Dahl Skrevet 14. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2007 Det som også er interessant er at det er gratis å bruke NRK nett-tv. 8859637[/snapback] Det stemmer at det er fri tilgang, men har du ikke egentlig kun lov til å se nett-TV hvis du har betalt kringkastingsavgiften? Det blir som på samme måte som med bakkenettet - du kan se NRK fritt uten å betale, men det gjør det ikke lovlig av den grunn. Lenke til kommentar
Brusfantomet Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 2. Innføre internett-lisens, som er enda mer tullete for å finansiere en TV-kanal. Hysj, noen statsledere kan finne på og høre deg. Tror TV kommer til og bli mer som radio, radioen er i dag en lisensfri kanal (var ikke slik før) og den er mest brukt som en numer to aktivitet, altså at du drver med noe og setter på radioen i tilleg. Tror tven kommer til og bli mer likt det etter hvert. Da blir det ikke like mye seriøse programmer lenger, bare lettere saker. Lenke til kommentar
Howard B Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 Det som også er interessant er at det er gratis å bruke NRK nett-tv. 8859637[/snapback] Det stemmer at det er fri tilgang, men har du ikke egentlig kun lov til å se nett-TV hvis du har betalt kringkastingsavgiften? Det blir som på samme måte som med bakkenettet - du kan se NRK fritt uten å betale, men det gjør det ikke lovlig av den grunn. 8860017[/snapback] Det vil i såfall være litt merkelig, for svensker kan fritt se NRK nett-TV fra Sverige uten at de må registrerer seg og jeg tviler på at de betaler kringkastingsavgiften til NRK. Lenke til kommentar
Visjoner Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 Det som også er interessant er at det er gratis å bruke NRK nett-tv. 8859637[/snapback] Det stemmer at det er fri tilgang, men har du ikke egentlig kun lov til å se nett-TV hvis du har betalt kringkastingsavgiften? Det blir som på samme måte som med bakkenettet - du kan se NRK fritt uten å betale, men det gjør det ikke lovlig av den grunn. 8860017[/snapback] Hehe... Jeg vet ikke om det er ulovlig, men isåfall har de skjult det forbudet godt, da det ikke står noen advarsel når man starter opp. Kan man da kalle det ulovlig? Hvis de ville kontrollert det, kunne de bare laget innlogging som lisensbetalere fikk tilgang til. Det blir ikke helt det samme som med bakkenettet. Alt som selges av TV-mottakere her til lands, registreres og rapporteres til NRK. Det er ulovlig (og straffbart såvidt jeg vet?) å ha en TV-mottaker i husstanden uten å betale lisens, selv om mange ikke betaler. -Visjoner- Lenke til kommentar
Vindstille Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 Det stemmer at det er fri tilgang, men har du ikke egentlig kun lov til å se nett-TV hvis du har betalt kringkastingsavgiften? Det blir som på samme måte som med bakkenettet - du kan se NRK fritt uten å betale, men det gjør det ikke lovlig av den grunn. 8860017[/snapback] NRK sin tekst-TV finnes paa web. Saa jeg tviler paa at den er ulovlig aa bruke uten lisens. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 Og vi kan se SVTs nett-TV uten å registrere oss. Men sjekker man nøye både på NRK og SVT er det bare egenproduserte programmer som er tilgjengelige. Sport er det også begrenset av, med unntak av nyhetsstoff. Når det gjelder tilgang, har jeg forstått det slik at NRK mer eller mindre politisk er pålagt å gjøre all egenproduksjon (arkivene) tilgjengelig gratis på nett. Samme for SVT og DR. Så kanskje vi skal være glade for kringkastingsavgiften, uten den tror jeg ikke mye av arkivene hadde blitt gratis tilgjengelig. og det er mang en kostelig bit i de arkivene. Faktisk er det en av de store fordelene med lisens-/skattefinansiert TV/Radio. Det kan stilles vilkår om fri tilgang til egenproduksjonen. At dette ikke kan gjøres for innkjøpte programmer, mye sport etc skyldes ikke NRK, men forhold til rettighetshaverne. Det er ellers intet vilkår for å se NRK nett-TV at man har betalt kringkastingsavgift. Tross alt er det bare en begrenset del av de totale sendingene som vises på Nett-TV. Lenke til kommentar
