Gjest Slettet-3t93k9 Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 (endret) Hei. Jeg lurer på hva reglene til A og E verbene var? Husker at om et "bokmål-verb" sluttet med -Et i fortid eller noe sånt var E / A verb.. Noen som kan den regelen? *Såfal, noen som kan skrive den ned? Endret 12. juni 2007 av Slettet-3t93k9 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3t93k9 Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 Føyer til (skal snart legge meg, så behøver svar fort!!) Sorry at jeg Bumper, men håper bare noen kan hjelpe meg.. Lenke til kommentar
moxx Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 Verb som du kan si -et i preteritum på bokmål, f.eks. hoppet eller danset er a-verb på nynorsk. De bøyes da: å hoppe-hopper-hoppa-har hoppa å danse-danser-dansa-har dansa Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3t93k9 Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 E verb?=? Takk for Averb, men kan du E verb? Lenke til kommentar
moxx Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Så vidt jeg vet finnes det ingen huskeregler for å finne ut om et verb er e-verb på nynorsk. Hvis det ikke er et a-verb er det best å slå opp i ordboka(det gjør i hvert fall jeg ) e-verbene bøyes f.eks. slik: å tenkje-tenkjer-tenkte-har tenkt Lenke til kommentar
kloffsk Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Dette står nok ikke i læreboka di. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3t93k9 Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Hadde tentamen i nynorsk i dag.. E-verb er om det er -te i endingen.. A-verb er når det slutter på -a eller -et. Eller omvendt.. Takk for svar uansett. -Jonas Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå