Babyloner Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 Ja, til sommeren innfører NTNU et krav om at man minst skal ha 4 i 3mx, ved master-studier.. Hva vil skje med poenggrensene som følge av dette kravet..? kan vi forvente at det går opp eller ned? og hvor mye? Takk Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 (endret) Jeg tror det går ned siden det blir færre kvalifiserte søkere. Forøvrig gjelder regelen kun sivilingeniør-studiene! Hvilke studier dette gjelder finner du i oversikten over siv.ing- og ark.-studiene, også står det siv.ing som gradnivå for studier som er siv.ing. Endret 12. juni 2007 av skag1 Lenke til kommentar
Babyloner Skrevet 12. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2007 Jeg tror det går ned siden det blir færre kvalifiserte søkere. Forøvrig gjelder regelen kun de sivilingeniør-studiene!Hvilke studier dette gjelder finner du i oversikten over siv.ing- og ark.-studiene, også står det siv.ing som gradnivå for studier som er siv.ing. 8845643[/snapback] oki..f.ek så ligger ind-øk på 63 poeng..hvor mye tror du den vil ligge på i år? Lenke til kommentar
Freshlemon Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 Spørs hvilke linjer man ser på. På komtek og data vil det sikkert bli lavere grenser, men på fysmat f.eks så har det sikkert ikke så stor virkning. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 Veldig vanskelig å si siden en slik 4-i-3MX-regel er helt unik (og ny) for en institusjon for høyere utdanning i Norge, og man kan ikke basere seg på erfaring slik man kan ved å se på tidligere poenggrenser. Men det blir spennende å se hvor mye poenggrensen synker Lenke til kommentar
trøls Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 Finnes det virkelig folk med 3 i 3MX som søker siv.ing.? ... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-120696 Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 Tror heller ikke den vil søke så mye. Og vi må og ta i betraktning at om noen er 2-3 i 3mx så er vel ikke 2mx og 1mx karakteren så god heller, kanskje ikke fysikk heller, og da må de ha veldig gode karakterer i de andre fagene for å i det hele tatt kunne påvirke den nedre poenggrensen til ntnu. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 Argumentet til NTNU for å få innført den regelen var at det var veldig stor strykprosent i matte 1 blant de som hadde 2 i 3MX, også vil jeg tro de med 3 vil slite en del med de tyngre matteemnene. Så jeg velger å tro det er en del søkere med 2 og 3 i 3MX ja. Lenke til kommentar
smeboe Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 (endret) Samtidig er det å ta realfag mer i vinden enn før, og det er flere som søker ingeniørfag som har enda fler poeng enn tidligere. Det var jo i fjor midt i skoleåret at det ble bestemt at 3. klasse-realfag gir dobbelt så mye uttelling som 2. klasse realfag. Sånn at flere har antakelig tatt det 3. året med fysikk eller kjemi og kanskje valgt 3BI fremfor 2BI eller ingenting for de ekstra poengene. Det å tro på at poenggrensen går ned i år er å tro på julenissen, jeg tror snarere de går enda mer opp. Husk også på at årskullene som nå går inn mot høyere utdanning er betydelig større enn tidligere år. Endret 15. juni 2007 av smeboe Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 Tanken min var at nå som den nye 4-i-3MX-regelen kom vil det blir færre kvalifiserte søkere som kan holde poenggrensen høy p.g.a stort antall søkere. Men når jeg tenker over det er det ikke nødvendigvis de med 2 og 3 i 3MX som kanskje skimter med over 60 karakter/konkurransepoeng. Så søkere som tidligere har hatt 3MX, men ikke nok poeng, kanskje ikke har hatt så stor innflytelse på poenggrensene likevel Det blir uansett spennende å se poenggrensene for 2007. PS. angående ind.øk: Om man ser på poenggrensene de siste 3 årene for ind.øk har grensen holdt seg stabil med unntak av primærvitnemålskvota som gikk opp 3 poeng i 2006: __________ ORD - ORDP _______ ORD - ORDP 2004: Vara: 64.7 - 60.7 - Hoved: 64.7 - 60.7 2005: Vara: 62.5 - 60.9 - Hoved: 62.5 - 60.9 2006: Vara: 63.3 - 63.0 - Hoved: 63.3 - 63.0 Lenke til kommentar
marsl Skrevet 16. juni 2007 Del Skrevet 16. juni 2007 Jeg tror ikke denne regelen vil påvirke poenggrensene noe særlig. Altså, jeg tror ikke regelen fører til at snittet øker blant de beste søkerene (de x beste som kommer inn på studiet), men jeg tror regelen fører til at snittet til de som IKKE kommer inn blir høyere sammenliknet med tidligere år. Selv er jeg veldig spent på hvordan poenggrensene blir for medisin i år, både ved NTNU, UiB og UiT. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå