Gå til innhold

Lov å ta bilde på t-bane stasjon?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dog er Carl Berners Plass t-banestasjon stengt til midten av august:

http://www.sporveien.no/Pressesenter/169/1358/

8954541[/snapback]

Eeeh? Den pressemeldingen der er vel (i hvert fall) et år gammel?

 

"Når T-baneringen åpnes 20. august, vil stasjonen være gjenåpnet i oppgradert stand."

 

M.

8954786[/snapback]

Phew, nå ble jeg lettet, trodde jeg hadde gått glipp av noe :p

 

Stolt beboer på Carl Berners plass, nordens Picadilly Circus <3

Lenke til kommentar

Jeg gikk på filmskole for noen år siden, og der var vi noen som ønsket å filme på en T-banestasjon i Oslo. Reglene er, så vidt jeg vet, like for bevegelige bilder og stillbilder.

 

Vi møtte søke Oslo Sporveier om tillatelse. Det var selvsagt ikke noe problem. Vi bare sendte et brev med hvorfor vi ønsket å filme, og fikk tillatelse tilbake. Bare ta den med når du tar bilder, så du kan vise den til vektere som kommer for å jage deg bort.

 

Når det gjelder å ta bilder av personer, er det én ting man må være klar over. Hvis du tar bilder skjult, at personene du tar bilde av ikke har mulighet til å vite at du gjør det, og de kan identifiseres på bildene, har du ikke tillatelse til å offentliggjøre de bildene. Hvis du ikke går inn for å skjule deg, at alle du tar bilder på et hvilket som helst tidspunkt oppdager deg eller KUNNE oppdaget deg, har du tillatelse til å offentliggjøre de. Slik kan en som ikke ønsker å bli tatt bilde av deg hele tiden kunne kontrollere dette, og evt. gå bort til deg og si at han ikke vil at noen bilder av han skal bli offentliggjort. Dette må da selvsagt følges.

 

For eksempel ble TV 2 dømt i PFU (Pressens Faglige Utvalg) på dette punktet en gang. De hadde filmet en tilfeldig jente som sto på fortauet, og hun kunne sett de. Men de filmet samme jenta senere, når hun sto med hodet inn i en bil og det var tydelig at det var salg av sex. Man så ikke da ansiktet, eller hvem hun var, men klærne avslørte henne, ettersom hun hadde på seg de samme klærne da, som da hun ble filmet tidligere. Ikke noe TV 2 gjorde med overlegg, så klart, men de tenkte ikke over det i redigeringsprosessen.

 

Så det er mye å tenke på, men stort sett er det ikke et problem så lenge Oslo Sporveier gir deg tillatelse. Tror det stort sett bare er en formalitet. Begrunn søknaden med at du vurderer å bli fotostudent, og ønsker å ha en portefølje å vise til... for eksempel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...