Gå til innhold

Da er kanalpakken i det digitale bakkenettet klar:

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Pakken til rikstv var da heller kjedlig. NRK og TV2 tar jo halvparten av plassen i nettet. Det er ikkje nødvendig med alle tv2 sine ekstra kanaler da. Radio kanalene syns eg også er unødvendige. NRK skal ha 13 radiokanaler i nettet. Dette syns eg er sløsing med plass. De burde heller ha prioritert flest mulig tv kanaler etter min meining.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Pakken til rikstv var da heller kjedlig. NRK og TV2 tar jo halvparten av plassen i nettet. Det er ikkje nødvendig med alle tv2 sine ekstra kanaler da. Radio kanalene syns eg også er unødvendige. NRK skal ha 13 radiokanaler i nettet. Dette syns eg er sløsing med plass. De burde heller ha prioritert flest mulig tv kanaler etter min meining.

8859419[/snapback]

Jeg syntes hele greia suger! bare drit kanaler til den prisen der. Er selvfølgelig noen bra kanaler men alt for mye som mangler! parabol er et mye bedere alternativ!

:thumbdown: til det digitale bakkenette!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
TVNorge 2 og TV2 nyhetskanalen kunne jeg klart meg fint uten. Eller, hva skal egentlig vises på TVNorge 2, hva er NRK Super for noe og hva vises på Viasat 4? Jeg savner SVT på listen.

9017144[/snapback]

Det er litt merkelig at kanaler som ikke eksisterer nå har fått plass. TV Norge 2 skal hete "FEM" og skal være rettet mot damer. Muligens blir TV Norge mer interessant for mannfolk da. Viasat 4 vet man ikke så mye om men det har vært sagt at de skal sende bl.a. Champions League.

TV2 Nyhetskanalen har hatt overraskende gode seertall og jeg syns selv det er et fint tilbud.

NRK Super er NRK's barnekanal som skal dele kanalplass med NRK3 så det er ikke en "hel" kanal. NRK inngår ikke i RiksTV og bestemmer derfor sannsynligvis selv hva de vil bruke sin del av båndbredden til.

Bakkenettet har veldig dårlig kapasitet i forhold til satellitt og kabeltv. Dårligst kapasitet er det fram til 2010 men det er sannsynligvis heller ikke god kapasitet etter 2010 sammenliknet med kabeltv og parabol.

Det er trolig derfor mange av de smale kanalene mangler. Hadde all kapasiteten vært tilgjengelig fra dag 1 så hadde det sannsynligvis vært plass til 20 kanaler til og da hadde det ikke vært noe problem (forutsatt at ingen er HDTV). Den beste måten RiksTV kan konkurrere på med den store begrensningen i kapasitet er sannsynligvis å tilby de kanalene folk flest ser på siden det er umulig å konkurrere med det store antallet kanaler kabeltv og parabol kan tilby. Det blir jo også først og fremst de som nå mottar tv kanalene med UHF antenne på taket som de skal selge abbonementer til og de har kun hatt NRK1,NRK2,TV2 og lokal tv (hvis de har flaks..).

RiksTV påstår at kanalene de har valgt står for 90% av tvtittingen.

Har man kabeltv eller parabol så blir man heller ikke berørt av utbygging av digitalt bakkenett (selv om sikkert mange tror det).

Det kan jo være at mange med parabol vil bytte til RiksTV siden man da kan få alle de Norske kanalene på en dekoder. Med parabol nå så må man ha en dekoder fra Viasat og en fra Canal Digital og abbonement hos begge for å se de vanlige Norske kanalene.

SVT er jo et problem siden de ikke har senderettigheter i Norge. Det er kun et unntak i lovgivningen som gjør at kabelnett kan sende SVT.

TVNorge vil f.eks. ikke akseptere at svenske tv-kanaler kan komme til å tilby tv-serier via RiksTV der TVNorge sitter med rettighetene. Da blir det sannsynligvis rettsak og da kan den akuelle Svenske kanalen få sendeforbud eller man ender opp med en ribbet Svensk kanal som sender kun enkelte programmer. http://www.kampanje.com/medier/article139963.ece

Lenke til kommentar

8859419[/snapback]

De 13 radiokanalene til NRK med AACplus lyd gir ikke plass til en TV kanal likevel.

NRK inngår ikke i noen kanalpakke hos

RiksTV siden NRK sender ukodet. Faktisk er det et vilkår i konsesjonen at alle det skal gis plass til alle NRKs kanaler.

Klipp fra Aftenposten:

I konsesjonens punkt 3.5 heter det: "NRKs kjernetilbud, dvs. NRK1, NRK2, NRKs regionale sendinger, NRKs døvetolktjeneste, samt eventuelle nye allmennkringkastingskanaler NRK etablerer skal være tilgjengelig uten betaling og ha lik dekning."

http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/article1849811.ece

Endret av Bobben1
Lenke til kommentar

Kan noen gi meg en kort forklaring på hvorfor de bygger ut noe som er så elendig? Dersom det ikke kan konkurrere med kabel eller parabol, kan det da ikke være spesielt avansere saker? Eller blir bedre sendere rett og slett for dyre?

Lenke til kommentar
Kan noen gi meg en kort forklaring på hvorfor de bygger ut noe som er så elendig? Dersom det ikke kan konkurrere med kabel eller parabol, kan det da ikke være spesielt avansere saker? Eller blir bedre sendere rett og slett for dyre?

9019365[/snapback]

Det er ikke senderene som er problemet men antall ledige frekvenser. Akkurat nå er det kun ledige frekvenser til tre riksdekkende signalpakker som totalt har en båndbredde på 66Mbit/s. De analoge tv senderene bruker opp resten av frekvensene. De første analoge senderene skal slås av neste år og i 2010 skal de analoge frekvensene kunne brukes til digitaltv i stedet.

Kabeltv og satellitt har teoretisk kapasitet på minst 6000Mbit/s.

Tilbudet er ikke dårlig i forhold til det analoge bakkenettets 4 tv kanaler (mange steder bare 1 eller 2 kanaler). Det skal være 600 000 som ser analog tv fra bakkenett.

Etter 2010 kan det også bli nok av kanaler dersom det kommer 20 nye tv kanaler. Kanskje såpass mange at det kan konkurrere med kabeltv og satellitt. Hvor mange kanaler det er plass til avhenger rett å slett av hvor mange frekvenser det gis sendetillatelse for.

Våre folkevalgte har heller ikke villet risikere å bruke penger på en slik utbygging så det er et kommersielt aksjeselskap (NTV) som tar all risikoen. Det antydes at utbyggingen koster over 1.5 milliarder kroner. Staten har bare inntekter av dette , f.eks. årlig konsesjonsavgift.

Endret av Bobben1
Lenke til kommentar
Hvorfor kjøpe dette istedet for kabeltv og satellitt?

9019919[/snapback]

Mange har ikke tilgang til kabel-TV. Det er kun i større byer (og da i tett bebyggelse), samt større tettsteder dette er tilgjengelig.

I forhold til parabol, så er det vel en fordel, at du kan få alle de norske kanalene med i en pakke. (TV3 distribueres kun av Viasat via parabol, men de har ikke TV2 eller TVNorge). Det er tross alt 600.000 som ser TV via vanlig antenne, og de må nå alle sammen kjøpe seg en dekoder, og jeg vil tro en stor del vil kjøpe en kanalpakke, da de vil miste TVNorge (som de fleste av disse har fått inn via lokal-TV videresendinger), samt TV2 etter 2009.

Lenke til kommentar
OK, takk for svaret ditt :)

Hvis du har en hdtv vil du få hd på alle kanalene da via rikstv?

Og hvordan er dette i forhold på Parabol?

9022456[/snapback]

Nei det vil du ikke. NRK skal muligens sende HDTV i år eller til neste år.

Klippet fra RiksTV.no "NRK har varslet at de vil ha sine første HD-sendinger allerede i år eller tidlig neste år".

Hvis HDTV er viktig så er kabeltv eller parabol det beste alternativet.

Det er heller ikke så mange HD kanaler på parabol men Canal Digital sender 5 HDTV kanaler(Discovery HD,Voom HD,National Geographic HD,CANAL+FILM HD og CANAL+SPORT HD). Canal Digital skal også sende hele fotball EM 2008 i HDTV.

Viasat sender ingen HDTV kanaler men det ryktes også at Viasat skal starte med HDTV så antall HDTV kanaler kommer nok til å øke betydelig i de neste årene. GET har skal også i gang med HDTV og Lyse (tv via fiber) er allerede i gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...