siDDis Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 Eg vil og tro at P2P nettverket vil vokse kraftig framover når TV2 begynner å ta betaling. Musikkartister tjener igjennom konserter, film og TV bransjen med produktplasseringer(Kino for filmer og reklamepauser for TV vil forsatt fungere enda i tillegg som ein god inntektskjelde). Jo fleire restriksjoner, jo meir piratkopiering. Allereie idag kan ein sjå TV2, TVNorge og TV3 over nettet med P2P. Ulempen her er at folk flest har altfor treigt internett til å kunne dele TV vidare til andre utan ekstremt kvalitetstap. Men så snart folk flest får minst 1Mbit upload så vil det bli kraftig fortgang på det området. Det er nye tider og underholdningsindustrien må finne nye måte å tjene penger på. Bakkenettet og DAB nettet vil floppe heilt vanvittig! Det blir sløst katastrofalt med penger på noko som er faktisk heilt ubrukeleg og ikkje framtidsretta ein plass. TV og Radio vil gå over internett i framtida. Det veit me alle! Det er ikkje lenge igjen så kan du høyre på nettradio med mobiltelefonen din. Kanskje du kan det idag allereie på enkelte modeller? Blir det ikkje ironisk at mobilen din levere betre, meir variert innhald på radio. Ikkje minst for å snakke om lydkvaliten som har potensiale til å bli betre enn CD(på sikt sjølvsagt) Lenke til kommentar
wizzcat Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 Hm... hadde nok holdt meg til parabol, ikke engang min mor hadde likt denne pakken Hun hadde med en gang jodlet "Hvor er Travel?". Men, man har jo et valg her - rett og slett hoppe over hele tilbudet En annen ting jeg stusset på var hvor var HD kanalene? Discovery vs Discovery HD f.eks? 8842867[/snapback] Bakkenettet har sansynligvis langt lavere kapasitet enn kabel/parabol, og jeg mistenker at det er derfor vi ikke får HD med en gang. Jeg ser ærlig talt ikke poenget før jeg får HD, og kommer nok til å holde meg til billigste sort. Jeg ser fryktelig lite på tv som det er, og gidder jammen meg ikke betale mye for nrk/tv2. Lenke til kommentar
G Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 da er spørsmålet hvorfor vi i dagens tekniske tv-samfunn ikke kan få lov å skreddersy vår egen kanal-pakke??si at det er 20-40 kr kanalen (avhengig av kanal/reklame innhold), så velger du selv av på en liste hva som skal krypteres/kodes inn på kortet ditt!? uansett tragiske priser på noe som blir påtvunget! hva pokker skal jeg si til besteforeldrene mine på 90+(!) når jeg skal prøve å forklare dem at de må kjøpe ditt-og-datt-digital-meg-hit-og-dit og enda en fjernkontroll (for de som sliter nok med den ene de har til kun TV'en idag) ?? *argh* 8841351[/snapback] Helt enig i at vi må få lov å skreddersy og betale for det en faktisk sitter og ser på. Slik du skisserer med en mindre sum per kanal du abonnerer på høres greit ut. Ellers har jo de som drifter kanalsortimentet mulighet for å lage ett pay-per-view system, der du kun betaler en minuttakst. Synes pay-per-view kanskje er litt mer melking, men også mye mer rettferdig. Ellers vil jeg anbefale deg å henvende dine besteforeldre til RiksTV for en utfyllende informasjon om den nye prisstrukturen. Så kan de få en ekstra henvendelse eller to fra fortvilte pensjonister Lenke til kommentar
TettSpaden Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 er det noe som irriterer meg grusomt er det den snikete kortavgiften, noe som tydeligvis stammer fra telenor/canal digital. Over 700kr i året bare i avgift på ett simpelt kort er helt latterlig, dette drar opp prisen ganske mye i det lange løp. er det noen som vet hvilken kryptering de skal bruke? siden telenor er inne i bildet kan det kanskje tyde på at det blir conax basert, men jeg vet ikke om krypteringen blir på samme måte i dette nettet som ved f.eks parabol. hvis det er en eller annen simpel kryptering kan vel de fleste som har internett i dag trøste seg med at de kan laste ned koder til sitt kort å se hele tilbudet uten å betale fem flate øre, men telenor har vært med på denne dansen før, så er i grunn rart om de ikke har forutsett dette problemet nå. Lenke til kommentar
Onyx Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 Ja, den kortavgiften er noe herk. Skulle vært som Altiboxen fra Lyse, ingen kortinngang. Plugg inn nettverkskabel i boksen, vær så god se. Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 Må bare drive litt folkeopplysning her: Man kan (og vil i Norge) sende Mpeg4 (h.264). Det FINNES en god del HDTV-dekoderprogramvare for PC. Jeg har selv sett på HDTV fra Canal Digital parabol på en PC. Ganske bra. Dekodingen av HDTV på en PC er totalt uavhengig av hva DVB signal som sendes. DVB-T kortet (i dette tilfellet) tar seg av dekodingen av DVB-T signalet, og etter det tar PC'en seg av dekodingen av Mpeg4 (eller hva det skulle være) etterpå. Det er ingen avhengighet her. Sammenlign DVB-T med TCP/IP protokollen på internet. 8842343[/snapback] Brukte du et DVB-S kort i PCen til dette?eller dreambox? Sender ikke C+ HD i Mpeg2? Har du prøvd dette med en HD kanal som sender Mpeg4? Lenke til kommentar
Visjoner Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 [*]TV over internett kommer ikke til å bli gratis. Skal man i dag ha tilgang til f.eks TV2 Sumo og TV2 Sport via nettleser koster dette over 2 000 kr pr år. Derfor tror jeg prisen her vil bli omtrent den samme når dette tar mer av. p2p TV kommer ikke til å bli gratis, de fleste innholdsleverandører kommer til å kreve bra betalt. Så til linjekost, regn gjerne med 200 - 400 kr pluss i måneden. 8842699[/snapback] Dette er dine ord. Jeg er helt sikker på at TV over internett kommer til å bli gratis. Ikke alle kanaler, men jeg skjønner ikke hvorfor ikke reklamekanaler kan overleve på nettet når de har levd i beste velgående på bakkenettet i mange år. Å basere en fremtidig P2P-TV-pris på TV2 sin nettpris gir ikke mye mening... Hvis P2P blir så stort som det kan virke som, kan det til å bli såpass stor konkurranse at prisene blir presset ned om ikke vekk. Tror du noen ville betalt for en YouTube-tjeneste i dagens marked? Du kan gjerne påpeke at YouTube ikke er TV, men det er en syltynn grense der. (Ja, jeg vet at internett er for tregt til høyoppløselig TV idag, men den utviklingen går fortere enn vi mennesker har en tendens til å forutse) Når det gjelder prisen på internett-abonnement. Samme som å si at: Njaaa... lage mat hjemme er ikke gratis, for man må ha strøm-abonnement -Visjoner- Lenke til kommentar
Zerd Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 Hvor mange kan det være? 8841496[/snapback] Veldig mange flere enn du tror. Mange har både vanlig tv-antenne + parabol (vi får ikke inn nrk, tv2 eller tvnorge via parabol, men via analogt bakkenett). Jeg trodde utgangspunktet for det nye nettet var å gjøre utvalget BEDRE, men så feil kan man ta. Dersom du spør den vanlige mann på gata om han han vil ha 4 gratis kanaler med "vanlig TV" eller 2 med HD-oppløsning tror jeg nok de fleste sier 4. Det digitale bakkenettet vil ikke tilby HD før det analoge bakkenettet blir skrudd av. Det er ikke nok kapasitet til å sende begge deler på en gang. Dessuten er det kun utvalgte kanaler som blir i HD. Jeg kan være enig i at det er dyrt, men hvor får du fra at dette er et redusert utvalg? Hvis du sammenligner med dét du får i kabelen fra f.eks. Get i dag, så