Gå til innhold

TV tuner til PC

Anbefalte innlegg

Jeg har et par spørsmål om TV tuner. Jeg er ikke så glad i å betale 80 kr måneden for digital TV, så jeg lurer på om en TV tuner er svaret? Tanken er å koble antenne kabelen den til PC'n og så se på TV gjennom PC'n. Dette ved at jeg har koblet opp en DVI kabel fra skjermkortet iPC'n til TV'n.

Så lurer jeg på om dette er en god ide? Funker det slik i det hele tatt? Må jeg betale mer lisens? Hva slags kort trenger jeg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hæ?

1. Hvem får du TV av. Det avgjør hva slags løsning du kan gå for.

2. Og nei det virker ikke sånt. Du sparer ikke penger på å plugge den i PCen isteden for TVen. Tuner er tuner er tuner.

3. Vær klar over at RiksTV vil komme med digitalt bakkenett til høsten og rulle ut i hele Norge frem til slutten av 2009. Så ett TV kort har du kanskje bare bruk for i noen mnd eller maks 2 år.

AKIRA

Lenke til kommentar

Heh jeg mener jeg har en LCD TV nå med digital TV fra Get. Den TV'n har jeg kobla til PC'n med en DVI kabel for å se filmer fra PC'n. Jeg tenkte derfor at jeg kunne se TV fra PC'n på samme måte jeg så film fra PC'n hvis du skjønner.. for å spare penger. Hvis TV kort i PC gir digitalt bilde.. liksom det jeg tenkte.

Så for og oppsumere: Istedenfor å la TV kabelen gå igjennom digital boksen kan den heller gå igjennom PC'n

Endret av Starscream12
Lenke til kommentar

Slik du tenker er ikke mulig av to årsaker.

1. Selv om du droppet boksen, så må du ha ett abo som gjør at du får tv signal inn til der du bor. Så du unngår ikke noe abo avgift.

2. Boksen du har fra GET gjør mer enn bare å viser bilde. Det er i realiteten en dekoder boks. Den dekrypterer signalet fra GET som sendes ut kryptert. Det finnes per dags dato ingen løsning for å dekryptere det signalet rett i en PC.

Det du kan gjøre er:

A) Sette opp windows MediaCenter 2005 som via IR extender styrer boksen din. Slik at PCen bytter kanal på boksen.

B) Droppe GET og satse på å ta inn noen få kanaler med en bordantenne som du plugger rett i PCen.

AKIRA

Lenke til kommentar

Hmmm ok. Kanalene får jeg uansett. Det er endel av leieavtalen i gården jeg bor i, så kanalene får jeg uavhengig av en digitalboks eller ikke (hvis jeg skjønte riktig)

Hjelper det?

Digital TV er bare for bedre bilde.

Endret av Starscream12
Lenke til kommentar

Vet ikke helt om jeg forsto problemstillingen, men du sier jo at du har en LCD TV? Alle TVer har innebygd tuner, den har en kontakt for antenne kabel. Du kan da se på åpne analoge kanaler. Det blir det samme du får med at vanlig TV kort i PCen, så det er jo ingen vits i.

Du vil ikke få samme utvalget i kanaler som du får med digital dekoder, Get sender bare et fåtall kanaler som åpent analog.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
A) Sette opp windows MediaCenter 2005 som via IR extender styrer boksen din. Slik at PCen bytter kanal på boksen.

AKIRA

8845291[/snapback]

Har du gjort dette selv? Har du en kort forklaring?

Vet du at det ikke er mulig å koble en digital TV tuner for PC til GET ditt digitale nett for å se TV på pc'en? Det er kanskje kodingen som er problemet?

Hvilke andre løsninger finnes for tuner på pc'en med Digital TV fra GET?

Lenke til kommentar

AKIRA

8845291[/snapback]

Har du gjort dette selv? Har du en kort forklaring?

Vet du at det ikke er mulig å koble en digital TV tuner for PC til GET ditt digitale nett for å se TV på pc'en? Det er kanskje kodingen som er problemet?

Hvilke andre løsninger finnes for tuner på pc'en med Digital TV fra GET?

8963651[/snapback]

Jeg har ikke satt opp min MCE slik nei. Jeg har foreløpig analogt TV nett fra GET og den går rett i PCen via ett TV kort. I Norge så langt er det den enkleste og beste løsningen for å få TV rett på PCen med fungerende EPG osv.

For å styre dekodingsboksen så velger du det når du skal sette opp TV i MCE. Det er ett valg du gjør tidlig i prosessen. Så forteller MCE deg hva du skal gjøre. Når du kjøper MCE så får du med en IR Mottaker med to IR extender ledninger. Disse skal du sette forran IR mottaker hullet på boksen til GET så du via PCen kan sende signaler til den boksen. Rellativt knotete.

Når det gjelder det siste du spør om så sett deg inn i situasjonen til GET så skjønner du hvorfor det ikke finnes noe løsning. GET skal tjene penger...og for å gjøre det må de kryptere signalet. De vil tjene ENDA mer penger og dermed sørger de for at den eneste måten du kan dekryptere signalet på er via en boks de selger deg. Hvis man kunne dekryptere signalet på noe annen måte feks i PCen hadde GET tapt en del penger og de hadde mistet kontrollen. En mulig fremtidig løsning er at boksene fra GET har HDMI ut. (HDMI kan sende og motta data, og jeg kan se for meg at man kan via HDMI in på en PC sende data ut til en GET boks som bytter kanaler osv..) Eller enda bedre, at man får PCI kort man setter i PCen med GET dekoder på. Men pga både GET, Canal Digital og RiksTV bruker forskjellige teknologier så finnes det ingen enhetelig platform å enes på. Når Norge i tillegg er ett knøttlite land med en enda mindre gruppe mennesker som bruker teknologien på denne måten så er det heller ikke verdt for tredjeparts firmaer å lage noe som BARE kan brukes her i landet. Det er rett og slett for få folk som ville kjøpt det.

Så nei...skal du se GET digital tv på din PC må du ta det analoge S-video signalt inn på TV kortet ditt og styre GET dekoder boksen slik jeg skrev først her.

Finnes det en annen vei blir jeg MEGET overrasket.

Jeg holder fortsatt en tommel på at RiksTV skal lansere ett TV kort som støtter MCE...og at MCE vil støtte MPEG 4 standarden til RiksTV.

AKIRA

Lenke til kommentar
Så nei...skal du se GET digital tv på din PC må du ta det analoge S-video signalt inn på TV kortet ditt og styre GET dekoder boksen slik jeg skrev først her.

AKIRA

8964366[/snapback]

En løsning jeg ser for meg i fremtiden er selvfølgelig at GET/CD/RiksTV ikke sender signalene kryptert, men heller kan styre hvilke kanaler som sendes til hvilken husstand. Det burde jo være fullt mulig. Da får man bare de kanalene man betaler for og det finnes ingen måte å lure krypteringen. De vil kanskje miste salget av boksen, men ingen vil kunne snylte på de ved å klare å dekryptere signalet (slik mange gjør via Satelitt, har jeg skjønt...)

Det kjipe er, som du sier, at de ikke kan enes om en teknologi som også brukes i utlandet. Dermed står vi rimelig alene er på berget..

Men skal ikke GET skru av det analoge signalet snart? Da vil jo heller ikke løsningen med S-video inn på TV-kortet fungere...?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...