Gå til innhold

Ididotisk at HW hele tiden skal følge norske lover

Anbefalte innlegg

Er det flere enn meg som synes at det er faans idiotisk at hw.no hele tiden skal overholde norske lover på forumet?

Kan gi et eksempel ; en som laget en tråd, og spurte om hvordan politiknapp på mopeder virker, men den ble stengt fordi det ikke er lov i norsk lov.

Men er ikke dette et forum? Der vi diskuterer om det? Syns det blir for teit jeg, forumstyret! En politiknapp har jo noe med en moped og gjøre den og, samma om det er lovlig eller ikke.

Get illegal, hardware!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er egentlig enig, men hardware har sikkert ikke lyst til å sette vansklige grenser, og setter den i stede veldig enkelt ved loven.

f.eks viss noen begynner å snakke om sodomisere småbarn er dette akkurat like ulovlig som f.eks. den moped greia, bare at den har vesentlig mindre straff.

Det blir kanskje litt vansklig å dømme i hvilke tilfeller det er ok, og når det ikke er en ok tråd.

Lenke til kommentar
det har med å gjøre at tråder som det vil bidra til å distrubuere informasjon som gjør det mulig å bryte loven, og det er det en egen lov mot, ergo diskusjon.no ville fått problemer og det vil de jo ikke :)

8846820[/snapback]

nja..tviler på at de hadde fått problemer med det. Informasjon (om hvordan en politiknapp virker i denne sammenhengen) er jo ikke ulovelig, selv om det kan lede til ulovlig virksomhet. Det er jo ikke ulovelig å snakke om mord etc (ikke at jeg synes det skal være lov akkurat her).

Lenke til kommentar
Lovverket er ei definert grense som alle oppgåande personer er i stand til å forholde seg til. Dei danner også grunnlaget for korleis samfunnet er og fungere. Kvifor skal me då la noko vere lov her som ikkje er lov i samfunnet?

8847309[/snapback]

Jaså? Så akkurat hva er det som ikke er lovelig i samfunnet som vi vil ha lovelig her?

Lenke til kommentar

Dette blir et veldig prinsippielt spørsmål. Skal vi tillate at man kan spørre om hjelp til hvilket som helst lovbrudd? Eller skal nettverket avgjøre hvilken lovbrudd man har lov til å spørre om hjelp til og hvilket man ikke skal ha?

Så må vi også se for oss hvilken juridiske konsekvenser det kan få for nettverket. Vi har tross alt et redaktøransvar.

Se for dere fem følgende forespørsler som kommer på forumet;

En ber om hjelp til hvordan man best mulig kan rane en bestemt bank.

En ber om hjelp til hvordan man skal lage eksplosiver

En ber om hjelp til hvordan man skal smugle uten å bli tatt av tollerne.

En ber om hjelp til ulovlig trimming av moped

En ber om hjelp til hvilken måte man tar minst smertefull form for selvmord.

Nå, skal vi så bare gi pokker og her gi fritt spillerom? Forkaste vær-varsom plakaten, forkaste god presseetikk og forkaste norsk lov?

Eller hva om en jente nå gikk ut med trådstarters fulle navn og beskyldte han for å begå noe kriminelt, som han ikke har gjort. Skal vi da ikke bry oss om norsk lov og la slike injuriende påstander ligge på forumet slik at hver og en som googler opp navnet vil finne de uriktige påstandene?

Se prinsippielt på det. Akkurat hvor mye fravær av sensur ønsker man på dette feltet?

Kjør debatt. :)

Lenke til kommentar

Dottet: Alt jeg ville frem til var om det egentlig er ulovelig å snakke om det, så lenge man ikke aktivt oppfordrert noen til å begå et lovbrudd(som jeg da mener ville være å si hvor man kan kjøpe utstyr til å trimme en moped, ikke å snakke om hva det egentlig vil si mekanisk) eller gir linker til ulovelige ting.

Hva som er god etikk er noe helt annet, å noe så klart forum styrerne nå besteme. Å vi alle følge siden vi godtar reglene ved registrering. Har ingen problemer med det:)

Men mine kommentarer gikk på hva loven egentlig sier. Og om dere kunne fått juridiske problemer hadde det blitt diskutert(altså ikke aktiv oppfordring).

Endret av _Viper_
Lenke til kommentar

hva var det politiknapp tråden gikk på?

Hvordan man monterer/bruker en slik knapp? eller hvordan den fungerer og hva poenget med en slik knapp er?

det er der grensen burde ligge på om en tråd blir stengt.

det går jo greit at man diskuterer hvordan f.eks. en bombe fungerer, det betyr alikevel ikke at man skal bruke det, og så lenge diskusjonen holder seg til å diskutere hvordan det fungerer og annet rundt det, så trenger jo ikke tråden å stenges..

men hvis diskusjonen vries rundt til å snakke om hvordan du lager en bombe, og hva du kan bruke den til, så begynner det å gå over til det som er ulovlig, og tråden burde stenges, og poster som er ulovlige slettes.

ser dere poenget?

så hvis diskusjonen hadde hold seg innenfor det å diskutere hvordan en politiknapp fungerer og diskuterer rundt det, så kunne godt tråden ha levd videre, men hvis tråden hadde gått inn på hvordan man faktisk monterer en slik knapp og nåe man bruker det osv. så er tråden inne på det ulovlige, og stenges..

Lenke til kommentar
For å ikkje lage saken vansklegare enn nødvendig slenger eg ut lenken til den aktuelle tråden.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=780915

8848500[/snapback]

I den tråden så spørres det etter hvor man kan kjøpe en sånn knapp. Så selv jeg mener at den bør være stengt :) Men et spørsmål som "Hva er det en politiknapp egentlig gjør" bør vel ikke være ulovelig etter norsk lov eller?

Lenke til kommentar
Å spørre om hva en politiknapp er for noe og få svar på dette er nok ganske så greit. Man ber ikke hjelp til å begå noe lovbrudd da :)

8855288[/snapback]

Det jeg mente å :)

Men i dette tilfellet spurte han også hvor man kunne kjøpe det, å det ble å be om hjelp til å begå lovbrudd, så helt greit at den ble stengt :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

synes det er helt greit med regler her, det gjør forumet rent og ryddig, det beste forumet jeg har surfet.. bortsett fra at det er en del fjomper her. så vi trenger nok de reglene..

men til tider går det litt for langt med reglene, men kan leve med det.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...