Gå til innhold

400D std 18-55mm vs. Canon EF 50mm f/1.8 II

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvorfor ikke gå for 50mm F1.4 med en gang? Skremmende skarp på F1.8 og F2.0 og solid byggekvalitet.

8843518[/snapback]

pris? ;p

jeg har ikke kamera selv ennå. damen min har kjøpt et og vurderer selv å kjøpe meg kamera. foreløpig leker jeg meg med hennes.

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke gå for 50mm F1.4 med en gang? Skremmende skarp på F1.8 og F2.0

50/1.4 er et meget bra objektiv, men rett skal være rett, den er ikke spesiellt oppsiktsvekkende skarp på 1.8 (eller 2.0). Først ved 2.8 begynner det å dra seg til og på f4-8 er den 'skremmende skarp' :)

Lenke til kommentar

Vet ikke om jeg ville brukt en 50mm til allround-fotografering, selv om det (etter min mening) er en morsom brennvidde å bruke. På et kamera med sensor i (sånn ca.) APS-C-format tilsvarer 50mm en kort telelinse, og den gir kanskje litt lite bildeutsnitt til allround-bilder.

Hvis du vil ha et fastobjektiv til allround-bruk ville jeg heller sett etter noe omkring 30mm. Jeg har Sigma 30mm/1,4 til Nikon og er så langt veldig fornøyd med den.

Lenke til kommentar

Vet ikke helt hva du legger i "vanlig fotografering", men generelt er fastoptikk litt upraktisk til den slags.

Hvis du vil ha noe som kan erstatte kitobjektivet så ville jeg gått for Tamron 17-50 f/2,8. Jeg har dette i Nikon-versjon, og det er solidt, skarpt og har god lysstyrke for en standardszoom.

Hvis du absolutt vil ha fastoptikk, så er Sigma 30mm f/1,4 en grei allrounder. Men for min del er dette mer et spesial-objektiv som jeg setter på når jeg skal fotografere innendørs uten blitz. Til hverdagsfotografering utendørs er Tamronen bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...