Gå til innhold

Smerte i armen under bicep-curls

Anbefalte innlegg

Hei

De siste to-tre ukene har jeg merket en slags smerte på utsiden av venstre arm/underarm. Det er liksom mellom håndleddet og underarmen. Det er ikke så ille under settet, men med en gang jeg stopper så kjenner jeg det veldig. Dette skjer spesielt på curl-maskinene, men også med løs stang. (merker ingen ting med hantler) Det skjer bare på venstre hånd.

Noen som vet hva problemet kan være?

Kan også legge til at smerten er en stikkende smerte.

Endret av ShadyFisk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er en senebetennelse eller tendinitt som det heter. Dette kommer nok høyst sannsynlig av overdreven trening av biceps, som dessverre er et vanlig problem.

Kutt ut alt som heter biceps trening, og alt som du kjenner gjør vondt i ca 2-3 uker. Ta det generelt rolig, bein kan du trene som før.

Lenke til kommentar
Var redd for det ja. Takker for svaret. Jeg trente også tricpes og bryst i dag, og på de øvelsene kjente jeg igjen ting, så da er det vel bare biceps jeg skal holde meg unna? Og evt. andre muskelgrupper om jeg begynner å kjenne noe?

8841957[/snapback]

Hold deg unna alt som belaster underarmen :)

Lenke til kommentar
Dette er en senebetennelse eller tendinitt som det heter. Dette kommer nok høyst sannsynlig av overdreven trening av biceps, som dessverre er et vanlig problem. 

Kutt ut alt som heter biceps trening, og alt som du kjenner gjør vondt i ca 2-3 uker. Ta det generelt rolig, bein kan du trene som før.

8841788[/snapback]

Men vet du at statistisk, så er den påståtte tendinitten faktisk i 80% av tilfellene en tendinose?

Uansett så er det ikke noe problem å ha det, bare ikke gjør noe som er vondt i det hele tatt så er du sikret ;)

Endret av Mikkelmikkel
Lenke til kommentar

Eg får også denne stikkende smerten i underarmen nokre gongar. Eller det er vel ikkje akkurat smerte, men ein stikkende plage eller noko sånt. Eg kjenner det nokre gongar når eg trener biceps, men eg trudde det kom av at eg ikkje hadde varma opp skikklig eller at eg ikkje var så vandt med øvelsen. Men når eg har trent ei stund kjente eg ikkje så mykje til det lenger...

EDIT: eg og kjendte det mest på venstre arm, men eg kjente det mens eg trente, mens eg løfta vektene og ikkje like mykje etterpå :hmm:

Endret av 2rst1
Lenke til kommentar
Siden det bare hadde vært slik de siste 2-3 ukene tar jeg mine sjangser på at det er tendinitt og ikke en tendiose, enig? :)

8843339[/snapback]

Nja, ikke helt enig :p Er nemlig en generell misforståelse, også blant leger at de gir den type smerter diagnosen tendinitt, og at den da "senebetennelsen" som alle tror de har faktisk ofte er en tendinose. Behandlingen de gir deretter blir ofte noe feil, siden det vil være helt bortkastet å gi betennelsesdempende medikamenter.

Men i begge tilfellene vil vi uansett også bare anbefale at folk er i ro og ikke gjør noe som er vondt, og da kan det jo være samme om det er en -itt eller -ose :p

Vet jeg leste en god tråd om det for noen uker siden, som jeg fant etter å ha blitt forelest om temaet. Skal prøve å finne den.

Edit: Her var den, tror det er noen gode kilder i tråden også.

Endret av Mikkelmikkel
Lenke til kommentar
Siden det bare hadde vært slik de siste 2-3 ukene tar jeg mine sjangser på at det er tendinitt og ikke en tendiose, enig? :)

8843339[/snapback]

Nja, ikke helt enig :p Er nemlig en generell misforståelse, også blant leger at de gir den type smerter diagnosen tendinitt, og at den da "senebetennelsen" som alle tror de har faktisk ofte er en tendinose. Behandlingen de gir deretter blir ofte noe feil, siden det vil være helt bortkastet å gi betennelsesdempende medikamenter.

Men i begge tilfellene vil vi uansett også bare anbefale at folk er i ro og ikke gjør noe som er vondt, og da kan det jo være samme om det er en -itt eller -ose :p

Vet jeg leste en god tråd om det for noen uker siden, som jeg fant etter å ha blitt forelest om temaet. Skal prøve å finne den.

Edit: Her var den, tror det er noen gode kilder i tråden også.

8845895[/snapback]

Takker for link, og oppklaring.

Dette var ny viten for meg, for jeg har lest at tendinitt var en degresjon av senen med inflammasjon, og det er jo egentlig ikke feil. Det som er feil er jo at sene ”ikke” kan bli betent. Men jeg er heldigvis ikke alene om å ha tatt feil om dette, siden leger gjør samme tabben. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Jeg hadde akkurat samme "skade" som trådstarter for 3 mnd siden ca. Det var da jeg fulgte programmet jeg fikk satt opp av en trenings instruktør på SATS, som gikk ut på å trene alle muskelgrupper hver trening.. Nå fordeler jeg kroppen i flere deler på de forskjellige dagene. Funker bra.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...