Bolson Skrevet 17. juni 2007 Del Skrevet 17. juni 2007 spørsmål angående bokser: * i vest-europa selges de billigste dvb-t bokser for rundt 30€ ~ 240kr, er det en teknisk grunn til at mpeg4 dekodere skal være så dyre som antydet? * er det sannsynlig at vi kommer til å få se kombobokser for norsk bakkenett + sat slik det er mulig å kjøpe i europa (dvb-t + sat)? 8879070[/snapback] Høy pris skyldes vel at det er lite bruk av mpeg4 enn så lenge. Tror prisen kommer til å gå raskt nedover, særlig på bokser uten CAM-modul når mpeg4 tas i bruk i flere land (noe som kommer til å skje/skjer). Samt at det blir innebygd i TV-er. Prisen var relativt høy i starten også på mpeg2 bokser. Husker diskusjon i svenskt TV for noen år siden om høy pris på bokser. I dag får du dekoder når du bestiller Boxer abb.) Aner ikke om kombobokser kommer, men det er en tendens i Norge at Viasat, CD og RiksTV velger løsninger som låser kunden til bestemt utstyr. Kombobokser for ukodet bakkenett og satellitt er det vel nokså sannsynlig at kan komme, men jeg tviler på at det kommer noen med mulighet for kodede signaler. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 17. juni 2007 Del Skrevet 17. juni 2007 Jeg kommer antakelig til å droppe TV helt når det kommer digitalt bakkenett, det har falt etter som medium, og jeg orker dermed ikke flere kostnader for å opprettholde TV-seeng (har forsåvidt ikke sett TV hjemme på snart et halvår). AtW Lenke til kommentar
Jan-E. Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 Selv er jeg usikker på om jeg får inn bakkenettet siden jeg i dag har dårlig TV2-dekning med en antenne på nesten to meters lengde. 8872782[/snapback] Mulige forbedringer på et slikt anlegg er f.eks å bruke en god forforsterker ved antennen slik at du unngår signaltap i antennekabel (kan være svært stort på UHF). En annen forbedring er å bruke flere antenner. Disse kan kobles sammen og dobler forsterkningen hver gang du dobler antall antenner. 8878797[/snapback] Hørtes ut som en vits det der med å koble sammen antenner Aldri hørt om det. Hvordan kobles det da? Gjelder det bare digitale signaler? Må jo bli mye reflekser på analoge signaler..... Lenke til kommentar
G Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 (endret) Har vurdert om Dreambox 8000 kan være nyttig. Har Get, og digitaliseringen er på vei nå. Hos Get har en valg mellom 2 bokser, en uten harddisk og en med. Pluss som nevnt før så skal det komme en med HDMI når de får somlet seg til å lansere det som produkt. Dreambox'en kan en jo ha glede av dersom en flytter til en plass der det ikke er kabel TV også, da en kan velge forskjellige tunermoduler til Dreambox'ene. 1. En må vel uansett ha den simpleste boksen fra Get for å ta imot digitale sendinger, eller kan Dreambox'en ta seg av den jobben med dekoding av disse Get-signalene også? 2. Hvordan vil en oppleve styringen av kanaler og spesiellt hvordan vil opptak av disse med en Dreambox 8000 + Get (av simpleste sort) boks fungere i praksis? En får vel også betalt ned Dreambox 8000 etter noen få år, når Get tar seg betalt en ekstra månedlig leie for å ha den mer "avanserte" Get-boksen som har harddiskopptak. Finnes det noen bedre alternativer enn Dreambox 8000, så har jeg spurt om det også? Endret 19. juni 2007 av G Lenke til kommentar
Howard B Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 Dreambox virker interessant, men kan ingenting om dem. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Sitat fra artikkelen: "Popularitet er ett av RiksTVs utvelgelseskriteriene" Det er jo helt latterlig at TV 2 har fått med ALLE kanalene sine, hadde det skjedd om de hadde vært en nøytral part? I don't think so. Til og med nyhetskanalen har de fått med, sammenlignet med andre kanaler har jo den nesten ikke seere. Er nå glad for at jeg ser på satelitt. Kritiske til utvalget av kanaler. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Sitat fra artikkelen: "Popularitet er ett av RiksTVs utvelgelseskriteriene" Det er jo helt latterlig at TV 2 har fått med ALLE kanalene sine, hadde det skjedd om de hadde vært en nøytral part? I don't think so. Til og med nyhetskanalen har de fått med, sammenlignet med andre kanaler har jo den nesten ikke seere. Er nå glad for at jeg ser på satelitt. Kritiske til utvalget av kanaler. 9136904[/snapback] En ny spiker i kista for tradisjonell TV, like greit, for min del kans gjerne hele systemet reformeres. AtW Lenke til kommentar
Akvarius Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Riks TV, hah. Her er det noen som tjener gode penger spør du meg Lenke til kommentar
mandela Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 selges det dekodere allerede eller kommer de først når rikstv åpner i september? blir interessant å se utvalget. billigste bør vel ikke koste mer enn 400/500kr. Lenke til kommentar
Jan-E. Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Er nå spent på oppsluttningen til Riks-TV når folket begynner å velge. Folket her inne har jo bl.a fått det for seg at "ingen" ser på NRK enda NRK1 er en klar vinner på alle målinger, det samme er NRK P1 når det gjelder radio. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Nei, her kommer vi til å boikotte totalt det nye Digitale bakkenettet, kan garantere dere at det er en flott unnskyldning for å kutte ut Nrk lisensen en gang for alle. Uten en digital mottaker så kan de prøve å kreve inn så mye lisens de ønsker, men her i huset så blir nok den flatskjermen vi har brukt kun for å se på innhold som er streamet fra nettet. Vi ser uansett så lite på tv for tiden at man kan heller bruke tiden til annet fornuftig. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Er nå spent på oppsluttningen til Riks-TV når folket begynner å velge. Folket her inne har jo bl.a fått det for seg at "ingen" ser på NRK enda NRK1 er en klar vinner på alle målinger, det samme er NRK P1 når det gjelder radio. 9138303[/snapback] Mange eldre som fortsatt lever vet du. Om 10-15 år så er vel de fleste I grava og dermed så er nok seertallene til disse kanalene langt mindre. Lenke til kommentar
Jan-E. Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Er nå spent på oppsluttningen til Riks-TV når folket begynner å velge. Folket her inne har jo bl.a fått det for seg at "ingen" ser på NRK enda NRK1 er en klar vinner på alle målinger, det samme er NRK P1 når det gjelder radio. 9138303[/snapback] Mange eldre som fortsatt lever vet du. Om 10-15 år så er vel de fleste I grava og dermed så er nok seertallene til disse kanalene langt mindre. 9138357[/snapback] Spørs hva du mener med eldre? Er jeg i den kategorien som er passert 40? Håper da jeg lever litt lengre enn det du antyder.Enn alle fjortisene som ser/chatter på NRK2, er de og i den eldre gruppen? Og alle ungene som er "avhengig" av Barne-TV/Sommermorgen/Julemorgen/Påskemorgen.....? Hvordan kan det ha seg at "alle" vet hva som skjer på NRK når ingen ser på det? Dessuten så er det veldig mange som faktisk er interessert i vintersport, og hvilke kanaler satser like mye penger og er like gode som NRK? Takke meg til ei helg med NRK1 (på høst/vinter) enn å se på vrøvlet som mange andre kanaler sender. Lenke til kommentar
--CAINe-- Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 (endret) Oppfordrer til boikott av: RiksTV Kringkastingslisensen(NRK lisens som noen kaller den!) TV'er(Gammel, lcd og plasma etc.) med tv tuner Heller kjøp en grei data for pengene en sparer på å droppe kringkastinglisens og rikstv og se tv på internett og/eller film(DVD, HD film(HDDVD og den blå saken og tilogmed VHS ) Enkelt(Og avrundet nedover)) regnestykke(alt i hele år utenom den Digitale Mottakeren!): Krigkastingslisens: 2100,- Se http://www.nrk.no/informasjon/lisens/1385074.html RiksTV : 2200,- Se http://www.rikstv.no/Kanalpakker/ Digital mottaker : 1500,- Se http://www.rikstv.no/Om-RiksTV/Sporsmal-og-svar/ Dette kommer på: 5800,-(+) Jeg vet om flere datapakker som kommer på under 5000,- og kan seff gjøre mange flere ting en de 3 nevnte tingene... Det er selvfølgelig ikke en super data det er snakk om, men for denne prisen får en en data som er mer en god nok til å se på tv sendinger, film, sjekke epost, lagre ting på etc. Det er to måter å få seg en TV uten mottaker del på(TV Tuner) eller få fjernet allerede eksisterende mottaker del! Ulempene med å ikke ha en TV Tuner er at du ikke kan koble til en antenne til dataen, men den kan kobles opp til en data, og med en data så har du alt tven kan gjøre og mye mer! Rune B EDIT: Fikset et par små feil! Endret 25. juli 2007 av --CAINe-- Lenke til kommentar
Jan-E. Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Oppfordrer til boikott av: RiksTV Kringkastingslisensen(NRK lisens som noen kaller den!) TV'er(Gammel, lcd og plasma etc.) med tv tuner Heller kjøp en grei data for pengene en sparer på å droppe kringkastinglisens og rikstv og se tv på internett og/eller film(DVD, HD film(HDDVD og den blå saken og tilogmed VHS ) Enkelt(Og avrundet nedover)) regnestykke(alt i hele år utenom den Digitale Mottakeren!): Krigkastingslisens: 2100,- Se http://www.nrk.no/informasjon/lisens/1385074.html RiksTV : 2200,- Se http://www.rikstv.no/Kanalpakker/ Digital mottaker : 1500,- Se http://www.rikstv.no/Om-RiksTV/Sporsmal-og-svar/ Dette kommer på: 5800,-(+) Jeg vet om flere datapakker som kommer på under 5000,- og kan seff gjøre mange flere ting en de 3 nevnte tingene... Det er selvfølgelig ikke en super data det er snakk om, men for denne prisen får en en data som er mer en god nok til å se på tv sendinger, film, sjekke epost, lagre ting på etc. Det er to måter å få seg en TV uten mottaker del på(TV Tuner) eller få fjernet allerede eksisterende mottaker del! Ulempene med å ikke ha en TV Tuner er at du ikke kan koble til en antenne til dataen, men den kan kobles opp til en data, og med en data så har du alt tven kan gjøre og mye mer! Rune B EDIT: Fikset et par små feil! 9138618[/snapback] Det er jo bare at dere samler dere og stemmer Frp hele gjengen så får dere jo igjennom det du ramser opp her. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Det er jo bare at dere samler dere og stemmer Frp hele gjengen så får dere jo igjennom det du ramser opp her. 9138665[/snapback] Hva har det med stemming å gjøre? Det er enkel markedstankegang, produktet er for dårlig kontra kostnaden, så da kjøper man det ikke. For 5000+ kan man kjøpe mange dvder i året. Det eneste TV har å by på for en person i min alder er Live sport. AtW Lenke til kommentar
mandela Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 (endret) Hva har det med stemming å gjøre? Det er enkel markedstankegang, produktet er for dårlig kontra kostnaden, så da kjøper man det ikke. For 5000+ kan man kjøpe mange dvder i året. Det eneste TV har å by på for en person i min alder er Live sport.AtW 9138776[/snapback] 1. lisensen går også til radioproduksjon 2. hvor mange dvder med debatt og intervjuer gis egentlig ut? (personer i din alder har helt sikkert en bredt spekter av interesser. jeg kunne f.eks. tenkt meg å se tekstet intervju med Pierre Bourdieu for fransk tv, tekstet debatt mellom Michel Foucault, Noam Chomsky og Jürgen Habermas osv) 3. rikstv er først og fremst for de som har en uhf antenne og ikke mottar annet enn nrk og tv2 (svt1 & 2 på grensa). jeg regner med at de fleste allerede betaler lisensen og da er den digitale boksen den eneste tilleggsutgiften, en engangsutgift Endret 25. juli 2007 av mandela Lenke til kommentar
2rb Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Det er jo bare at dere samler dere og stemmer Frp hele gjengen så får dere jo igjennom det du ramser opp her. 9138665[/snapback] Hva har det med stemming å gjøre? Det er enkel markedstankegang, produktet er for dårlig kontra kostnaden, så da kjøper man det ikke. For 5000+ kan man kjøpe mange dvder i året. Det eneste TV har å by på for en person i min alder er Live sport. AtW 9138776[/snapback] Omtrent her er vel eg og... Satt og rekna på det i helga, og eg får VESENTLIG meir sport på Canal Digital via satelitt, enn via bakkenett - så etter mitt forbruk vil det nok passe bedre med satelitt fra CD, enn bakkenettet. Men - sjølvsagt vil bakenettet fungere svært bra for dei som vil ha akkuratt dei kanalene som er i pakken... Du får vel uansett TV2 + NrK-kanalene gratis i noen år? Kanskje kort-avgift til TV2... Da blir ikkje dette så urimelig allikevel - men det passer ikkje etter mitt bruk, og når eg først skal bytte fra analogt, så ser det ut til at eg hopper på eit tilbud der eg får MYKJE meir sport enn eg gjer i dag... Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Spørs hva du mener med eldre? Er jeg i den kategorien som er passert 40? Håper da jeg lever litt lengre enn det du antyder.Enn alle fjortisene som ser/chatter på NRK2, er de og i den eldre gruppen? Og alle ungene som er "avhengig" av Barne-TV/Sommermorgen/Julemorgen/Påskemorgen.....? Hvordan kan det ha seg at "alle" vet hva som skjer på NRK når ingen ser på det? Dessuten så er det veldig mange som faktisk er interessert i vintersport, og hvilke kanaler satser like mye penger og er like gode som NRK? Takke meg til ei helg med NRK1 (på høst/vinter) enn å se på vrøvlet som mange andre kanaler sender. Tja, legg merke til at jeg nevner nedgang (betraktelig spår da jeg), har nok regnet med slike gråe gubber som deg som ikke greier seg uten nrk ( spøk) . Nei, denne pakken holder ikke mål som mange i denne tråden presiserer, ikke noe for meg og mine i alle fall. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Hva har det med stemming å gjøre? Det er enkel markedstankegang, produktet er for dårlig kontra kostnaden, så da kjøper man det ikke. For 5000+ kan man kjøpe mange dvder i året. Det eneste TV har å by på for en person i min alder er Live sport.AtW 9138776[/snapback] 1. lisensen går også til radioproduksjon 2. hvor mange dvder med debatt og intervjuer gis egentlig ut? (personer i din alder har helt sikkert en bredt spekter av interesser. jeg kunne f.eks. tenkt meg å se tekstet intervju med Pierre Bourdieu for fransk tv, tekstet debatt mellom Michel Foucault, Noam Chomsky og Jürgen Habermas osv) 3. rikstv er først og fremst for de som har en uhf antenne og ikke mottar annet enn nrk og tv2 (svt1 & 2 på grensa). jeg regner med at de fleste allerede betaler lisensen og da er den digitale boksen den eneste tilleggsutgiften, en engangsutgift 9138890[/snapback] 1. Hva så? Man kan høre på radio uten lisens, og om man er veldig opptatt av å betale lisens som et gode for samfunnet, får man sikkert tak i en gammel lisenspliktig video-spiller gratis. 2. Hvor mange interessante debatter går på denne rikstv-pakka? Personlig pleier jeg å lese ting kontra å se på debatter, men for de som er interessert, så er det jo selvsat et problem. 3. Man må vel betale en årlig sum for kanalpakken også? AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå