Akvarius Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 "Både kabel-tv og bredbånds-tv er kostbart å installere. RiksTV er trådløst og enkelt, og tilgjengelig nesten over alt. Derfor er RiksTV både et alternativ og et mulig supplement til kabel-tv." Ler meg fordervet. Takk Lyse, tusen takk Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 Hadde håpet dem kom med noe som kunne konkurrere med de andre leverandørene, men dette var jo helt ubrukelig. Eneste plussen er at man kan ta opp tv med egen media-pc. 8842621[/snapback] Det gjorde jeg med min stasjonære pc med tv-kort for 2 år siden. Lenke til kommentar
Atomic Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 En liten ting jeg kom til å tenke på, Når jeg var i Spania kjøpte jeg en sånn liten dvdspiller, den hadde digital tuner i seg, og tok 7-8 kanaler(krystallklart), bl.a Eurosport og Discovery. (tidligvis ukryptert og gratis) Hvorfor må de kode alt, og ta betalt for det? Er dette liksom en "Norge" ting? Må vi betale mer til Eurosport/Discovery enn andre land? Vi burde jo ihvertfall fått lov til å "ikke ha" NRK. Har sett på den kanalen max 1 time de siste 10 åra, og det er kun fordi jeg blar forbi den. Lenke til kommentar
daffyd Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 Vi er vel i bunn og grunn enige, bortsett fra uttalelsen om at pirat-trafikken er negativt. Jeg tror pirat-trafikk vil være en avgjørende pådriver til at det blir fart på kommersiell P2P-TV virksomhet. Da kan de liksom ikke bare sitte der bak krypteringen sin og prisene fra økonomisjefens våte drømmer. 8842363[/snapback] Jeg er bekymret for at piratvirksomhet skal bli et så stort problem at MS aktiviserer palladium (eller hva det nå heter for tiden). Prisene på digitaltv innbyr jo bare til økt piratvirksomhet, og jeg er redd for at mottrekket gjør at det blir enda vanskeligere (og dyrere) å være en lovlydig medborger. All anti-pirat-jobbingen resulterer bare i dyrere produkt, det er ganske mange milliarder som har forsvunnet på å forsøke å lage en måte å distribuere film/musikk/spill/o.l. som ikke kan piratkopieres... Jeg mistenker at innholdsleverandører og produsenter egentlig ønsker at så mange som overhodet mulig skal bli pirater slik at regjeringer verden over går med på at de kan innføre hardware-baserte tiltak som palladium. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 (endret) Krinkastingslisens (NRL-lisens) vil være samme uansett om det er satellitt, kabel eller bakkenett. Klart det er med i den totale kostnaden, men slår likt ut uansett. Eller for å gjøre de enkelt. Ønsker du bare NRK så koster bakkenett nødvendige dekodere/kort i tillegg til i dag. Med 1 TV blir det en begrenset merkostnad. Ønsker du mer, så blir dessverre regnestykket et annet, men prisen for DigitalTV via kabel er heller ikke lav, 219*12 + kort + dekoder og høyere startavgift. Samme for satellitt. Fordelen med de to siste er noe bedre utvalg, og at man bare trenger ekstra dekoder og kort for flere rom (ikke flere abonnement) TV over internett kommer ikke til å bli gratis. Skal man i dag ha tilgang til f.eks TV2 Sumo og TV2 Sport via nettleser koster dette over 2 000 kr pr år. Derfor tror jeg prisen her vil bli omtrent den samme når dette tar mer av. p2p TV kommer ikke til å bli gratis, de fleste innholdsleverandører kommer til å kreve bra betalt. Så til linjekost, regn gjerne med 200 - 400 kr pluss i måneden. Satelitt og kabel vil ikke gi muligheten til å bare ha NRK sine kanaler gratis, slik det ser ut. Dvs du må betale for de kanalene du ikke vil se også. For meg vil den framtidige beste løsningen være, NRK sine kanaler over bakkenett, og muligheten til å velge de andre kanalene jeg ønsker via Internett. Det vil trolig bli den billigste løsningen også. Men jeg synes kortprisen og tilleggspris på 30% for mer enn en TV er bak mål. Burde være en abonnementspris for en husstand, og en kortpris pr hustand. Selv jeg som er singel, har TV-er på flere steder i huset. Og kanalutvalget er bak mål, men det har sine grunner. Så konklusjonen kan kanskje sies å være, det blir dyrt å se på TV i framtida dersom man ønsker mer enn NRK. Kan kjøpe mange DVD-filmer for prisen. Endret 12. juni 2007 av Bolson Lenke til kommentar
FullColor Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 (endret) Lufta er for alle, ikke tale om jeg betaler nrk lisens det kan de bare glemme, de har ingen rett til og tvinge kunder til og betale det, der er som om jeg skulle tvinge et produkt igjennom brevsprekken din og så kreve betalt for det. Og ja det var dyrt for riks tv syntes jeg, har kabel fra før og det er mye bedre for meg, er husverten som betaler for kabel og jeg betaler vell bare en tilegs avgift på 89kr/m eller no sånt. (ja digitalt, fra get) (Er ikke jeg som er husverten da skjønner dere sikkert) Edit: lol akkurat som jeg skulle gå rundt med oksygen flasker og spraye det rundt i lufta og så ta betalt for lufta folk puster inn. :!: Endret 12. juni 2007 av AllColer Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 Dette var jo ikke noe særlig bedre enn kabel-tven jeg har nå (med tanke på kanal utvalget). Vi kan også koble til så mange tver vi måtte ønske uten tillegg i prisen også. Lenke til kommentar
Howard B Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 Men jeg synes kortprisen og tilleggspris på 30% for mer enn en TV er bak mål. Burde være en abonnementspris for en husstand, og en kortpris pr hustand. Selv jeg som er singel, har TV-er på flere steder i huset. 8842699[/snapback] Jeg er så enig. Hadde bare staten stått for utbyggingen så kunne de ha satt krav til NTV. Tror det er ganske mange alenemødre og gamle som ikke kan ta deg råd til dette her. Dette er en svært dårlig deal for dem som ikke har kabel-tv eller parabol i dag. Lenke til kommentar
Visjoner Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 (endret) Jeg er bekymret for at piratvirksomhet skal bli et så stort problem at MS aktiviserer palladium (eller hva det nå heter for tiden). Prisene på digitaltv innbyr jo bare til økt piratvirksomhet, og jeg er redd for at mottrekket gjør at det blir enda vanskeligere (og dyrere) å være en lovlydig medborger. 8842681[/snapback] Jeg tror ikke du trenger å være bekymret... Jo flere som synes det er ok å piratkopiere jo bedre. Dette er ikke snakk om et problem i samfunnet, men en omfattende forandring i folks tankegang. Problemet er at visse krefter ikke vil gi slipp på det de har, og innse at det er nye tider. Tror ikke kongene og keiserne var så happy da demokratiet ble innført heller... Men det var for all del ikke meningen å starte en ny pirat-debatt Dessuten tror jeg ikke (og håper ikke) MS vil våge å innføre krasse tiltak mot piratkopiering, da en uunngåelig konsekvens vil være at de mister sitt jerngrep om markedet. MS har alt å tape på det, og Linux-samfunnet, MS sin største konkurrent, har alt å vinne på det. (vet ikke om Mac er like farlig for MS) -Visjoner- EDIT: Sorry, dette ble litt off-topic Endret 12. juni 2007 av Visjoner Lenke til kommentar
Boye Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 Hm... hadde nok holdt meg til parabol, ikke engang min mor hadde likt denne pakken Hun hadde med en gang jodlet "Hvor er Travel?". Men, man har jo et valg her - rett og slett hoppe over hele tilbudet En annen ting jeg stusset på var hvor var HD kanalene? Discovery vs Discovery HD f.eks? Lenke til kommentar
eldavid Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 Så utrolig, fantastisk glad for lyse akkurat nå! 700kr mnd for 10/10 mbit internettlinje, TV (alle disse kanalene + discovery, National G, Eurosport + mange fler) og ip-telefon. Ingen begrensinger, og stabilt! Tommel opp! Lenke til kommentar
Fangs78 Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 Hm... hadde nok holdt meg til parabol, ikke engang min mor hadde likt denne pakken Hun hadde med en gang jodlet "Hvor er Travel?". Men, man har jo et valg her - rett og slett hoppe over hele tilbudet En annen ting jeg stusset på var hvor var HD kanalene? Discovery vs Discovery HD f.eks? 8842867[/snapback] NTV (med TV2 i spissen) har sagt at forbrukerne ikke vil ha HD...så sånn gikk den visen... Er enig med deg. Nå koster det 10 kr å få installert parabol hos seg selv (inkl installasjon). Der FÅR man HD og... Folk burde satse på det. Ev. kabel der det er mer fornuftig... Lenke til kommentar
Håkki Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 Så utrolig, fantastisk glad for lyse akkurat nå! 700kr mnd for 10/10 mbit internettlinje, TV (alle disse kanalene + discovery, National G, Eurosport + mange fler) og ip-telefon. Ingen begrensinger, og stabilt! Tommel opp! 8842899[/snapback] For de som kan få det. Bergensere (som meg selv) kan ikke få det og det irriterer meg grønn. Lenke til kommentar
Onyx Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 "Både kabel-tv og bredbånds-tv er kostbart å installere. RiksTV er trådløst og enkelt, og tilgjengelig nesten over alt. Derfor er RiksTV både et alternativ og et mulig supplement til kabel-tv." Ler meg fordervet. Takk Lyse, tusen takk Det er ikke noe å le av, egentlig. Hvor mye koster etableringen hos Lyse? Vi snakker flere lapper her, du må ha montører som må grave ved huset og blåse fiber i kabler. RiksTVs pakketilbud etterlater seg ingen spor og etableringen er på 200,-. Trådløst er fint. Lenke til kommentar
eldavid Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 Selve monteringen koster under en lapp viss du gjør det selv og vet hva du gjør (dvs graver fiberkabelen inn til huset og setter det opp). Lenke til kommentar
Onyx Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 (endret) Ja, og hvor mange vet det, tror du? Edit: Det må også settes opp en mottaker-boks fra selskapet som binder fibernettet i lokalet rundt deg. Dette her er ikke bare-bare. Edit nr. 2: Etter det jeg ser hos Lyse nå, så må du betale for fiberforbindelse, så betale for Altibox familiepakke. Endret 12. juni 2007 av Onyx Lenke til kommentar
vivastar Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 Ja, og hvor mange vet det, tror du? Edit: Det må også settes opp en mottaker-boks fra selskapet som binder fibernettet i lokalet rundt deg. Dette her er ikke bare-bare. 8843143[/snapback] Over tid vil det være billigere uansett å ha fiber inn til huset med Tv, Internett og IP Telefon. Selv om det koster litt å få en fiberkabel inn til huset! Lenke til kommentar
Onyx Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 Uansett, så er RiksTV en mye, mye enklere løsning. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 TV lisensen må en jo betale uansett om en bruker bakkenett eller parabol,så det er ingen vits å dra den inn i diskusjonen,den er dær om vi liker det eller ei . Lenke til kommentar
kilik Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 (endret) NRK3 og NRK Super er egentlig samme greia. NRK Super er barnekanal som sender barne-program fra 07.00 - 19.00. På kvelden tar NRK3 over. TV-serien Heroes skal være blant trekkplastrene når den starter opp 1.desember. De fleste her har nok et bedre tilbud gjennom kabel-TV/parabol. Dette gjelder i hovedsak de som tar inn TV med analog antenne. Og for de fleste dette gjelder tror jeg de klarer seg med NRK1 og TV2, med andre ord blir det bare dekoderkostnadene som kommer i tillegg. Men mye tvilsomt her ja. TV2 blir etter all sannsynlighet betalingskanal etter 2009, noe som gjør at mange vil være nødt å betale tusenvis av kroner i året for mange kanaler de ikke vil ha. I disse digitaltider burde det vært mulig å betale for enkeltkanaler, f.eks. 30 kr. ekstra i måneden for TV2. Kanalutvalget er utvilsomt bestemt utfra eiernes fordeler. Telenor har gjennom Canal Digital i lang tid hatt et sterkt samarbeid med SBS som eier Canal+ (som er ekstratilbud) og TVNorge. SBS får med TVNorge2 og The Voice foran MTV... Ikke overraskende at NRK får med fire kanaler pluss SportN der de er deleier mens TV2 får fire kanaler. Her burde man absolutt prioritert noen svenske kanaler og CNN/BBC World foran de mest fremtredende nisjekanalene. Endret 12. juni 2007 av kilik Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå