Gå til innhold

Kamerafeil eller feil valg av objektiv?

Anbefalte innlegg

Hei!

Kjøpte meg et objektiv fra komplett (Sigma 70-300mm F4-5.6 APO DG Macro for Nikon). Jeg satt det på og det virket vel som om det satt som det skulle ville jeg tro. Visste at fokus på dette kameraet sammen med min Nikon D40, måtte stilles manuelt.

Etter å ha tatt noen bilder med nye objektivet slutta rett og slett knappene på mitt D40 å virke. Kjøpte kameraet i begynnelsen av året og synes dette virket litt rart. Og med tanke på at det begynnte å fuske etter at jeg satt på det nye objektivet, begynner jeg å lure på om det kan skyldes objektivet? :hmm:

Hva sier ekspertene? :innocent:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres sært ut... jeg kjenner ikke D40 noe særlig, men jeg har vanskelig for å tro at det skal bli skadet av å sette på et manuell-objektiv. Det kan selvsagt være en feil i objektivet som gjør at en eller annen kontakt har blitt kortsluttet, men det høres litt søkt ut. :ermm:

Jeg vil tro det er feil med kamerahuset, og at timingen bare er tilfeldig. Har du prøvd å bytte tilbake til et annet objektiv?

Lenke til kommentar
Har alle knappene sluttet å fungere eller bare en/enkelte? Er det fortsatt liv i kameraet eller får du ikke engang slått det på?

8842423[/snapback]

Stort sett alle knappene, men det går an å ta bilder fordi utløserknappen fungerer. Det går også an å slå av og på kameraet.

Lenke til kommentar
Høres sært ut... jeg kjenner ikke D40 noe særlig, men jeg har vanskelig for å tro at det skal bli skadet av å sette på et manuell-objektiv. Det kan selvsagt være en feil i objektivet som gjør at en eller annen kontakt har blitt kortsluttet, men det høres litt søkt ut. :ermm:

Jeg vil tro det er feil med kamerahuset, og at timingen bare er tilfeldig. Har du prøvd å bytte tilbake til et annet objektiv?

8842375[/snapback]

Har prøvd å bytte til kit-objektivet igjen, men uten hell!

Lenke til kommentar

Forsøk å ta batteriene ut noen timer. Så forsøker du først med standardzoomen. Fungerer den da, så er du på rett spor. I så fall har kameraet rett og slett hengt seg opp. Det skjer av og til. Det er følsom elektronikk vi snakker om.

Så kan du selvfølgelig forsøke Sigmaen på nytt etterpå. Hvis problemet kommer tilbake, så vet du at det er den som er problemet. Da bør den returneres. Hvis ikke kan du jo håpe at problemet er løst.

Hvis huset ikke oppfører seg normalt med standardzoomen etter prosedyren med å la det ligge strømløst, vil jeg tro at huset er modent for en service.

Hva du eventuelt gjør når du får huset tilbake fra eventuell service er et åpent spørsmål. Jeg ville nok returnert Sigmaen, og prøvd et annet eksemplar. Er det et brukt eksemplar ville jeg forsøkt å heve kjøpet.

Mvh Tim Typo

Lenke til kommentar

I tillegg til Tim's tips, kan jeg nevne at D80 har en reset-bryter under luken for kabelportene til kameraet. I følge manualen skal du først prøve Tim's tips, om det ikke fungere skal du skru av kameraet og prøve reset-bryteren og om det fremdeles ikke fungerer sende kameraet til service.

Jeg vet ikke om det samme gjelder for D40, sjekk manualen under troubleshooting.

Lenke til kommentar
I tillegg til Tim's tips, kan jeg nevne at D80 har en reset-bryter under luken for kabelportene til kameraet. I følge manualen skal du først prøve Tim's tips, om det ikke fungere skal du skru av kameraet og prøve reset-bryteren og om det fremdeles ikke fungerer sende kameraet til service.

Jeg vet ikke om det samme gjelder for D40, sjekk manualen under troubleshooting.

