Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Treg oppstart og oppgavebehandling

Anbefalte innlegg

PCen bruker lang tid på å slå seg på (2-3 min i load screen mot bare 10-15 sekunder før), og i tillegg kan det virke som om den "henger" litt når jeg kjører diverse oppgaver i XP og noe ved spilling. Dvs. at jeg f.eks. åpner et browser-vindu, men det tar noen sekunder før det i det hele tatt dukker opp. I tillegg går det generelt sakte.

Det kan også virke som om PCen har "gode perioder" hvor slike ting ikke tar fullt så lang tid, men det kan være innbilning for alt jeg vet. :)

Uansett, håper noen kan hjelpe meg ut av dette uføret. Det er ikke morsomt med en PC som kjører på sparebluss.

Ting jeg har prøvd:

- Fullstendig virus scan.

- Adaware-test + Spybot

- Diskfragmentering

- Registry-opprydning

Ting jeg har gjort nylig som muligens kan være en årsak:

- oppdatert Nvidia-driverne til skjermkortet til nyeste (men mener å huske at PCen fungerte som normalt etter dette, dog ikke bombesikker)

- forandret litt på CPU frequency i et forsøk på å øke ytelsen. Har ikke registrert nevneverdig økning i CPU-temperatur som følge av dette eller fått blue screens. Er nå satt tilbake til det PCen har kjørt fint på tidligere.

Ytre årsaker:

- Varmebølgen i det siste? Har vært rundt 30 grader++ på rommet enkelte dager.

Legger ved en logg fra Hijack for sikkerhets skyld. Håper noen kan hjelpe.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Logfile of HijackThis v1.99.1

Scan saved at 17:46:59, on 12.06.2007

Platform: Windows XP SP2 (WinNT 5.01.2600)

MSIE: Internet Explorer v6.00 SP2

Running processes:

C:\WINDOWS\System32\smss.exe

C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe

C:\WINDOWS\system32\services.exe

C:\WINDOWS\system32\lsass.exe

C:\WINDOWS\system32\svchost.exe

C:\WINDOWS\System32\svchost.exe

C:\WINDOWS\Explorer.EXE

C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe

C:\PROGRA~1\Grisoft\AVG7\avgcc.exe

C:\Program Files\Logitech\iTouch\iTouch.exe

C:\Program Files\D-Tools\daemon.exe

C:\Program Files\java\jre1.6.0\bin\jusched.exe

C:\Program Files\Common Files\Real\Update_OB\realsched.exe

C:\Program Files\QuickTime\qttask.exe

C:\Program Files\iTunes\iTunesHelper.exe

C:\Program Files\D-Link\AirPlus XtremeG\AirPlusCFG.exe

C:\Program Files\ANI\ANIWZCS2 Service\WZCSLDR2.exe

C:\Program Files\Winamp\winampa.exe

C:\Program Files\ASUS\SmartDoctor\SmartDoctor.exe

C:\Program Files\MSN Messenger\msnmsgr.exe

C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe

C:\Program Files\Nikon\NkView6\NkvMon.exe

C:\Program Files\Logitech\MouseWare\system\em_exec.exe

C:\WINDOWS\asuskbservice.exe

C:\PROGRA~1\Grisoft\AVG7\avgamsvr.exe

C:\PROGRA~1\Grisoft\AVG7\avgupsvc.exe

C:\WINDOWS\System32\CTsvcCDA.exe

C:\Program Files\Executive Software\DiskeeperLite\DKService.exe

C:\WINDOWS\system32\nvsvc32.exe

C:\WINDOWS\System32\svchost.exe

C:\WINDOWS\System32\MsPMSPSv.exe

C:\Program Files\iPod\bin\iPodService.exe

C:\Program Files\Mozilla Firefox\firefox.exe

C:\Documents and Settings\Admin\Desktop\HijackThis.exe

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://www.db.no/

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Local Page =

R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Local Page =

R1 - HKCU\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Internet Settings,ProxyServer = www-cache.uib.no

R1 - HKCU\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Internet Settings,ProxyOverride = localhost

O2 - BHO: Adobe PDF Reader Link Helper - {06849E9F-C8D7-4D59-B87D-784B7D6BE0B3} - C:\Program Files\Adobe\Acrobat 7.0\ActiveX\AcroIEHelper.dll

O2 - BHO: (no name) - {53707962-6F74-2D53-2644-206D7942484F} - C:\PROGRA~1\SPYBOT~1\SDHelper.dll

O2 - BHO: SSVHelper Class - {761497BB-D6F0-462C-B6EB-D4DAF1D92D43} - C:\Program Files\java\jre1.6.0\bin\ssv.dll

O2 - BHO: (no name) - {7E853D72-626A-48EC-A868-BA8D5E23E045} - (no file)

O4 - HKLM\..\Run: [AVG7_CC] C:\PROGRA~1\Grisoft\AVG7\avgcc.exe /STARTUP

O4 - HKLM\..\Run: [zBrowser Launcher] C:\Program Files\Logitech\iTouch\iTouch.exe

O4 - HKLM\..\Run: [Logitech Utility] Logi_MwX.Exe

O4 - HKLM\..\Run: [DAEMON Tools-1033] "C:\Program Files\D-Tools\daemon.exe" -lang 1033

O4 - HKLM\..\Run: [sunJavaUpdateSched] "C:\Program Files\java\jre1.6.0\bin\jusched.exe"

O4 - HKLM\..\Run: [TkBellExe] "C:\Program Files\Common Files\Real\Update_OB\realsched.exe" -osboot

O4 - HKLM\..\Run: [QuickTime Task] "C:\Program Files\QuickTime\qttask.exe" -atboottime

O4 - HKLM\..\Run: [iTunesHelper] "C:\Program Files\iTunes\iTunesHelper.exe"

O4 - HKLM\..\Run: [D-Link AirPlus XtremeG] C:\Program Files\D-Link\AirPlus XtremeG\AirPlusCFG.exe

O4 - HKLM\..\Run: [ANIWZCS2Service] C:\Program Files\ANI\ANIWZCS2 Service\WZCSLDR2.exe

O4 - HKLM\..\Run: [WinampAgent] C:\Program Files\Winamp\winampa.exe

O4 - HKLM\..\Run: [nwiz] nwiz.exe /install

O4 - HKLM\..\Run: [NvCplDaemon] RUNDLL32.EXE C:\WINDOWS\system32\NvCpl.dll,NvStartup

O4 - HKCU\..\Run: [ASUS SmartDoctor] C:\Program Files\ASUS\SmartDoctor\\SmartDoctor.exe /start

O4 - HKCU\..\Run: [msnmsgr] "C:\Program Files\MSN Messenger\msnmsgr.exe" /background

O4 - HKCU\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe

O4 - Global Startup: Adobe Reader Speed Launch.lnk = C:\Program Files\Adobe\Acrobat 7.0\Reader\reader_sl.exe

O4 - Global Startup: Microsoft Office.lnk = C:\Program Files\Microsoft Office\Office10\OSA.EXE

O4 - Global Startup: NkvMon.exe.lnk = C:\Program Files\Nikon\NkView6\NkvMon.exe

O8 - Extra context menu item: &Clean Traces - C:\Program Files\DAP\Privacy Package\dapcleanerie.htm

O8 - Extra context menu item: &Download with &DAP - C:\Program Files\DAP\dapextie.htm

O8 - Extra context menu item: Download &all with DAP - C:\Program Files\DAP\dapextie2.htm

O8 - Extra context menu item: E&xport to Microsoft Excel - res://C:\PROGRA~1\MICROS~2\Office10\EXCEL.EXE/3000

O9 - Extra button: (no name) - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - C:\Program Files\java\jre1.6.0\bin\ssv.dll

O9 - Extra 'Tools' menuitem: Sun Java Console - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - C:\Program Files\java\jre1.6.0\bin\ssv.dll

O9 - Extra button: PartyPoker.com - {B7FE5D70-9AA2-40F1-9C6B-12A255F085E1} - C:\Program Files\PartyGaming\PartyPoker\RunApp.exe

O9 - Extra 'Tools' menuitem: PartyPoker.com - {B7FE5D70-9AA2-40F1-9C6B-12A255F085E1} - C:\Program Files\PartyGaming\PartyPoker\RunApp.exe

O9 - Extra button: NordicBet Poker - {E6073F93-9541-4be4-9800-109D378EB99B} - C:\Program Files\nordicbetMPP\MPPoker.exe

O9 - Extra button: Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Program Files\Messenger\msmsgs.exe

O9 - Extra 'Tools' menuitem: Windows Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Program Files\Messenger\msmsgs.exe

O15 - Trusted Zone: *.boxsearch.net

O15 - Trusted Zone: *.brdatahost.com

O15 - Trusted Zone: http://*.buypass.no (HKLM)

O15 - Trusted Zone: http://*.headit.no (HKLM)

O15 - Trusted Zone: http://*.norsk-tipping.no (HKLM)

O16 - DPF: {17492023-C23A-453E-A040-C7C580BBF700} (Windows Genuine Advantage Validation Tool) - http://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=39204

O16 - DPF: {C3F79A2B-B9B4-4A66-B012-3EE46475B072} (MessengerStatsClient Class) - http://messenger.zone.msn.com/binary/Messe...nt.cab56907.cab

O16 - DPF: {F5A7706B-B9C0-4C89-A715-7A0C6B05DD48} (Minesweeper Flags Class) - http://messenger.zone.msn.com/binary/MineS...er.cab56986.cab

O18 - Protocol: livecall - {828030A1-22C1-4009-854F-8E305202313F} - C:\PROGRA~1\MSNMES~1\msgrapp.8.1.0178.00.dll

O18 - Protocol: msnim - {828030A1-22C1-4009-854F-8E305202313F} - C:\PROGRA~1\MSNMES~1\msgrapp.8.1.0178.00.dll

O20 - Winlogon Notify: WgaLogon - C:\WINDOWS\

O21 - SSODL: WPDShServiceObj - {AAA288BA-9A4C-45B0-95D7-94D524869DB5} - C:\WINDOWS\system32\WPDShServiceObj.dll

O23 - Service: ANIWZCSd Service (ANIWZCSdService) - Alpha Networks Inc. - C:\Program Files\ANI\ANIWZCS2 Service\ANIWZCSdS.exe

O23 - Service: ASUSKeyboardService - ASUSTeK COMPUTER INC. - C:\WINDOWS\asuskbservice.exe

O23 - Service: AVG7 Alert Manager Server (Avg7Alrt) - GRISOFT, s.r.o. - C:\PROGRA~1\Grisoft\AVG7\avgamsvr.exe

O23 - Service: AVG7 Update Service (Avg7UpdSvc) - GRISOFT, s.r.o. - C:\PROGRA~1\Grisoft\AVG7\avgupsvc.exe

O23 - Service: Creative Service for CDROM Access - Creative Technology Ltd - C:\WINDOWS\System32\CTsvcCDA.exe

O23 - Service: Diskeeper - Executive Software International, Inc. - C:\Program Files\Executive Software\DiskeeperLite\DKService.exe

O23 - Service: InstallDriver Table Manager (IDriverT) - Macrovision Corporation - C:\Program Files\Common Files\InstallShield\Driver\11\Intel 32\IDriverT.exe

O23 - Service: iPodService - Apple Computer, Inc. - C:\Program Files\iPod\bin\iPodService.exe

O23 - Service: Norman API-hooking helper (NipSvc) - Unknown owner - C:\NORMAN\Nvc\BIN\nipsvc.exe (file missing)

O23 - Service: NVIDIA Display Driver Service (NVSvc) - NVIDIA Corporation - C:\WINDOWS\system32\nvsvc32.exe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Vet det kan være surt, men denne prosessen "C:\Program Files\D-Tools\daemon.exe" har jeg veldig dårlig erfaring med når det gjelder boot tid (fjernet D-tools på en maskin og den gikk fra 5 min boot tid til ca 1 min ...).

Trykk Start, gå til Kjør og skriv inn msconfig

Gå til fane arket Oppstart og ta vekk haken for disse:

C:\Program Files\D-Tools\daemon.exe

C:\Program Files\Winamp\winampa.exe

C:\Program Files\iPod\bin\iPodService.exe

Disse prosessene trenger ikke starte når maskinen starter, de vil starte selv når du starter programmet for den aktuelle prosessen.

Se om ikke maskinen starter raskere nå, vist ikke kan du prøve og avinstallere D-Tools, selv om det kan være "surt" :-)

Lenke til kommentar
Men D-Tools har jeg hatt liggende i flere år nå - uten at det har forårsaket noen merkbare problemer, tror du slike problemer kan oppstå helt plutselig?

8874521[/snapback]

Har selv ikke brukt D-Tools, men kan ikke tenke at det skal bare bli slik helt plutselig. Har du mye plass igjen på disken da? I "gamle" dager var det ikke anbefalt og ha under 30% på systemdisken ledig. Så kanskje du har en mengde med ISO filer som du kjører gjennom D-Tools som opptar plass?

Da jeg fjernet D-Tools på den maskinen kjørte jeg først, slik du beskriver opprensking av med mange forskjellige anti X programmer.

Søkte litt på nettet og kom over denne tråden http://v2.tlab404.com/forum/forum_posts.as...=240&PN=1&TPN=1

Virker som det er noe det samme, men du har jo allerede forsøkt de fleste tingene, men det er noen forslag som kommer frem i noen av postene.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Jeg tviler på at det skyldes virus, siden jeg har sjekket dette og heller ikke har lastet ned suspekt materiale eller vært inne på suspekte sider. Jeg har et par teorier.

1. Problemet skyldes at jeg har lastet ned og installert de nyeste skjermkortdriverne. En rollback til de gamle kan gjøre susen. Jeg må få fingeren ut for å teste dette.

2. CPUen er i ferd med å ta kvelden eller har fått redusert ytelse etter en kombinasjon av overklokking og ekstrem varme i forrige uke. Likevel tviler jeg litt på dette siden jeg ikke har opplevd noen som helst form for ustabilitet, og de skal vel tåle en støyt disse CPUene?

Jeg skal prøve å luke ut det første alternativet hvertfall, så får vi se...

Edit: Jeg har over 25 % ledig plass på alle partisjoner, så jeg tviler på at det kan være en årsak. Det har vært mye mindre plass tidligere (mindre enn 10 %), uten at dette har forårsaket problemer.

Endret av ApolloC
Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale deg å prøve en virussjekk og en spywaresjekk i følgende rekkefølge:

Dersom du har Windows XP kan en systemgjenoppretting etter at du har fjernet virusene føre til at du stiller tilbake maskinen til å være infisert igjen. Prøv først å fjerne virusene uten å deaktivere systemgjenoppretting.

Dersom du klarer å desinfisere maskinen stenger du av systemgjenoppretting, restarter og setter på systemgjenoppretting igjen. Dersom du ikke klarer å fjerne virus kan en systemgjenoppretting fungere, velg da et gjenopprettingspunkt hvor du VET du ikke var infisert.

All skanning etter virus og spyware skal du nå foreta i sikkermodus med nettverk.

Følg lenken dersom du ikke vet hvordan du starter i Sikkermodus med nettverk.

oss.viztnd.com/sikkermodus.shtml

Foreta en virusskanning i nettleseren din med BitDefender.

www.bitdefender.com

Dersom du finner virus starter du på nytt i sikkermodus med nettverk etter skanningen, og foretar en ny skanning.

Gå til oss.viztnd.com/bitdefender.shtml dersom du trenger detaljert framgangsmåte.

Deretter tar du en spywaresjekk med Ewido Onlinescan.

www.ewido.com

Dersom du finner spyware starter du på nytt i sikkermodus med nettverk etter skanningen, og foretar en ny skanning.

Gå til oss.viztnd.com/ewido.shtml dersom du trenger detaljert framgangsmåte

Så snart du har fått til å kjøre begge skannerne uten at de gir indikasjon på virus eller spyware er du ferdig med å skanne og skal starte maskinen i vanlig modus igjen.

Deretter kan du gå videre til å installere antivirusprogramvare og antispyware dersom du ikke har noe slikt fra før. Lenker til slike programmer finner du på oss.viztnd.com/secprog.shtml.

Les på oss.viztnd.com/spyware.shtml dersom du ønsker informasjon om hva spyware er og hvordan du best mulig kan holde PC-en din ren for dette.

Les på oss.viztnd.com/virus.shtml dersom du ønsker lenker til informasjon om hva virus, trojanere og ormer er.

Når det gjelder sikkermodus skal du IKKE gjøre noe annet imens, dvs du skal ikke sitte og surfe her eller andre steder. Dette fordi du da kan starte spionprogrammene eller virusene manuelt.

Ovenstående svar med virus og spywaresjekk er basert på en utvidelse for Firefox som henter hurtigsvar på enkelte gjentagende spørsmål i forskjellige forum. Svarene hentes fra hurtigsvar.viztnd.com/ og utvidelsen til Firefox kan hentes fra www.home.no/apepost for de som ønsker det.

;)

Endret av siindre
Lenke til kommentar

Jeg sjekket for virus og malware gjennom ewido og bitdefender, men fant ingen.

Kan det være at CPUen er ødelagt/redusert?

F.eks. kjører jeg spybot mens jeg skriver dette, og i følge task manager brukes oppimot 99% av CPUen for å scanne maskinen. Normalt skal det ikke være noe problem å gjennomføre flere oppgaver samtidig, men etter at problemene oppstod har jeg opplevd at til og med det å skrive i word blir problematisk og innebærer forsinkelse fra jeg skriver på tastaturet til bokstavene viser på skjermen. :(

Lenke til kommentar

For meg høres det ut som typisk spyware problem. Du følgte oppskriten til punkt og prikke? eller gadd du ikke? I så fall er det ikke mer vi kan hjelpe med.

Evt kan du ta backup av kun de viktigste dokumentene og formatere og installere windows på nytt.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det frister svært lite å formatere PCen med tanke på alt det innebærer.

Jeg finner ingen virus eller spyware/malware ved bruk av bitdefender, ewido, AVG, ad-aware eller Spybot - heller ikke ved å følge oppskriften nevnt ovenfor til punkt og prikke. Jeg har heller ikke hatt bluescreens etter at problemene oppstod.

Kan problemet skyldes drivere, codecs eller manglende registry keys eller filer? Eller kan det være et hardware-problem? F.eks. at harddisk eller CPU sliter med redusert ytelse?

Symptomene er disse:

* Lang oppstartstid - på Windows load screen. Denne står og surrer i flere minutter. Før brukte den bare noen sekunder på å vise denne skjermen.

* Programmer tar noe lengre tid å åpne i windows. For noen programmer er det tale om flere sekunder mer enn før. Enkelte spill bruker også mye lengre tid på å åpne og avslutte enn tidligere.

Finnes det et diagnostikk-program som kan vise hva windows bruker så lang tid på under oppstarten? Eventuelt andre måter å luke ut feilen på?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Ja da er det vel på tide og finne ut av dette.

Pc oppsett finner jeg ikke?

