Gå til innhold

Bo i New York - Jobbe i Norge

Anbefalte innlegg

Noen som vet om "IT jobber" der man kan jobbe hjemmefra på PC? Har hørt om nordmenn som jobber innen IT og bor i New york og rundt om kring i verden, mens de jobber for et norsk IT selskap. PCen deres er kontoret og de kan bo hvor som helst i verden.

Hadde vært konge å hatt en slik jobb der du ikke er avhengig av å møte opp fysisk på jobb hver dag.

Spørsmålet mitt er:

Hvilke type IT jobber er dette? Og hvilken utdanning trengs? Er dette et sjelden tilfelle jeg har hørt om, eller er det selskaper som driver slik at man kan jobbe hjemmefra?

Mvh

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Freelance.. Dette er en arbeidsform som er både krevende og frigjørende. Du kan jobbe når det passer deg, men du må hele tiden passe på at du har nok å gjøre.

Ellers tror jeg du er veldig heldig om du klarer å finne en jobb hvor du jobber for et norsk firma og bor i New York.

Lenke til kommentar
Noen som vet om "IT jobber" der man kan jobbe hjemmefra på PC? Har hørt om nordmenn som jobber innen IT og bor i New york og rundt om kring i verden, mens de jobber for et norsk IT selskap. PCen deres er kontoret og de kan bo hvor som helst i verden.

Hadde vært konge å hatt en slik jobb der du ikke er avhengig av å møte opp fysisk på jobb hver dag.

Spørsmålet mitt er:

Hvilke type IT jobber er dette? Og hvilken utdanning trengs? Er dette et sjelden tilfelle jeg har hørt om, eller er det selskaper som driver slik at man kan jobbe hjemmefra?

Mvh

8841814[/snapback]

Har ikke hørt om noen kjent type IT-jobb som fungerer slik at man ikke trenger å møte opp på jobb i noen særlig grad, muligens freelance-utvikler for mindre prosjekter...Sannsynligvis har du hørt om et sjelden tilfelle.

Som konsulent (arkitektur) i et større konsulentselskap vil du få sjansen til å jobbe i utlandet, men du må møte opp på kontoret i utlandet hos kunden da jobben krever en del kundekontakt.

Jobbene krever som regel en anerkjent mastergrad.

Lenke til kommentar

Det var merkelig, trodde det var begynt å bli mer vanlig. At programerere og grafisk/web designere ofte hadde kontor hjemme og bare møtte til møter en gang i mnd eller noe. Ellers var kommunikasjon mellom medarbeidere på internett. Bedriftene slipper da utgiften med å ha dyre kontorer.

Husker ikke helt hvor jeg leste dette, skal prøve å finne det.

Noen som vet noe mer om dette?

Lenke til kommentar

Programmerere som møtes en gang i måneden får sannsynligvis ikke tilstrekkelig samkjøring og formelt og uformelt samarbeid til at store prosjekter kan koordineres godt nok. Samarbeid har blitt viktigere pga kompleksitet og størrelse og da blir en fragmentert organisasjon problematisk. Jeg merker selv hvor mye mer effektivt samarbeid fungerer ved å møtes rundt en arbeidsplass eller i et arbeidsrom fremfor et virtuelt møte eller telefon. Lokaler er en mindre kostnad i forhold til de problemene som kan oppstå ved dårlig koordinering.

Det du beskriver finnes sikkert, men jeg tror ikke det er utbredt, iallfall ikke i større skala. Tenk deg om en grafiker skal lage en del av et komplett grafisk identitet for en bedrift uten å få tilstrekkelig informasjon og samkjøring med øvrige grafikere, designere og kunden? Det er lett å forsøke å bli enige om noe i forkant, men det dukker alltid opp problemstillinger som må omforenes når partene har begynt på prosjektet.

Lenke til kommentar

I mitt firma (programvare) er det ganske mange som arbeider heimefrå frå fleire forskjellige land (hovedkontoret er i Norge) og det fungerer veldig bra i mange tilfelle, ikkje fullt så bra i andre. Det stiller svært store krav til den som arbeider heimefrå å halde seg fagleg og ikkje minst sosialt oppdatert. Kommunikasjon går greit over IRC, Skype, telefon/videokonferanser og slikt. Men erfaringa er at det er mykje lettare dersom begge partar er i omtrent same tidssone.

Og ver obs på at det ofte er den som ikkje er på kontoret som må ta initiativ til ein del kommunikasjon da gruppa på kontoret lev sitt eige liv uansett.

Som nevnt over er det ikkje nok å snakkast ein gong i månaden, det bør helst skje kvar dag, om ikkje anna for å seie "eg er i live og jobbar med x og y, ferdig om fire dagar"

Framtidsvisjonen om at ein skal kunne arbeide når som helst og kor som helst berre ein har bærbar og nettilgang er i startfasen. Men det vil ta svært lang tid før alle gjer det, da folk er ulike og mange ikkje klarer å organisere seg på denne måten.

Vil og tru det er få firma som ville seie ja til eit slik opplegg med ein nytilsett. Alle dei som gjer det oss hos har jobba ved hovedkontoret iallfall eit par år og har vist seg modne og skikka til å arbeide slik, og enkelte som har spurt om å få eit slik opplegg har fått nei. Det er forøvrig stort sett programmerere med mastergrad.

Endret av pekle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...