8843826[/snapback]

Det stemmer det. Har prøvd det men knappene funker fortsatt ikke, så jeg har ringt kundeservice hos Nikon og skal sende det inn til service. Takk for all hjelp!

Lenke til kommentar

Bare så du vet det har du 5 års reklamasjonsrett på kameraet, og kan fint gå i butikken du kjøpte det hos å få et splitter nytt hvis de har det på lager. (Med mindre butikken insisterer på å reparere det, da kan du kreve låne-kamera hvis rep. tar lengre enn 2 dager.) Ingen som behøver å vite at du har satt en uoriginal linse på kameraet ditt.. :whistle: Så du bare forklarer det som en funksjonsfeil i kameraet.

Lenke til kommentar

Det er vel ikke så enkelt at man bare kan gå i butikken og kreve et nytt kamera.. Ved reklamasjon er det riktig at man kan gå til butikken og kreve at de skal føre din sak, men det er leverandøren sin oppgave å avgjøre hvorvidt det er en gyldig reklamasjon. Hvis butikken ukritisk gir kunden et nytt kamera vil de selv sitte igjen med svarteper dersom produsenten av kameraet finner ut at det ikke dreier seg om en reklamasjonssak. Produsenten har retten til å reparere/utbedre en feil 3 ganger før kunden har krav på et nytt eksemplar eller pengene tilbake.

Endret av stiankd
Lenke til kommentar

Det du sier stemmer ikke helt, 2 ganger kan varen repareres før man kan heve kjøp osv. Men du har sikkert rett på det meste andre. Jeg orker ikke ramse opp diverse paragrafer nå, men det kan vel kanskje være en bedre idè å reklamere på objektivet da.

Men, så er det nå sånn at hvis kameraet ikke fungerer, og butikken ikke klarer å finne ut av hvorfor det ikke fungerer, som i dette tilfellet er fordi det var en kompabilitetsfeil med sigma-linsa, så er det en gyldig reklamasjon. Bevisbyrden ligger på selgers side, og i dette tilfellet, hvis kameraet nå ikke fungerer, og kjøperen påstår å ha brukt den kun med originale objektiver, så regnes kameraet som defekt. Det er som sagt ingen som trenger å vite at uoriginale objektiver har vært brukt.

(Sorry for litt jævlig klumsete setninger)

Endret av Opticane
Lenke til kommentar
Det du sier stemmer ikke helt, 2 ganger kan varen repareres før man kan heve kjøp osv. Men du har sikkert rett på det meste andre. Jeg orker ikke ramse opp diverse paragrafer nå, men det kan vel kanskje være en bedre idè å reklamere på objektivet da.

Men, så er det nå sånn at hvis kameraet ikke fungerer, og butikken ikke klarer å finne ut av hvorfor det ikke fungerer, som i dette tilfellet er fordi det var en kompabilitetsfeil med sigma-linsa, så er det en gyldig reklamasjon. Bevisbyrden ligger på selgers side, og i dette tilfellet, hvis kameraet nå ikke fungerer, og kjøperen påstår å ha brukt den kun med originale objektiver, så regnes kameraet som defekt. Det er som sagt ingen som trenger å vite at uoriginale objektiver har vært brukt.

(Sorry for litt jævlig klumsete setninger)

8871993[/snapback]

Hadde akkurat tenkt til å sende kameraet til reperasjon med lapp hvor jeg skrev at jeg hadde brukt Sigma objektivet. Denne lappen er nå makulert og brent :D Men prøvde å starte opp kameraet på nytt, og da funka det. Men så satt jeg på objektivet en gang til og det samme skjedde:P Kameraet hadde ligget urørt i to dager.

Lurer på om jeg skal sende inn kameraet nå. Har også klagd på objektivet jeg kjøpte fra komplett. Ble litt sur på kundeservicen når jeg ringte komplett. Forklarte problemet og fikk slengt denne replikken i trynet: "Det er VELDIG sjeldent at slikt skjer med en av våre objektiver. Har ikke hatt noen problemer med dette før, MEN jeg tror deg jeg :nei: " veldig ironisk må jeg si!

Får håpe jeg får nytt kamera :dribble: hehe

Endret av Magnus-lett_MC
Lenke til kommentar
<snip>

Men prøvde å starte opp kameraet på nytt, og da funka det. Men så satt jeg på objektivet en gang til og det samme skjedde:P Kameraet hadde ligget urørt i to dager.

Lurer på om jeg skal sende inn kameraet nå. Har også klagd på objektivet jeg kjøpte fra komplett. Ble litt sur på kundeservicen når jeg ringte komplett. Forklarte problemet og fikk slengt denne replikken i trynet: "Det er VELDIG sjeldent at slikt skjer med en av våre objektiver. Har ikke hatt noen problemer med dette før, MEN jeg tror deg jeg :nei: " veldig ironisk må jeg si!

Får håpe jeg får nytt kamera :dribble:  hehe

8874043[/snapback]

Hvis det var Sigmaen som fikk kameraet til å låse seg på nytt, tviler jeg på at et nytt hus vil løse problemet. Da ligger nok feilen i Sigmaen. Ligger problemet der, tviler jeg sterkt på at du får nytt hus. Da resetter de nok bare huset, og returnerer det til deg.

Da er det nok Sigmaen du bør angripe. Send det tilbake med skriftlig redegjørelse av symptomene. Så slipper du å forholde deg til disse problemene. Hvordan Komplett velger å løse det er opp til dem.

At de har lite problemer med objektiv er komplett likegyldig for deg ;)

(Forøvrig er det nokså kjent at Sigma har hatt en del kompatibilitetsproblemer. Dette skyldes vistnok at de ikke lisensierer produksjonen, men at de hacker ting til selv).

Mvh Tim Typo

Lenke til kommentar

Det skal være mulig å bruke objektiver til min D40 selv om objektivet ikke inneholder AF-S? Det er ikke mulig at objektivet kan skade kamerahuset? Siden Sigma objektivet er det første objektivet som jeg har satt på kamerahuset uten HSM(autofokusmotor intergrert), og hvor kamerahuset har begynnt å fuske. :blush:

Endret av Magnus-lett_MC
Lenke til kommentar
Det skal være mulig å bruke objektiver til min D40 selv om objektivet ikke inneholder AF-S? Det er ikke mulig at objektivet kan skade kamerahuset? Siden Sigma objektivet er det første objektivet som jeg har satt på kamerahuset uten HSM(autofokusmotor intergrert), og hvor kamerahuset har begynnt å fuske. :blush:

8874520[/snapback]

For å ta spørsmålene dine først.

Det skal fungere, ja.

Det kan oppstå skade på kamerahus pga feil ved objektiv eller manglende kompatibilitet mellom hus og objektiv. Men det er lite som tyder på at du sliter med det, siden kamerahuset våknet igjen.

Sånn som du beskriver symptomene så høres det ut som om du sliter med kompatibilitet mellom ditt eksemplar av Sigma objektivet og kamerahuset.

Dette er sånt som skjer av og til. Irriterende, ja, men konsentrer deg om løsninger du. Og løsningen ligger nok hos Komplett eller hos Sigmaimportør. Uansett så får du ikke gjort noe med dette før på mandag. Legg det bort nå er mitt vennlige råd.

Mvh Tim Typo

Lenke til kommentar

8874520[/snapback]

For å ta spørsmålene dine først.

Det skal fungere, ja.

Det kan oppstå skade på kamerahus pga feil ved objektiv eller manglende kompatibilitet mellom hus og objektiv. Men det er lite som tyder på at du sliter med det, siden kamerahuset våknet igjen.

Sånn som du beskriver symptomene så høres det ut som om du sliter med kompatibilitet mellom ditt eksemplar av Sigma objektivet og kamerahuset.

Dette er sånt som skjer av og til. Irriterende, ja, men konsentrer deg om løsninger du. Og løsningen ligger nok hos Komplett eller hos Sigmaimportør. Uansett så får du ikke gjort noe med dette før på mandag. Legg det bort nå er mitt vennlige råd.

Mvh Tim Typo

8875176[/snapback]

Takk for gode råd! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...