Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Regler for hvor man kan sove i telt?

tradhtare

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg backpacker i Norge denne sommeren og lurer på om noen her kan hjelpe meg med et par spørsmål!

Hva er reglene for å slå opp telt osv?

Jeg tenker da gratis, i guds frie natur bla bla.

Er det i teorien lov å sette opp telt i en bypark så lenge man tar det ned tidlig på morgenen neste dag?

For lenge siden hørte jeg noen nevne noe om at du kan slå opp telt nesten hvor som helst så lenge du tar det ned hver morgen.

Om dette er tilfelle, hva defineres da som morgen?

Håper noen kan hjelpe meg og gjerne informere meg om alt dere vet, som er relevant for meg å vite i denne saken, selv om jeg kanskje ikke har spurt om det. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flere som er våken mitt på natta :)

Hovudregelen for telting og rasting:

1. I innmark kun med eigers samtykke.

2. I utmark så lenge det ikkje er til "utilbørlig fortrengsel" eller ulempe for andre. I tillegg må teltet oppslåest minst 150 meter unna bebyggelse (hus, hytte, bensinstasjon etc) slik at det ikkje forstyrrer beboerenes fred. Max 2 døgn uten eigers samtykke.

Merk deg at om du slår deg ned i utmark må du ikkje skade/forsøpple naturen eller forstyrre beboerne.

Innmark vil først og fremst vere gårdsplass, hustomt, dyrket mark, skogsplantefelt og liknende område hvor almenhetens ferdsel vi være til "utilbørlig fortrengsel" for eier eller bruker.

Utmark er udyrket mark. Så teknisk sett kan du slå deg ned på tomten til noen så lenge som den er udyrket, at du ikkje forstyrrer eigerene og at du ikkje forårsaker skade på naturen eller forstyrrer eigerene/brukerene (merk 150 meter).

Lykke til med backpack turen! =)

EDIT: glemte å svare på alle spørsmålene som vanlig^^

Å slå seg ned i en bypark er ikkje akkurat noe eg ville gjort. Det reknes nok som regel som innmark og er derfor kun lovlig om du har komunens samtykke.

Ang. spørsmålet om kva som er "morgen" viser eg til regelen om max 2 døgn.

Endret av DeadPplCantFly
Lenke til kommentar
Er nok det;)

Takk for fint svar!

Hvordan ville du selv da definert en bypark?

Jeg tenker spesielt i Oslo.

Slottsparken for eksempel?:p

Min sikkerhet/trygghet om jeg gjør dét, er et helt annet tema;)

8847759[/snapback]

I slottsparken vil du vel ikke uansett klare 150m fra bebyggelse?

Lenke til kommentar

Hehe eg er temmelig sikker på at det står både på norsk, tysk, polsk og engelsk med store hvite bokstaver på en blå bakgrunn "NO CAMPING" et eller annet sted i Slottsparken.

Om en bypark er innmark eller utmark kan vere litt vanskeli å si. Den er dyrket, men samtidig åpen for publikum.. Uansett hadde eg aldri slått meg ned midt i Oslo med et telt... Ville nok vert regne uteligger magneten :no:

Lenke til kommentar
I slottsparken vil du vel ikke uansett klare 150m fra bebyggelse?

8847803[/snapback]

Nei, jeg vil vel strengt tatt ikke klare det når jeg tenker meg om, så da stryker vi det:)

8847819[/snapback]

I teorien kan du vel prøve å grave deg nedover en 20 meter, ville nok desverre ikkje fungert så bra i praksisen er eg redd :whistle:

Lenke til kommentar
Er nok det;)

Takk for fint svar!

Hvordan ville du selv da definert en bypark?

Jeg tenker spesielt i Oslo.

Slottsparken for eksempel?:p

Min sikkerhet/trygghet om jeg gjør dét, er et helt annet tema;)

8847759[/snapback]

Slottsparken er en kroneksempel på hvor du ikke må slå opp telt. Det er ekstra ille å gjøre noe slikt her da slottet beskyttes godt. Lenge før du har nådd å slå opp teltet kommer det en gjeng gardister marsjerende bort til deg og ber deg pakke sammen. Om du ikke umiddelbart adlyder kommer politiet svært få minutter senere (beskyttelse av slottet er en svært høyt prioritert oppgave hos politiet i oslo). Når politiet da kommer, kan du regne med en anmeldelse for å ha forstyrret den offentlige ro og orden. Så hva du enn gjør, ikke slå opp et telt i slottsparken. I værste tilfelle kan du risikere å bli truet med våpen.

Forøvrig har jeg en kompis som gjorde nettopp det da han var i garden. Han siktet på en budbil på vei mot slottet som nektet å stoppe på hans kommando. Budbilen bråstoppet visst da. :D Kammeraten min ble faktisk anmeldt av flere forbigående, men saken ble selvsagt henlagt umiddelbart, da han bare gjorde sin plikt.

Til slutt så er enhver form for park dyrket mark, og dermed er det forbudt å slå opp telt uten eiers (i de fleste tilfeller kommunens) samtykke.

Om en bypark er innmark eller utmark kan vere litt vanskeli å si. Den er dyrket, men samtidig åpen for publikum.. Uansett hadde eg aldri slått meg ned midt i Oslo med et telt... Ville nok vert regne uteligger magneten  :no:

8847816[/snapback]

Der tar du nok veldig feil. Så lenge den er dyrket er det utmark uansett hvor åpent det er for publikum eller ikke. Friluftslivsloven definerer konkret utmark som udyrket:

§1a Som innmark eller like med innmark reknes i denne lov gårdsplass, hustomt, dyrket mark, engslått, kulturbeite og skogsplantefelt samt liknende område hvor almenhetens ferdsel vil være til utilbørlig fortrengsel for eier eller bruker. Udyrkete, mindre grunnstykker som ligger i dyrket mark eller engslått eller er gjerdet inn sammen med slikt område, reknes også like med innmark. Det samme gjelder område for industrielt eller annet særlig øyemed hvor almenhetens ferdsel vil være til utilbørlig fortrengsel for eier, bruker eller andre.

Med utmark mener denne lov udyrket mark som etter foregående ledd ikke reknes like med innmark.

Kilde

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...