er det noe helt annet. Dét du har da er kabel-TV og du kjøper derfor ikke TV-signalene dine fra RiksTV. Hvilke kanaler Get ønsker å tilby deg er helt (i hvert fall i teorien) uavhengig av hva RiksTV tilbyr i det landsdekkende nettet. Så vidt jeg har forstått i hvert fall. 8841581[/snapback] Det du får i dag er NRK, TV2, TVNorge og NRK2 via analogt bakkenett, uten å betale for kort eller abb. (nrk-lisens må man betale uansett). I det nye bakkenettet får man nrk-kanalene og tv2 i en begrenset periode uten å betale for kort eller abb. Med dei prisane det er lagt opp til nå, er det nok lite sansynleg at eg kjøper digitalt bakkenett. Eg bruker ikkje fleire tusen på å sjå eit par program på NRK. 8841612[/snapback] Hvilken del av "fritt tilgjengelig" er det du ikke forstår? 1. Kjøpe dekoder. 2. Koble den mellom antenne og TV 3. Se gratis på NRK. Verre er det ikke. 8841679[/snapback] 4. Man ønsker å se på noe annet enn nrk. 5. Betale dyrt. Jeg ga opp den regulære tv titting ca. i 2002/2003. Etter det er det pc m/internett, spill og filmer som gjelder. I dag er det faktisk vanskelig å sette seg ned foran tv'en da det stort sett er bare noe møkk som går der (spesielt gjelder dette tv3 og tvnorge sendingene). For min del er det kroken på døra å betale for noe man ikke trenger eller vil ha. Min aller siste tv forsvinner den dagen de analoge signalene blir borte Ps. Jeg skjønner forøvrig ikke hva man skal med hdtv til mange tusen når dette heller ikke skal bli tilbudt i fra rikstv ? 8842299[/snapback] En HDTV kan du som regel koble til en HD-DVD eller en Blu-Ray spiller, slik at du kan se på HD. Jeg kommer til nok til å gå over til tjenester a la Joost. Men en liten teori. Telenor eier 1/3 av NTV. De kan ha innvirkning på prisene. Telenor eier Canal Digital og Avidi, som leverer tjenester via parabol og kabel. Hvis det digitale bakkenettet blir veldig dyrt, kommer flere til å gå over til kabel og parabol. Kanskje Telenor med vilje prøver å gjøre bakkenettet dyrt, slik at de kan få flere kunder over på parabol/kabel? Lenke til kommentar
mandela Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 ingen nordiske kanaler og ingen internasjonale nyheter, hehe. heldigvis har flere internasjonale nyhetskanaler live feeds, f.eks: deutsche welle: http://www.dw-world.de/ France 24: http://www.france24.com/france24Public/en/news/world.html Russia today: http://s-lon-a.global-mix.net/playout247-russiatoday-tv Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 Nei, dårlig og dyrt. Blir nok å beholde min parabol ja, blir ikke noe "bakkenett" for meg, trodde bakkenett betydde at man skulle få skikkelig tilbud over kabel/fiber, men istedenfor får jeg noe dritt over luftlinje, jaja, så feil kan man ta. Lenke til kommentar
Footy Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 Em.. jeg er ikke helt med her. Jeg Bor på Jar i Bærum. Plugger Tv'en inn i uttaket i veggen og betaler kunn lisens.. Vil det si at mine kanaler forsvinner om jeg ikke skaffer dekoder eller må jeg det? Lenke til kommentar
RastaXP Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 Hvem vil vel ha TvNorge 2, liksom. Trodde det holdt med en kanal fra de kara der. Er jo så mye tull på den kanalen at jeg ikke kan skjønne hva de ska sende på 2'ern. Repriser av Fresh Prince? Lenke til kommentar
NitRam Den Gale Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 Hvem vil vel ha TvNorge 2, liksom. Trodde det holdt med en kanal fra de kara der. Er jo så mye tull på den kanalen at jeg ikke kan skjønne hva de ska sende på 2'ern. Repriser av Fresh Prince? 8843866[/snapback] Holder det ikke med de reprisene de sender på 1'ern fra før av da?! :!: Nei, RiksTV og NTV blir bare tull. Holder meg til kabel TV så lenge jeg kan og går over til kabel TV med digital dekoder når HD signalene kommer... Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 Alle må vel ha decoder etter det analoge nettet blir slått av. Til nå har jeg klart meg fint med NRK, TV2 og litt TV Norge, men nå ser jeg relativt lite på den søppelkassen. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Lenke til kommentar
bjorn.e Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 Edit: lol akkurat som jeg skulle gå rundt med oksygen flasker og spraye det rundt i lufta og så ta betalt for lufta folk puster inn. :!: 8842740[/snapback] Det blir vel mer som å spraye oksygen rundt seg og så ta betalt for de spesielle maskene du må ha på deg får å få puste in akkuratt din oksygen.. (Og håpe noen kjøper vel og merke).. Videre er det vel kun i england det er/var lov å dekode alt av signaler som blir kringkastet? Lenke til kommentar
bjorn.e Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 Ikkje uventet at denne tråden vakte mye følelser her!.. 8841943[/snapback] Må bare drive litt folkeopplysning her: Man kan (og vil i Norge) sende Mpeg4 (h.264). Det FINNES en god del HDTV-dekoderprogramvare for PC. Jeg har selv sett på HDTV fra Canal Digital parabol på en PC. Ganske bra. Dekodingen av HDTV på en PC er totalt uavhengig av hva DVB signal som sendes. DVB-T kortet (i dette tilfellet) tar seg av dekodingen av DVB-T signalet, og etter det tar PC'en seg av dekodingen av Mpeg4 (eller hva det skulle være) etterpå. Det er ingen avhengighet her. Sammenlign DVB-T med TCP/IP protokollen på internet. 8842343[/snapback] Brazil av alle land er vel også ute og snuser på Mpeg4 til HDTV og kaller det da noe annet enn DVBT? (SBTVD) Anyways Når du beskriver dekodingen; så er det klart at det blir gjort i den rekkefølgen, men det som er avgjørende er hvor DRM biten kommer inn - på Mpeg4 nivå eller lavere. Må man tilpasse drivere/firmware til DVBT kortene for å få det til? Og til slutt hvor mye informasjon blir tilgjengelig om spesifikasjonene - mener å huske at set stod på rikstv sin side at de ville gi ut informasjonen til alle firma som var interesserte i å produsere set-top boxer (men ingenting om pris informasjon og evt NDA avtaler).. Lenke til kommentar
Boye Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 Så det blir ikke HD med det første? Aiai, det var jo en liten detalj, da forstår jeg litt mer Må nesten innrømme at jeg ikke helt forstår meningen med det digitale bakkenettet når man har parabol/kabel/Internett, men blir kanskje litt klokere med tiden som kommer. Lenke til kommentar
NitRam Den Gale Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 Så det blir ikke HD med det første? Aiai, det var jo en liten detalj, da forstår jeg litt mer Må nesten innrømme at jeg ikke helt forstår meningen med det digitale bakkenettet når man har parabol/kabel/Internett, men blir kanskje litt klokere med tiden som kommer. 8844451[/snapback] Er vel mest for de som ikke kan få kabel/parabol eller IP-TV (ikke det at det kan være så mange...) Lenke til kommentar
Nator Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 Svarte svingende, første-årspris for en student f.eks. blir da: Kr 3188 + NRK lisens på 2435 = 5623 kroner for første året og grunnpakken :S Omg teh sux! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 (endret) jepp, jeg blir ikke med på denne skuta.. går for IPTV istede i løpet av sommeren kommer GET med digtal dekoder og bygger ut slik at det blir digitalt hele veien... Endret 12. juni 2007 av Slettet+981234789 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå