Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PSU og HK liker plutselig ikke hverandre

Anbefalte innlegg

I det siste har pc-en min vært VELDIG rar.

I pc-en har jeg en Aspire strømforsyning og et Abit hovedkort. Problemet er at jeg får ikke de to til å jobbe orntelig sammen.

Jeg kan koble Aspire strømforsyningen til et annet hovedkort, og det starter som normalt.

Jeg kan koble Abit hovedkortet til en annen strømforsyning, og det starter som normalt.

Men jeg kan ikke få Aspire strømforsyningen til å jobbe normalt med hovedkortet. Når jeg slår på hovedbryteren på strømforsyningen, går alt av vifter og hjarddisker og sånt i et halvt sekund før det stopper. Skal jeg i det hele tatt få start, må jeg holde i strømkabelen til hovedkortet riktig så jeg ser at hovedkortet får 5V-SB spenning, før jeg kan trykke på strømknappen foran og slippe strømkabelen.

Så noen som vet hva som kan være problemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har strømkabelen dårlig kontakt når jeg kan sette den i et annet hovedkort og det starter som normalt?

Eller når jeg kan koble hovedkortet til en annen strømforsyning og det starter?

Hadde det vært dårlig kontakt på strømkabelen, ville jeg sannsyneligvis hatt det problemet på alle hovedkort.

Og hadde det vært dårlig kontakt på hovedkortet, ville jeg sannsynligvis hatt det problemet med alle strømforsyninger.

Så har ikke maskinen vært sånn før. Har hatt masse rare problemer, men har ikke vært borti sånnt uvennskap mellom PSU og HK. :ermm:

Lenke til kommentar

Du har visst rett i det. Bare syntes det er LITT rart at det kun er det hovedkortet sammen med den strømforsyningen. :ermm:

Og så er det sånn at det plutselig bare blir dårlig kontakt. Den pc-en står for det meste på et bord og blir ikke transportert på humpete grusvei i en trailer uten fjæring.

Forslag til hva jeg kan gjøre med det?

Lenke til kommentar

Det kreves erfaring for å finne slike feil. Det er lett å bli lurt av tilfeldigheter. Hvis det er et brudd i banen på kretskortet kan det være umulig å finne.

Du kan begynne med å bevege bare den ledningen på pin 9 for å se om feilen ligger i selve ATX kontakten.

Lenke til kommentar

Jeg tok og rørte på den ledningen som du sa. Tok og rørte på den lilla ledningen som er til +5VSB, og lysa slo seg av og på.

Jeg startet opp maskina da jeg hadde lys, og gikk inn i BIOS og sjekka spenninga på +5VSB. Når jeg lot kabelen være, viste den 4,63V, mens når jeg rørte på ledningen viste den rundt 5V, så det er nok noe dårlig kontakt.

Jeg startet opp med en annen strømforsyning, og da var det rundt 5,11V som er rundt det normale.

Lenke til kommentar

Spørs om det er noe med selve kontakten. Det minner litt om et problem jeg hadde for et års tid siden, med en 4-pins Molex til diskene. Den ene disken kunne plutselig slå seg av av seg selv, og hvis jeg dro litt i ledningen skjedde det også.

Jeg klarte bare ikke å se hva som var galt med kontaktene. Byttet til slutt kontakter mellom to disker, og siden var det faktisk helt OK. Jeg gremmes litt over at jeg aldri klarte å finne den egentlig årsaken (er elektronikk ingeniør).

Lenke til kommentar

Kontakten på hovedkortet eller strømfosyningen?

Hmm.. Har en disk som er sånn som den du beskriver. Pga. den er pc-en ustabil og derfor står ikke den i. Lurer på om jeg skal prøve å bytte den kontakten. :hmm:

Selv er ikke jeg elektonikkingenør, men går grunnkurs elektro og skal videre på på data og elektronikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...