Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Kanaltilbudet i det nye bakkenettet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
[*]TV over internett kommer ikke til å bli gratis. Skal man i dag ha tilgang til f.eks TV2 Sumo og TV2 Sport via nettleser koster dette over 2 000 kr pr år. Derfor tror jeg prisen her vil bli omtrent den samme når dette tar mer av. p2p TV kommer ikke til å bli gratis, de fleste innholdsleverandører kommer til å kreve bra betalt. Så til linjekost, regn gjerne med 200 - 400 kr pluss i måneden.

8842699[/snapback]

Dette er dine ord. Jeg er helt sikker på at TV over internett kommer til å bli gratis. Ikke alle kanaler, men jeg skjønner ikke hvorfor ikke reklamekanaler kan overleve på nettet når de har levd i beste velgående på bakkenettet i mange år.

Å basere en fremtidig P2P-TV-pris på TV2 sin nettpris gir ikke mye mening... Hvis P2P blir så stort som det kan virke som, kan det til å bli såpass stor konkurranse at prisene blir presset ned om ikke vekk. Tror du noen ville betalt for en YouTube-tjeneste i dagens marked? Du kan gjerne påpeke at YouTube ikke er TV, men det er en syltynn grense der. (Ja, jeg vet at internett er for tregt til høyoppløselig TV idag, men den utviklingen går fortere enn vi mennesker har en tendens til å forutse)

Når det gjelder prisen på internett-abonnement. Samme som å si at: Njaaa... lage mat hjemme er ikke gratis, for man må ha strøm-abonnement :)

-Visjoner-

8843439[/snapback]

TV over internett blir neppe gratis, dvs det blir som i dag, noe blir gratis, men det meste blir nok betalingstjenester. TV2 sine priser i dag er nok noe høye (70 - 100 kr/mnd pr kanal), men pris pr kanal på 30 - 60 kr/mnd tror jeg nok vil være en realitet. Ulike modeller som vi får se tror jeg er.

• Reklamebaserte gratiskanaler, med reklameavbrudd hvert 10 min (som du også sier)
  • Samme kanal som reklamefri betalkanal
  • Gratis promotionkanaler - ikke minst musikk/produktplassering
  • Gratis "public" kanaler.
  • Gratis nyhetskanaler, da nyhetskanaler som i stor grad er finansiert av organisasjoner med spesielle "formål", dvs. ikke særlig nøytrale.
  • Spesielt type innhold, som sport, kvalitetsfilm etc vil gå på betalingskanaler

Jeg tror også det blir vanskeligere og vanskeligere å finansiere TV gjennom reklame, dette er trolig grunnen til at TV2 blir betalTV etterhvert. Teknologi gjør det mulig å fjerne reklame (spole over), noe som trolig blir ennå enklere på internett.

Det er også mye mulig at lavoppløslige sendinger vil gå gratis, mens høyere kvalitet og HDTV vil være betalt. Selv i forhold til p2p vil det være så store økonomiske interesser, og kostnadene ved produksjon er så store at "gratis" er en økonomisk umulighet. Og folk er jevnt over villig til å betale relativt mye for tilgang til f.eks. fotball og annen idrett.

YouTube kan ikke brukes som eksempel, da dette brukes til noe helt annet, nemlig deling av egenproduserte videoer og reine promotionvideoer.

Ja, utviklingen går fort, derfor vil de kommersielle aktørene finne muligheter til enkelt å greit "flå" oss for vår lyst til å se cupfinalen. Og den teknlogiske utvikling som vil gi HDTV over internett, vil også gi muligheter for innholdsadministrasjon, kryptering og innholdskontroll. Min pessimistiske "spådom" er desto "bredere" linjene blir, desto større makt vil ISP og innholdsleverandører FÅ.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

NGT og GET har det samme som er billigere, men det er jo ikke HD tv og ikke 100% digitalt, slik get blir snart

Lenke til kommentar

Ah takker.

Var det forresten noe jeg kunne klart selv ? eller var det du som ordnet det siden du er beta tester eller noe ?

Edit: ja det sier vel nesten seg selv at du er tenker jeg, er litt kjapp jeg av og til og spør, en mentalitet som funket veldig godt når jeg gikk på skolen: spør så for du vite. Gleder meg til og teste det her ut, har prøvd sånn tv tilbud før på internett men bare fått inn masse skrap og fremedspråkelige kanaler med serier og filmer fra.....tja kanskje før jeg en gang ble født.

