Gå til innhold

Ny laptop til medisinstudiet og TV-serier

Anbefalte innlegg

Skal studere medisin til høsten, så trenger en ny bærbar.

Pris: Maks 14000 kr.

Bruk: Skal altså brukes på medisinstudiet, på forelesninger, til notater, oppgaver og så videre. Et stille, bra tastatur som er digg å skrive på er viktig. Ellers er filmer/tv-serier veldig viktig. Spiller en gang i blant, så ikke superviktig, men er et pluss om den takler spill også.

Krav: Digg skjerm (ikke sånn matt, men blank - hvis noen vet hva jeg mener). Vil ha widescreen pga tv-serier og sånn. Tenker meg gjerne 15,4'' siden TV-serier er viktig, men blir det mye å drasse med seg på forelesinger dag ut og dag inn? Lav vekt er en bonus, men lar seg kanskje ikke kombinere så godt. Gjerne god oppløsning, men ikke alt for god oppløsning iforhold til størrelsen (vil ikke at tekst og ikoner skal bli uleselige)

Minne: minst 1 GB selvfølgelig.. Vet ikke om 2 GB er noen vits med tanke på prisen og bruksområdet? Prosessor: må kunne kjøre en del programmer + dekode 720p/evt. 1080p på direkten. Grafikk: Må funke bra til TV-seriene.. Spillytelse er et pluss, men ikke superduperviktig.

Harddisk: veldig viktig! har masse som skal ha plass/lagres.. har tilgang til ekstern hdd også, men vil helst ha stor hdd integrert.

Spesielle krav: KVALITET! Orker ikke billig plastikk.. Bruker pappa sin Acer 5680 nå med "crystalbrite-skjerm". God kvalitetsfølelse, digg og megalesbar skjerm osv.... Den må selvfølgelig ha wlan, bluetooth er bonus. edit: Gjerne DVI-utgang, så jeg kan koble til HDMI med 1080p på HDTV-en min. ny edit: blu-ray eller hd-dvd spiller hadde vært digg, men er vel kanskje ikke realistisk.. Men vil ihvertfall ha cd- og dvd-brenner.

Åpen for alle gode forslag som oppfyller kravene.

Takker for all hjelp :thumbup:

Endret av jonsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Macbook Pro kanskje. Ligger ikke den på rundt 156000 kr i pris?

Eventuelt kan HP eller Lenovos modeller i den prisklassen være noe å se på. Har ikke prøvd Lenovo, men de har rykte på seg for å være gode utførelsesmessig.

HP 8430 har jeg prøvd, og hadde jeg hatt råd hadde jeg valgt den. Det er flere konfigurasjoner å velge mellom, så se ann hva du trenger. Anbefaler rask prosessor og 2 GB med minne. Spilleytelse sier du ikke er så viktig. Da kan du velge en modell som har et dårligere skjermkort. Du sparer en del tusenlapper på dette.

Harddisken er stor nok egentlig. Du bruker ca. 15-20 GB til OS og 30-40 GB til programmer. Da har du enda 35-20 GB ledig til musikk og filmer. Og slik jeg prioriterer det har jeg alle filmene på en ekstern harddisk (ikke sjanse at en intern harddisk på en laptop hadde hatt plass til dette). Og om det er noen filmer jeg skal ha med og jeg ikke gidder ta med den eksterne harddisken kopierer jeg bare de til den interne. Musikken har jeg ikke mer en 10-15 GB av, så dette har jeg fint plass til på den interne. Om den medfølgende harddisken med 5400 rpm. er rask nok er en annen sak. Du får opp til 7200 rpm. Anbefaler at du kjøper medfølgende harddisk og en ekstern harddisk og eventuelt oppgraderer senere om behovet viser seg. Da kan det også hende at SSD-disker har falt til en levelig pris, så du kan vurdere dette.

Skjermoppløsningen på HPen er nok. Tror ikke det er mange PCer med samme størrelse som leverer høyere oppløsning. Mener å huske at versjonen jeg hadde brukte glossy skjerm.

Ville valgt HPen, om ikke du tar deg råd til MacBook Pro-en.

ASUS blir veldig plastic-fantastic. Sitter på en nå (F3Jp), og jeg har ikke problemer med det. Men kvalitetsfølelsen er ikke så høy jeg kunne tenke meg. Tastaturet er ganske stille, spesielt de mindre knappene. De litt større har litt lyd.

Samme gjelder i grunn Dell. Men det kan være litt å hente på i pris ved å ofre design.

Acer skal jeg ikke uttale meg for mye om. Har prøvd et par (både konsument- og bedriftsmodell), og kan ikke si at jeg var overrasket over kvalitetsfølelsen. Mener HP har bedre (har prøvd konsument og bedriftsmodeller også her) kvalitetsfølelse, i allefall når det gjelder chassiet.

Lenke til kommentar

Takk for tips om HP. Mac-en blir for dyr + usikker om alle medisinske atlas osv kommer til mac. Glemte en superviktig ting: batteritid, i tilfelle stikkontakt er langt unna på lesesal eller forelesning. Ser at 4 timer er oppgitt på HP-en, er det realistisk? En annen detalj, vet noen om digital utgang (optisk eller coax minijack) er standard på bærbare pc-er i denne prisklassen? Vanskelig å finne det på specs-ene.

Lenke til kommentar

Bare noen ting angående viktigheten av studiet ditt ved valg av maskin:

Du vil oppdage at de aller fleste tar notater på den gammeldagse måten, delvis fordi det er lettere å tegne figurer, delvis fordi det er mindre stressende, og delvis fordi man slipper å drasse på 2kg +- ekstra.

Videre vil jeg ikke bruke det at elektroniske atlas ikke støttes av Mac som et argument mot det. Vi er fortsatt ganske gammeldagse her også, dvs at vi liker å bruke bøker (om det vil komme noe revolusjonerende her i nær fremtid kan dog ikke utelukkes). Og har du kjøpt en bok, følger det ofte med en kode i boken som gir deg tilgang til de samme bøkene (med bilder) på nettet, og dette vil Mac takle like bra. Dessuten kan XP kjøres på Mac, skjønt du må betale for en XP-lisens.

Når det er sagt så kjøpte jeg en relativt nett maskin, delvis med tanke på at jeg skulle bruke den under forelesninger på med. studiet. Det ble gitt opp, men jeg angrer ikke på at jeg kjøpte en lett maskin til fordel for dårligere grafikk. Deilig når man skal ta den med seg. (Jeg kjøpte en LG T1LG T1 på 2kg)

Ellers må du ha lykke til på studiet. Du har noen spennende år foran deg! Hvor skal du begynne?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...