d har dårlige bilder rett ut av kameraet og at bildene trenger mye etterbehandling for å bli bra,er dette tilfellet?

For jeg har ikke ork,eller tid til å sitte å bruke masse tid for at bildene skal bli bra.

Er det mulig å stille inn kameraet ,skarphet mm på forhand i kameraet slik at bildene blir noenlunde ferdig ut kameraet?

Eller bør jeg velge et annet kamera, som har gode bilder rett ut av kameraet

eos 400 eller D 80 elller noe annet??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal ikke si at jeg akkurat har peil, men vurderte samme for litt siden og har lest en del tester. Det kan se ut som at Pentaxen har noe mer "uferdige" jpg bilder rett ut av kamera da den ikke behandler de så mye i kamera. Dette skulle tilsi at man har mer å gå på ved en senere behandling i bildeprogram...

Så en del sammenlikningsbilder i en test. Der var Pentaxen hakket dårligere på jpg enn Nikon D80, men på raw så var den bedre. Denne testen ble utført når kameraet var helt nytt og ny software skulle fikse noe på dette.

Pentaxen har etter som jeg har forstått 3 jpg modus der du selv kan justere noe av settingene for komprimeringen.

Jeg avskrev EOS D400 pga alt for lite grep

Lenke til kommentar

Hei,

det som folk i testene 'klager' på er at Pentax bruker en mykere algoritme for å behandle jpeg filene. Med dette menes at jpeg bildene ikke blir skarpet opp (øker kontrastene ved kanter/sterke fargeoverganger) så mye i kameraet som det andre produsenter gjør.

Dette KAN man velge å se på som negativt, men samtidig er det mange som mener det er bra også. Dette da man ofte vil gjøre 'noe' med et bilde etter det er tatt, og oppskarping er det siste man gjør f.eks etter å ha endret størrelse på bildet.

Dette gjelder kun jpeg så du vil ikke merke noe til det dersom du benytter deg av RAW formatet (noe som absolutt KAN være å anbefale, jeg benytter dette selv og trodde det var mye hokus pokus og mye tid som ville gå med til det FØR jeg prøvde. Nå ser jeg at det er ikke mye tid det er snakk om, det er ikke mye hokus pokus og fordelene med dette formatet gjør at jeg alltid bruker RAW (lang digresjon)).

Jeg vil på ingen måte si at bildene er 'uferdige', for man KAN stille på innstillingene til kameraet, slå på "bright mode" (Sterkere kontraster), stille opp 'sharpening', osv.

Det finnes en del tråder bl.a. på www.pentaxforums.com som omhandler hvilke instillinger folk bruker på jpeg filene. For Raw er dette et ikke-tema, siden man fikser slikt senere på pc'en.

Det som er litt interessant å se er at mange har klaget over at andre kameraer gjør FOR mye oppskarping på bildene, så leverer Pentax et kamera som er 'softere' i utgangspunket, man får EN test som sier at de var litt 'soft' sammenlignet med bildene rett fra kameraer fra andre produsenter. Og vips så er bildene uferdige.

Jeg har selv K10D og er strålende fornøyd, bruker som sagt kun RAW nå. Men jeg brukte jpeg i begynnelsen. Jeg reagerte hvertfall ikke på at bildene var 'uferdige' på noen som helst måte.

Men jeg er vel gjerne forutinntatt...

Her er ett eksempel som muligens er dårlig, men klokken er 02.21 ;)

Det er tatt med standard instillingene på K10D (Normal tone, +0 saturation, +0 sharpening, +0 contrast). Du kan stille (0) +/- 3 nivåer (totalt 7) på saturation, sharpening og contrast. Du har i tillegg "Color Tone (Normal/colorful(bright))og også her kan du stille +/- 3 nivåer på saturation, sharpening og contrast.

(Merk at dårlig bilde er heller et resultat av dårlig fotograf og ikke kameraet sin feil :blush:)

Du får bestemme selv, jeg mener det er "pixelpeeping" og da finner du feil overalt.

Mvh,

Beej80

EDIT: Typo

Endret av Beej80
Lenke til kommentar
Lurer på en sak!

Har egentlig bestemt meg for Pentax K10d,men sitter liksom å venter med å kjøpe det til den nye 16-50 f 2,8 linsa kommer,men den blir jo utsatt hele tiden så jeg begynner å bli lei av å vente.

I mellomtiden lurer jeg på dette etter å ha lest mange innlegg,mange sier at K10 d har dårlige bilder rett ut av kameraet og at bildene trenger mye etterbehandling for å bli bra,er dette tilfellet?

For jeg har ikke ork,eller tid til å sitte å bruke masse tid for at bildene skal bli bra.

Er det mulig å stille inn kameraet ,skarphet mm på forhand i kameraet slik at bildene blir noenlunde ferdig ut kameraet?

8847755[/snapback]

Ja, jeg er lei av å vente jeg også. Kjøpte en 16-45/4 sist jeg var i usa og som jeg vurderer å selge når 16-50/2,8 kommer. Men 16-45/4 er også veldig bra så jeg er ikke helt sikker på hva jeg gjør.

Når det gjelder jpg, les her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...dpost&p=8811628

Det er ikke noe problem med jpg kort og godt. Jeg har sammenlignet ganske grundig med raw konvertering og dersom en legger godviljen til så kan en såvidt skimte at raw inneholder litt mer detaljer, men det veies opp igjen med god margin av at støyhåndtering i kameraet er veldig bra og jpg filene er også svært bra på fine nyanser i farger og toner. Jeg liker jpg filene fra K10D veldig godt.

Lenke til kommentar

Og så må jeg legge til at det er bare med Adobe Camera Raw at jeg har sett at raw konverteringen klarer å hente bittelitt mer detaljer ut av bildene. Med f.eks. DxO Optics sin raw konverter så er detaljnivået på linje med jpg filene. Det viser vel hvilket nivå dette med dårlige jpg filer ligger på? Forskjellen mellom raw konverterene er små og jpg filene fra K10D hevder seg fint.

Lenke til kommentar
Lurer på en sak!

Ville kjøpt nå jeg, med 18-55-objektivet. Er ikke mye å spare på å la være uansett, så har du et backup-objektiv dersom det andre går i gulvet eller av en eller annen grunn feiler...
Lenke til kommentar
Lurer på en sak!

8847755[/snapback]

Hei.

Har også lest og sett i tester at pentaxen produserer litt mer "uferdige" bilder rett ut av kamera. Jeg ville ha stabilisering i huset og kjøpte i steden sony alpha og er strålende fornøyd. Litt mer støy på ISO 1600 men det bruker jeg sjelden eller aldri. Men, sonyen har raskere takt på jpg + raw enn de fleste andre i denne kategori og den har uten tvil den beste batterikapasiteten.. Er super fornøyd.

Lenke til kommentar
Har også lest og sett i tester at pentaxen produserer litt mer "uferdige" bilder rett ut av kamera.

Det er farlig hvor fort slike myter brer seg...

For det første kan alle slike innstillinger endres på i kameraet, det er standardinnstillingene som er veldig konservative.

For det andre er problemet ikke-eksisterende ved RAW-fotografering, og med skikkelig RAW-konverter er det ikke noe mer bry å fotografere med RAW enn å ta bilder i jpg, det eneste er at det tar _litt_ mer tid akkurat når du overfører/konverterer bildene. På den annen side sitter du igjen med et negativ som er gull verdt når du får et litt vanskelig bilde, som kameraets auto-innstillinger ikke håndterer perfekt, men hvor komposisjon og situasjon er perfekt og ikke reproduserbar. Siden du aldri vet når slike situasjoner oppstår, fotograferer man like gjerne i RAW hele tiden...

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
Jeg vil på ingen måte si at bildene er 'uferdige', for man KAN stille på innstillingene til kameraet, slå på "bright mode" (Sterkere kontraster), stille opp 'sharpening', osv.

Jeg er en svært fersk bruker av K10D, og klarer ikke finne denne "Bright mode" instillingen... kan du forklare meg hvordan jeg går frem for å sette denne instillingen.

Lenke til kommentar

Jeg er en svært fersk bruker av K10D, og klarer ikke finne denne "Bright mode" instillingen... kan du forklare meg hvordan jeg går frem for å sette denne instillingen.

Meny-RecMode-ImageTone-Velg Natural eller Bright.

Lenke til kommentar

På K20D har dei nå sett Bright mode som standard, med unntak av når en velger Japansk meny, då er Neutral som er standard. Reknar med at det er for å forhindre å få det ufortjente rykte som K10D en har fått...

Saksa frå brukermanualen K20D side 248.

*2[bright] when [Language/] is set to a language other than Japanese.

Endret av Kaffilars
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...