Gå til innhold

virtuell verden. Trenger vær faktorer

Anbefalte innlegg

Jeg og en i klassen snakka litt løst om å lage en virtuell verden og begynte da med hvilke faktorer som bestemmer kun været.

Eksempler på dette er da vindretning.

Hittil så har jeg:

1.Vindretning i X akse

2.Vindretning i Z akse

3.Vindretning i Y akse

4.Temperatur: foreløpig i en skala fra -∞ til +∞

5.Regn: foreløpig i en skala fra 1 til ∞

6.Skyer: foreløpig i en skala fra 1 til ∞

7.Høyde på skyer

8.Luftfuktighet

9.Vinter: i en skala fra -1 til 9

10.Vår: i en skala fra -1 til 9

11.Sommer: i en skala fra -1 til 9

12.Høst: i en skala fra -1 til 9

13.Været dagen før.

14.Sol: er litt usikker på denne enda.

Dette er det jeg har for nå.

Så jeg trenger litt hjelp.

Regner med at det er flere hundre faktorer.

Husk:

Dette er kun været :cool:

Senere så skal jeg finne faktorer på menneskers daglige liv, katastrofer, utvikling, reproduksjon, alder, osv.

Dette er som dere kanskje ser et ganske omfattende og langttrekkende prosjekt :D

AlecTBM

Endret av AlecTBM
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja det blir nok umulig for alt ja. Tenker mest på en by eller noe. Starter først i det enkle.

Skriver de to opp i første post.

Takker

8845495[/snapback]

Det enkleste du gjør: Gjør noe ala. det som man gjør på Flight Simulator 2004 (sikkert de andre FLight Sim.) FS sjekker opp været i realtime (sånn en gang hvert 30. min elns) mot en server, eller et annet sted. På den måten slipper du masse kode, og du får realtime vær. Blir ikke helt virtuellt, men blir nok bra fordetom tror jeg.

Endret av christopher909
Lenke til kommentar

Skal du gå litt mer i dybden og lage en mer realistisk modell kan du bytte ut vindretninger med trykk-systemer hvor luft transporteres fra områder med høytrykk til områder med lavtrykk, som da gir de ulike vindretningene. Samtidig kan du orientere disse trykksystemene etter de ulike storskala klima-cellene, slik som Hadley-, Ferrel- og polarcellene, men bake inn litt kaos så ikke modellen blir så "statisk" slik som avvik o.l.

Den overalle vindretningen i hver celle bestemmes av jordrotasjonen og avbøying dette vil medføre på alle bevegelige objekter, kalt Coriolis-effekten. Vind vil da avbøyes (i forhold til seg selv) til høyre på nordlige halvkule, og til venstre på sørlige halvkule, og du får med Passat- og vestavindene :)

Til #14: Skyer er den primære faktoren som styrer solinnstrålingen, men også jordas orientering i forhold til sola med både beliggenheten i den elliptiske banen, samt helligen av jordas akse på 23,5 grader som gir opphavet til årstidene. Du kan jo også inkludere albedoen til vann (varierer med solinnstrålings-vinkelen), is/snø (høy) og land (lav).

Endret av skag1
Lenke til kommentar

christopher909: Skulle gjerne kunne ta noen flere døgn enn et per dag

skag1:

Skjønner hva du mener (delvis)

Men jeg trur det blir litt for avansert med det første.

Men fint med forslag.

skal se litt nærmere på 14 når jeg får tid til det

takker

Lenke til kommentar
litt usikker men har jettstrømmer mye å si på været?

8853509[/snapback]

Ja, jetstrømmer kan ha stor betydning for vær i nærheten av nord- og sørpolen, slik som Norge. Over polområdene er det et permanent høyttrykk som beveger luftmasser sørover langs bakken, og nordover i troposfæren slik at du får en sirkulasjonscelle kalt polarcellen. Sør for polarcellen har du Ferrell-cellen som gir vestavindene. Norge ligger midt i mellom disse to cellene, i et område som kalles polarfronten. Her konvergerer to celler med relativt forskjellige typer luftmasser; kjølige og tørre luftmasser fra nord, og fuktige, varme luftmasser fra sør.

Men i mellom disse to cellene, lengre opp i atmosfæren, er det en jetstrøm som sirkulerer rundt Nordpolen (dog i stor avstand) i retning mot øst. Denne jetstrømmen har en tendens til å begynne og "bølge" i nord/sør-retning inntil bølgene er så store at en større luftmasse "knipes" av, og man får dannet enten en syklon (varm) eller antisyklon (kald) alt etter temperaturen på luftmassen. Denne eskaleringen av bølger, kalt Rossybølger, og avkniping av luftmasse er en syklus på ca. noen dager til en uke om jeg ikke husker feil nå.

I tillegg til at Ferrell- og polarcellene beveger seg på kryss av breddegrader med årstider, vil også jetstrømmen bevege seg noe, og hvor disse luftmassene knipes av varierer. Derfor får man veldig variert vær på våre breddegrader.

Hadde Norge ligget lengre sør hadde vi vært utenfor rekkevidden av Rossbybølgene, og været hadde vært noe mer stabilt.

Endret av skag1
Lenke til kommentar
4.Temperatur: foreløpig i en skala fra -∞ til +∞

8843860[/snapback]

Skala fra 0 til +∞. Det absolutte nullpunkt må finnes grunnet temperaturens definisjon, hadde man hatt en temperatur lavere enn dette aner ikke jeg hvordan det skulle foregått.

5.Regn: foreløpig i en skala fra  1 til ∞

8843860[/snapback]

Skala fra 0 til ∞ ?

6.Skyer: foreløpig i en skala fra 1 til ∞

8843860[/snapback]

Skala fra 0 til ∞? Litt avhengig av hvor detaljert dere gjør det bør separate skyer være egne objekter.

9.Vinter: i en skala fra -1 til 9

10.Vår: i en skala fra -1 til 9

11.Sommer: i en skala fra -1 til 9

12.Høst: i en skala fra -1 til 9

8843860[/snapback]

Hva mener du her?
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Har tenkt litt på noe liknende. Vi har en værstasjon hjemme som måler temperatur, vindretning, vindstyrke, regnmengde og lufttrykk. Værstasjonen kan kobles til en PC, og det går an å lage programmer som henter data fra værstasjonen. Jeg tenkte å lage et program som viser en 3D-modell av området der jeg bor med trær og slikt. Om det f.eks. kommer et kraftig vindkast vil trærene på modellen svaie i samme retning som vinden. Når det regner vil regnet falle avhengig av vindretningen og -styrken, og om det regner mye en dag vil det dannes vanndammer der bakken er lavest osv. Blir det kuldegrader vil vanndammene fryse til is, osv. Jeg skal også legge inn muligheter for manuell kontroll over været slik at jeg kan lage oversvømmelser og få vinden til å rive ned træne. :cool:

Også kan jeg få programmet til å streame dataene over internett slik at jeg kan dra på ferietur og bruke programmet til å se hvordan været er hjemme. ;)

Lenke til kommentar

Det blir nok det i starten med meg også, tenker jeg. Først lager jeg programmet slik at det bare viser tekst, sånn som vinkel på regnet, hvor mye regn som er i eventuelle vanndammer (før det synker ned i gjorden), hvor mye trærne svaier osv. Den vanskeligste oppgaven blir nok 3D-visualiseringen. Jeg har igjen å lære en god del 3D-programmering først. :)

Men du får holde oss oppdatert med prosjektet ditt, så får jeg lage min egen tråd når jeg kommer igang med mitt. Lykke til! ;)

Lenke til kommentar
lurer på hva slags hardware jeg trenger for å kjøre scriptet når det er HELT ferdig

Altså med reproduksjon osv.

9020228[/snapback]

Kommer helt an på hvor bra du lager det det ;). Har drevet en god del med 3D programmering selv. Hvis du lager koden enkel og strukturert og designer det med omhu, så kan det nok kjøres på en gammel 233 MHz PC med 3D kort. Hvis det er det første programmet du lager kommer det til å ha mange bugs og kjøre treigt på nyere PC'er til og med hvis du er uheldig.

Hadde jeg vært deg hadde ikke jeg starta med dette prosjektet. Begynn på noe enklere i starten. Mange sa det til meg og når jeg begynte å programmere, men jeg hørte ikke på, så jeg skreiv om samme spillet opp til 4 ganger og endte opp med 1 års jobb bare på en del av grafikkmotoren og lasting av verdensfilene, med bedre struktur hver gang. Bedre å lage noe mindre, for eksempel et 3D pingpong spill, en grei start. Så optimiser det til å bli så bra som mulig og legg det ut på nettet.

Alt det du og en til over beskriver, vanndammer, skyer, himmelen, trær som svaier er store utfordringer i seg selv for en nybegynner. Med mindre du skriver dette i Blitz3D eller 3DRad, så kommer du til å bruke 2 måneder i starten bare for å skrive en 3D motor i seg selv som kan loade filer og vise dem og manage dem. Det er sålenge du kan C++ programmering grunnleggende, viktig at du kan det før du begynner med noe som helst 3D.

Et tips, bruk 3D motoren Irrlicht. Det er noe av det beste og raskeste du får tak i som er gratis. Så begynn med noe ENKELT som du har sjans til å fullføre! :)

Skulle jeg skrevet en værsimulator ville jeg ikke gjordt det som med faktorene over btw... hvertfall ikke internt i programmet.

Her er også noen som har laget en værsimulator før deg: http://members.aol.com/eburger/wxsim.html

http://www.weathermania.net/wxdownload.htm

Endret av chrml
Lenke til kommentar

Fint og informerende svar.

Men for å quote mitt eget svar:

"Dette blir ikke så avansert da.

Her blir det nok bare vist noen bilder og tekst"

Hadde ikke tenkt på å lage noe fancy 3D animasjoner.

Dette blir et VELDIG tungt script. Det vet jeg. Men jeg er ikke nybegynner på PHP (jada, jeg vet at PHP er tregt) så det går nok greit.

Men som sagt så holder jeg på med et annet prosjekt nå også som må bli ferdig først.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...