bOMS Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 Er en god del idrett man ikke får sett på SVT på internett. Har vel noe med avtaler o.l, men det fører ihvertfall til at du blir blokkert hvis du har en IP adresse utenfor sverige. Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 14. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2007 Det stemmer at det er fri tilgang, men har du ikke egentlig kun lov til å se nett-TV hvis du har betalt kringkastingsavgiften? Det blir som på samme måte som med bakkenettet - du kan se NRK fritt uten å betale, men det gjør det ikke lovlig av den grunn. 8860017[/snapback] NRK sin tekst-TV finnes paa web. Saa jeg tviler paa at den er ulovlig aa bruke uten lisens. 8860697[/snapback] Tekst-TV? Når nevnte jeg tekst-TV i det hele tatt? Lenke til kommentar
Howard B Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 Hehe.. sikkert en misforståelse. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 Ja.. jeg har sittet på gjerdet fram til nå. Dvs: har analog kabel-tilknytning (grunnpakke uten dekoder) Da jeg så bakkenettets tilbud, bestilte jeg Gets Startpakke dagen etter. Omtrent samme pris som rikspakken, men langt bedre kanalutvalg Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 Da jeg så bakkenettets tilbud, bestilte jeg Gets Startpakke dagen etter. Omtrent samme pris som rikspakken, men langt bedre kanalutvalg 8865823[/snapback] Hvis RiksTV skal konkurrere med kabel, så er det klart de må forbedre kanaltilbudet, men noe av problemet er vel at de har et begrenset sendespekter så lenge de analoge TV-senderne er i bruk. Når disse er slått av, vil RiksTV ha muligheter til å utvide tilbudet, og det skal bli spennende å se hva de kommer med da. Håper de etter hvert kan gi Get litt konkurranse. Lenke til kommentar
Jan-E. Skrevet 16. juni 2007 Del Skrevet 16. juni 2007 Jeg har spurt Paneda om hvilke kanaler de blir å sende i skyggeområder og svaret er at de har kontrakt med Norkring/NTV om å sende signalpakke 1 som er NRK sine kanaler. Dette er jo borti f.., de monterer opp parabol, mast, hytte til utstyret, må få frem strøm og betale for den, og drifte det hele. Alt dette med null inntekt siden NRK skal være gratis..... Jeg skjønner ingenting, sender de flere signalpakker (noe de har teknologi til) så blir det jo inntekt av senderne og ikke bare utgifter. Selv er jeg usikker på om jeg får inn bakkenettet siden jeg i dag har dårlig TV2-dekning med en antenne på nesten to meters lengde. Og med null kabel-TV og et fjell mot sør så blir det vel kanskje skyggenettet som gjelder... Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 16. juni 2007 Del Skrevet 16. juni 2007 Jeg har spurt Paneda om hvilke kanaler de blir å sende i skyggeområder og svaret er at de har kontrakt med Norkring/NTV om å sende signalpakke 1 som er NRK sine kanaler. Dette er jo borti f.., de monterer opp parabol, mast, hytte til utstyret, må få frem strøm og betale for den, og drifte det hele. Alt dette med null inntekt siden NRK skal være gratis..... Jeg skjønner ingenting, sender de flere signalpakker (noe de har teknologi til) så blir det jo inntekt av senderne og ikke bare utgifter. Selv er jeg usikker på om jeg får inn bakkenettet siden jeg i dag har dårlig TV2-dekning med en antenne på nesten to meters lengde. Og med null kabel-TV og et fjell mot sør så blir det vel kanskje skyggenettet som gjelder... 8872782[/snapback] Du kan sjekke dekning her. Lenke til kommentar