-------------------------------------------------------

Hdd som du sier kan være dårlig.

http://www.hdtune.com/

http://www.passmark.com/products/diskcheckup.htm

Recovery Console

http://www.bleepingcomputer.com/tutorials/...al117.html#what

Chkdsk /f

Chkdsk /r

Sett ingen sideveksel fil(pagefile.sys)restart.

Defragmer ser du har diskeeper lite.

Denne virker 30 dager.

http://www.diskeeper.com/defrag.asp

Restart sett systemstyrt sidevekselfil.

Disse testene vil gi deg svar om det er hdd.

--------------------------------------------------------

Start-kjør-eventvwr.msc

Se etter rød-gul ikon dobbeklikk for mer info.

Finne ut om det er HARWARE eller WIN.

Sikkerhetmodus f8 boot samme der?

http://www.nu2.nu/pebuilder/

https://help.ubuntu.com/community/LiveCD

Dette skal gi deg svar om det er hardware eller win.

Ja et par ting til.

Bios uppdate eller reset cmos.

Sett alt manuelt(disable alt du ikke trenger)

Minne må testes.

http://www.memtest.org/#downiso

For temp og volt på system bruk denne 30dager.

http://www.lavalys.com/products/download.php?ps=UE&lang=en

Viss ikke dette gir deg noen svar får du si ifra.

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar

Tusen takk for hjelpen!

Jeg har nå testet harddisken (15 timer tok det...) og den ser fin ut utifra testene jeg har gjort.

I event viewer får jeg opp to errors på samme tidspunkt som relaterer seg til tidspunktet for når jeg starter opp maskinen:

Event ID: 7000

The Pinnacle WDM PCTV Video Capture service failed to start due to the following error:

The service cannot be started, either because it is disabled or because it has no enabled devices associated with it.

Den andre er samme program, men audio capture. Dette programmet knytter seg til et forsøk jeg hadde på å installere TV-kort på maskinen, faktisk i cirka samme tidsrom som problemene oppstod. Kan dette være årsaken til at maskinen henger så lenge ved oppstart hvertfall? Vet du hvordan jeg kan fjerne det?

Selve TV-kortet har jeg avinstallert, men det ligger fremdeles i oversikten over programmer som kan avinstalleres på CCleaner, men når jeg prøver å fjerne det opplyser den bare "could not locate uninstaller."

Lenke til kommentar

Kan være at det ligger noe igjen i registert.

Du kan bruke denne i 30dager

En av de beste til register rensing.

http://www.amustsoft.com/registrycleaner/

Denne kan du prøve denne.

http://www.revouninstaller.com/revo_uninst...e_download.html

Du kan innstaller igjen og bruke denne for og fjerne alt.

Du må forklare litt bedere er det bare i oppstart eller hele tiden?

Det samme i s-modus f8 boot.

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar
Du må forklare litt bedere er det bare i oppstart eller hele tiden?

Det samme i s-modus f8  boot.

9521592[/snapback]

Forstår ikke helt hva du sikter til her.

Har ellers kjørt memtest og minnet ser også ut til å være ok. Har ikke greid å fjerne de to error-oppføringene (Pinnacle Systems som jeg ikke har lengre) som viser seg når jeg kjører eventvwr.msc. Det første programmet du viser til har svært begrenset funksjonalitet når man ikke betaler for det.

Lurer på om det kan være en idé å formatere hele harddisken og installere XP på ny, men det vil innebære utrolig mye jobb... dog kanskje mindre enn det jeg styrer med nå.

Edit: Ved å søke etter pinnacle manuelt i registeret og slette oppføringer har jeg nå greid å bli kvitt disse to feilmeldingene i oppstarten som viser seg på eventvwr.msc.

Men oppstarten går ikke raskere (hadde vel egentlig ikke forventet at dette skulle løse problemet heller).

Kan det være at jeg har ødelagt CPUen, strømforsyning eller hovedkort på en eller annen måte - f.eks. under rengjøring av maskinen innvendig - eller at en av disse sliter pga lang levetid og for mye varme?

Endret av ApolloC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...