Endret av AllColer
Lenke til kommentar

4400 året for å se litt på TV! Da tror jeg at jeg heller dropper hele TV-en.

Men hvordan blir det med kjøp av TV for å kunne koble den opp mot PC-en for å se på NRK Nett-TV, Joost, og 24 og Lost episoder fra iTunes/annet. Hvordan skal jeg da kunne slippe unna NRK-avgiften?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789
4400 året for å se litt på TV! Da tror jeg at jeg heller dropper hele TV-en.

Men hvordan blir det med kjøp av TV for å kunne koble den opp mot PC-en for å se på NRK Nett-TV, Joost, og 24 og Lost episoder fra iTunes/annet. Hvordan skal jeg da kunne slippe unna NRK-avgiften?

8845259[/snapback]

si at du ikke har tv.... de var på døra og spurte om jeg hadde tv... nei sa jeg.. har ikke betalt på 2år kommer ikke til og gjøre det heller..

Lenke til kommentar

Tv2 sender gratis, og det koster bare 720,- i året å se tv2 gratis.

I 2009 vil de imidlertid begynne å ta betalt.

Det kortet er i realiteten tv2 avgift for de i bakkenettet, bare en måte å omgå konsesjonsvilkårene til tv2.

Når Tv2 begynner å ta (enda mer) betalt vil da prisen på "startpakken" gå opp ytterligere, eller vil "krypteringskortet" med ett bli gratis og tv2 vil koste 59,- i mnd?

Lenke til kommentar

Er det slik å forstå at det er berre NRK-kanalane som er heilt gratis, og viss ein vil ha fleire kanalar må ein betale 189,- i månaden?

Og viss ein har t.d 3 TV-ar i huset, kan ein velje å berre ha pakken til 189,- på ein av TV-ane, eller må ein ha det på alle?

Endret av Anders Voldsund
Lenke til kommentar

Det største problemet er at man skal bygge dette opp fra bunn, satelitter og kabel til kabeltv er infrastruktur som allerede er på plass og norge er for lite til å finansiere slikt over natta. Reklame må man nok regne med på betal tv, det er for dyrt å lage kvalitetsfilm og tv gratis...det er LITT mer enn ett håndholdt kamera fra en møkkabutikk som ligger bak hver eneste sekund av tv.

I tillegg satser man i Norge på ett mer effektivt kompriering, mpeg4, slik at man får mer plass i nettet til flere kanaler. HD får vi nok ikke med det første og det er få kanaler som sender europeisk innhold i HD, discovery HD sender kun noen få timer om dagen.

At folk som er vandt til å få nrk syter litt over prisen må man nok regne med, og lisensen er litt mer enn de 10 sekundene du ser på tv, når skal folk vokse opp fra barnehage mentalitet på hoderegningen. Det man betaler for er 2 tv kanaler og 15 radio kanaler, kanskje ikke alt etter din smak. Hadde folk faktisk visst hva det koster hadde nok flere godtatt lisens, for de som liker sport feks. mye av NRK sine produksjoner så koster feks en stor OB buss som brukes til å produsere ting live rundt 50millioner. Blant annet så har NRK sin kunnskap vær i bruk i Torino sammen med sin nye HD buss, at Norge er blant de aller beste, om ikke de beste, i verden til å produsere ALT som har med sport om vintern å gjøre er så langt fra tilfeldig og lisenspenger er en viktig del av dette. Alternativet er at Tv ville vært overfyllt med søppel i form av foppball og masse reklame...altså masse i amerikansk forstand!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

i jeg har ikke noe imot lisensen i seg selv, men måten det blir gjort på.

det er ganske sykt at hvis man kjøper seg en tv så MÅ man betale nrk lisens det er helt sykt, man blir tvunget til og betale.

hvorfor kan ikke de som ser og hører på disse kanalene betale?

jeg ser ikke på NRK så hvorfor skal jeg betale da?

det blir det samme som og kjøpe en bil og ikke bruke den, de er bare naboen som bruker bilen..

hvordan hadde du likt og betalt veiavgift hvis du ikke hadde bil?

Lenke til kommentar
hvorfor kan ikke de som ser og hører på disse kanalene betale?

jeg ser ikke på NRK så hvorfor skal jeg betale da?

Det er lett å få en ny avgift i Norge. Det eneste en rødgrønnregjering trenger er et påskudd om et godt formål eller et påstått nødvendig tvang for å hindre oss fra å gjøre noe (f.eks. bensinavgift for å få oss til å bruke mindre bil).

Som regel har avgiftene nesten ingen målbar effekt, men er en kjempefin inntektskilde for å betale for valgfleske som blir introdusert med 4 års mellomrom.

Det farlige er at hvis en avgift har blitt innført så er den samtidig så godt som umulig å fjerne til tross for alle mulig slags løfter (f.eks. som bomringen i Oslo).

Jeg tror at hvis man ikke stopper RiksTvs monopol situasjon av bakkenettet så vil man i evig tid måte betale en ekstra "lisensavgift" som også inkluderer reklamefinanserte kanaler fra tv2 + dobbel nrkavgift (rikstv + ordinær nrk lisens).

---------

Det bekymrer meg også at stadig større infrastrukturinvesteringer i samfunnet (vei, jernbane, skole, barnehager osv) blir betalt av ekstra avgifter på det private. Jeg begynner å lure på om den ordinære skatten og mva. vi betaler nå kun går til trygd, pensjon og innvandring :hmm:

Endret av Spartan
Lenke til kommentar
TV over internett blir neppe gratis, dvs det blir som i dag, noe blir gratis, men det meste blir nok betalingstjenester.

8844970[/snapback]

Ok... men så lister du opp 6 katekorier av kanaler hvorav 4 er gratis... (Jeg sa dessuten ikke noe om 10min ;))

[*]Reklamebaserte gratiskanaler, med reklameavbrudd hvert 10 min (som du også sier)

[*]Samme kanal som reklamefri betalkanal

[*]Gratis promotionkanaler - ikke minst musikk/produktplassering

[*]Gratis "public" kanaler.

[*]Gratis nyhetskanaler, da nyhetskanaler som i stor grad er finansiert av organisasjoner med spesielle "formål", dvs. ikke særlig nøytrale.

[*]Spesielt type innhold, som sport, kvalitetsfilm etc vil gå på betalingskanaler

8844970[/snapback]

Jeg tror også det blir vanskeligere og vanskeligere å finansiere TV gjennom reklame

8844970[/snapback]

Hvorfor tror du det? Målgruppen til fremtidens TV-kanaler vil være mye mye større enn idag...

YouTube kan ikke brukes som eksempel, da dette brukes til noe helt annet, nemlig deling av egenproduserte videoer og reine promotionvideoer.

8844970[/snapback]

Jeg visste du ville komme med den, derfor poengterte jeg at YT ikke er det samme som TV (Selv om man skal være ganske sta for å ikke se likhetstrekkene). Men YouTube kan fint brukes som eksempel på at man kan drive gratis og fortsatt tjene penger på det.

Hvorfor i all verden skulle det være mer lønnsomt for TV2 å sende "gratis" TV på norsk bakkenett enn å sende gratis på internett?

Massevis av innholdsleverandører på nettet har reklame som eneste inntektskilde og lever i beste velgående... Så jeg tror ikke på spådommen din. Jeg er enig i at bedriftene kommer til å prøve å få kontroll, men jeg er sikker på at det ikke vil gå, ihvertfall ikke i lengden.

-Visjoner-

Lenke til kommentar

Det virker som at en del glemmer at programpakken er frivillig, og at mange sannsynligvis ikke "har bruk for" den. Som sagt kan de som ønsker bedre tilbud velge for eksempel parabol.

Jeg håper at ivertfall noen filmer etter hvert blir sendt i HD så folk får "prøve det ut". Slik jeg har forstått det skal båndbredden kunne tredobles(?) etter hvert, og da vil nok flere kanaler kunne sende HD-materiale. Men jeg har ikke satt meg voldsomt inn i dette.

Lenke til kommentar
I tillegg satser man i Norge på ett mer effektivt kompriering, mpeg4, slik at man får mer plass i nettet til flere kanaler.

8845741[/snapback]

Vel, med kjennskap til telenor's ultraeminente parabolbokser kan vi vel vente oss litt av hvert av dekoderene. MPEG4 krever råere HW enn MPEG2 (som brukes over parabol og det digitale svenske bakkenettet).

Etter alt sprøytet som har kommet fra NTV om dekoderene, først 100-200 kr., så 500 og nå 1500 for boksen (tillegg javisst) er jeg redd det ikke blir det helt store utvalget å velge i heller.

Uansett må vel lisensavgiften knyttes til dekoderene når det ikke blir mulig å ta inn tv via tv-tuneren?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...