Jan-E. Skrevet 16. juni 2007 Del Skrevet 16. juni 2007 Jeg har spurt Paneda om hvilke kanaler de blir å sende i skyggeområder og svaret er at de har kontrakt med Norkring/NTV om å sende signalpakke 1 som er NRK sine kanaler. Dette er jo borti f.., de monterer opp parabol, mast, hytte til utstyret, må få frem strøm og betale for den, og drifte det hele. Alt dette med null inntekt siden NRK skal være gratis..... Jeg skjønner ingenting, sender de flere signalpakker (noe de har teknologi til) så blir det jo inntekt av senderne og ikke bare utgifter. Selv er jeg usikker på om jeg får inn bakkenettet siden jeg i dag har dårlig TV2-dekning med en antenne på nesten to meters lengde. Og med null kabel-TV og et fjell mot sør så blir det vel kanskje skyggenettet som gjelder... 8872782[/snapback] Du kan sjekke dekning her. 8872787[/snapback] Har gjort det for lenge siden og jeg ligger i hvitt område, men det betyr ikke at jeg ikke kan få inn bakkenettet. Iflg NTV er det bare grove beregninger som er gjort og de oppdaterer kartet etter hvert som faktiske målinger blir gjort. Lenke til kommentar
Howard B Skrevet 16. juni 2007 Del Skrevet 16. juni 2007 Sameiet bestemte seg på torsdag for å gå for digitalpakke fra Get så da slipper jeg heldigvis RiksTV Lenke til kommentar
VolcomStone Skrevet 16. juni 2007 Del Skrevet 16. juni 2007 Tynt utvalg, men likevel bedre enn TV2, TV-norge, og NRK1 som vi har nå Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 17. juni 2007 Del Skrevet 17. juni 2007 Selv er jeg usikker på om jeg får inn bakkenettet siden jeg i dag har dårlig TV2-dekning med en antenne på nesten to meters lengde. 8872782[/snapback] Mulige forbedringer på et slikt anlegg er f.eks å bruke en god forforsterker ved antennen slik at du unngår signaltap i antennekabel (kan være svært stort på UHF). En annen forbedring er å bruke flere antenner. Disse kan kobles sammen og dobler forsterkningen hver gang du dobler antall antenner. Lenke til kommentar
Sayid Skrevet 17. juni 2007 Del Skrevet 17. juni 2007 Dette med digitale bakkenettet gjer at det blir meir utgifter for dei som bruker vanlig antenne. Eg er egentlig mektig sur på dette opplegget for at man må starte å betale å få se på tv. Alle dei familiene med 2-4 unger som får noko nytt som man må bruke penger på. Eg veit ikkje kva eg skal velge av parabol eller denne boksen. Det billigste hadde vert å betalt 500 kroner i året for Tv2 sin webtv for der kan man heller se episoder når som helst og kor som helst. Men det er som sagt lenge å bestemme seg for dette forsatt Lenke til kommentar
mandela Skrevet 17. juni 2007 Del Skrevet 17. juni 2007 (endret) spørsmål angående bokser: * i vest-europa selges vel de billigste dvb-t boksene for rundt 30€ ~ 240kr, er det en teknisk grunn til at mpeg4 dekodere skal være så dyre som antydet? * er det sannsynlig at vi kommer til å få se kombobokser for norsk bakkenett + sat slik det er mulig å kjøpe i europa (dvb-t + sat)? Endret 17. juni 2007 av mandela Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 17. juni 2007 Del Skrevet 17. juni 2007 (endret) spørsmål angående bokser: * i vest-europa selges de billigste dvb-t bokser for rundt 30€ ~ 240kr, er det en teknisk grunn til at mpeg4 dekodere skal være så dyre som antydet? * er det sannsynlig at vi kommer til å få se kombobokser for norsk bakkenett + sat slik det er mulig å kjøpe i europa (dvb-t + sat)? 8879070[/snapback] Mpeg4 dekodere er ganske nye på markedet så derfor høy pris,Husk norge er di første som tar ibruk Mpeg4,men den kommet til å gå ned etterhvert som produksjonen går opp. dvb-t + sat finnes i dag (Dreambox 7025) men kun dvb-t mpeg2 pr. i dag. Dukker nok opp dvb-t mpg4 kort til den etterhvert og. Du kan bytte ut tunerene i DB7025. Snart er og HD Tuneren DB 8000 ute og med samme mulighet. Endret 17. juni 2007 av taz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå