Jan-E. Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Helt utrolig hvor kort enkelte tenker her. "Bygg ut fiber til alle og drit i bakkenettet" sies det. Skal bli artig å se all fiberen som blir liggende etter bobiler, campingvogner, busser og båter, og ikke minst når de skal spole den inn igjen Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Sannheten er jo at forskjellige plattformer passer for forskjellige brukere. Bare synd at Telenor sitter på alle og presser opp prisene Jeg leste at RiksTV var ca 60kr (pr mnd) overpriset i forhold til de andre. Men man må også se det positive i at man har dette tilbudet tilnærmet overalt uten å måtte spikre opp parabol. Man kan jo være så smart at man deler utgiftene med andre (mottaker 2-5) og da blir regnestykket noe bedre. Lenke til kommentar
Akvarius Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 (endret) Syns liksom dette blir litt dyrt for mormor som kun er intressert i å se litt på NRK og TV2. Det at ein ikkje kan velge kva kanaler ein skal ha er horribelt. Tv2 nyheter og tv2film er elendige kanaler. +for tv2 film er at det går ein gammel action film i ny og ne. edit: ja vett; TV2 er 'gratis' til 2009 elns Endret 13. juni 2007 av Akvarius Lenke til kommentar
Jan-E. Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Syns liksom dette blir litt dyrt for mormor som kun er intressert i å se litt på NRK og TV2.Det at ein ikkje kan velge kva kanaler ein skal ha er horribelt. Tv2 nyheter og tv2film er elendige kanaler. +for tv2 film er at det går ein gammel action film i ny og ne. edit: ja vett; TV2 er 'gratis' til 2009 elns 8849242[/snapback] Det er jo ikke Rikstv sin skyld at TV2 skal ta betalt om et par år. Hadde det analoge nettet blitt videreført så hadde de sansynligvis sluttet å sende der og bare sendt på kabel og satelitt. Lenke til kommentar
Akvarius Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Syns liksom dette blir litt dyrt for mormor som kun er intressert i å se litt på NRK og TV2.Det at ein ikkje kan velge kva kanaler ein skal ha er horribelt. Tv2 nyheter og tv2film er elendige kanaler. +for tv2 film er at det går ein gammel action film i ny og ne. edit: ja vett; TV2 er 'gratis' til 2009 elns 8849242[/snapback] Det er jo ikke Rikstv sin skyld at TV2 skal ta betalt om et par år. Hadde det analoge nettet blitt videreført så hadde de sansynligvis sluttet å sende der og bare sendt på kabel og satelitt. 8849282[/snapback] Joa, men då hadde nok mormor syns at det var nok med NRK. Poenget er at det bør være mulig å kjøpe dei kanalene du er intr. i. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Eg trur at heile det nye bakkenettet flopper og fører til at det blir mange sure nordmenn. Er det ikkje sånn at dei fleste nordmenn har Kabel/Parabol frå før? Også kan *alle* over heile landet uansett få betre kanaltilbod igjennom parabol? 8841028[/snapback] Det er snakk om at det er rundt 600.000 som ikke har parabol eller kabel. For de fleste der står velget mellom parabol eller det nye bakkenettet. Og det er vel ingen som vil påstå at en parabol er pen på husveggen Men for alle de som ikke har annet enn analoge sendinger i dag, så vil tilbudet være bedre enn de har. De har jo også fortsatt valget om å ikke abonnere på noe ekstra og få NRK gratis (det samme med TV2 en stund til). Personlig hadde jeg håpet tilbudet ble bedre. Men det kommer nok større utvalg etter hvert. De bygger vel ut minimum først, og så fortsetter senere hvis det blir lønnsomt. Så lenge Discovery, TV2, Nrk, TVN og TV3 er med i en billig og grei pakke (Resten driter jeg i), så kan det være ett alternativ å bytte fra GET hvis det kommer en god dekoder med HDMI før GET får ræva i gir med det. Lenke til kommentar
Jan-E. Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Det er faktisk utrolig mye satelittskygge i dette fjellandet! Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Målgruppen til framtidens TV-kanaler vil ikke bli særlig større, dvs med unntak av økt tilgang i utviklingsland. I den vestlige delen er heller tendensen at man bruker mindre tid på TV (uansett distribusjonskanale), og i større og større grad søker å unngå reklame. Det er en grunn til at TV2 ønsker å bli betalTV. 8847359[/snapback] Folk ser mindre på TV pga internett, og reklame er det vel nok av her? Husker ikke hvor jeg så det, men jeg leste for en stund siden at internett har passert TV som det største mediet i USA (altså det folk bruker mest tid på). Noe sier meg at denne trenden er sterk også i andre deler av verden. Men man skal ikke se bort fra at P2P-TV kan snu den trenden. Slike tilbud som dette fra NTV kommer ihvertfall IKKE til å snu trenden Internett er bare deler av forklaringen (om enn en betydelig del). Samtidig medfører økt bruk av internett større konkurranse om reklamekronene, og dermed mindre til reklamfinasiert TV. Du har enda ikke forklart meg hvorfor det er vanskeligere å tjene penger gjennom distribusjonskanalen internett enn på den gammeldagse måten. Det er drøssevis av kanaler i hele verden som sendes gratis m/reklame, og det trenger ikke være dårlig kvalitet på kanalene av den grunn. Hvis du imidlertid mener at kun betal-TV-kanaler er bra pr. idag, er det en annen sak, men da skjønner jeg ikke hva som vil forandre seg mtp tilbud av gratiskanaler. Ved en overgang til internett vil kanal-landskapet blir internasjonalt, markedet vil vokse, og konkurransen vil antakelig bli hardere. Dagens distibusjonsteknologi, satelitt, kabel, bakkenett, er on time distribusjon (selv om vi begynner å få on demand distibusjon). Internett vil i langt større grad bli on demand distribusjon. On time distribusjon gjør at det er vanskelig å hoppe over reklame, on demand gjør det mye enklere. Dersom annonsørene risikerer at 50% av seerne hopper over reklamen, vil betalingsvilligheten gå ned. Ellers er det langt mindre andel av kanaler som sendes helt gratis, enn det vi tror. F.eks, av de 219 kr vi betaler pr mnd for grunnpakken til Canal Digital (kabel), betales over 50 % som programvederlag til flere av de kanalene som er der. Samme gjelder andre distributører. Ta f.eks. Eurosport, dersom de har 25 mill tilknyttede kunder i Europa, programvederlaget er 10 kr/mnd pr kunde blir dette 3 mrd kr i året. Discovery, MTV etc tar alle programvederlag fra distributørene. Økt globalisering og flere kanaler vil også presse prisene på annonsering, noe som igjen medfører mindre til produksjon. For å opprettholde produksjon er da et alternativ å gjøre deler til betalTV. Grunnen til at TV2 vil bli betal-TV, er nok at nå har de en gyllen sjanse til å melke HD-bølgen for alt den er verdt. Når folk nettopp har brukt 10-20 tusen på flatskjerm, skal det ikke mye til å selge inn en 1000-lapp i året for å få lov til å beholde TV2. Prisen står ikke i det hele tatt i forhold til produktet. Men på kort sikt er det mye cash å hente for alle involvert. På lengre sikt vil hele TV-konseptet dø, og dette opplegget til NTV er nok en spiker i kista... -Visjoner- 8848078[/snapback] TV2 hadde ikke trengt å bli betalTV (abonnement) for å melke HD-bølgen. Det er bare å gjøre som TV4 i Sverige. De har laget to kanaler som har nøyaktig likt sendeskjema, TV4 uten HD og TV4 HD med HD sendinger. Den første er gratis, den andre må du betale for. TV-konseptet vil aldri dø, rett og slett fordi det ikke finnes noe bedre alternativ for visse typer hendelser, særlig gjelder det nyheter og sport, men også en del typer andre aktualitetsprogrammer og underholdning. Klart det vil skje endringer i distribusjonskanaler, men distribusjon via bakkenett, kabel og satellitt vil være der i svært lang tid framover. Rett og slett fordi internett som distribusjonskanal ikke vil gi tilgang over alt, og det er betydelige administrasjons og kapasitetsproblemer knyttet til nettet. Jeg har ellers ikke problemer med å se være enig i at tilbudet er noe overpriset. En månedsavgift på ca 150,- kr og kortavgift på kr 300,- pr år, samt ingen tillegg for mer enn et TV i husstanden, hadde vært mer rette priser. Da hadde prisene vært reelt sammenlignbare med kabel, Tripple-Play og satellitt. Men nå kan jo TV2 sin overgang til koda sendinger medføre prisendringer hos disse aktørene også. Lenke til kommentar
Howard B Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Så lenge Discovery, TV2, Nrk, TVN og TV3 er med i en billig og grei pakke (Resten driter jeg i), så kan det være ett alternativ å bytte fra GET hvis det kommer en god dekoder med HDMI før GET får ræva i gir med det. 8849460[/snapback] Du skal ikke se bort fra at Get kommer med HDMI dekoder før RiksTV kommer med en billig og grei pakke! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Så lenge Discovery, TV2, Nrk, TVN og TV3 er med i en billig og grei pakke (Resten driter jeg i), så kan det være ett alternativ å bytte fra GET hvis det kommer en god dekoder med HDMI før GET får ræva i gir med det. 8849460[/snapback] Du skal ikke se bort fra at Get kommer med HDMI dekoder før RiksTV kommer med en billig og grei pakke! 8850197[/snapback] det er like rundt svingen, kommer i løpet av sommeren... Lenke til kommentar
Jtand Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Foreldrene mine bor på en øde plass der vi såvidt har NRK tilgjengelig Kan vi få digitalt bakkenett? Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Foreldrene mine bor på en øde plass der vi såvidt har NRK tilgjengelig Kan vi få digitalt bakkenett? 8852014[/snapback] Du får gå inn på kartet og se. Tast inn postnummer, få kartet opp i eget vindu, og zoom/pan deg inn på hustaket til foreldrene dine. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Vil bare presisere en ting, NRK er ikke gratis. Lenke til kommentar
Jan-E. Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Foreldrene mine bor på en øde plass der vi såvidt har NRK tilgjengelig Kan vi få digitalt bakkenett? 8852014[/snapback] Digital-TV får de uansett. Er det ikke kabel eller mulighet for parabol så bygger de her ut: http://www.paneda.no/index.jsp Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Digital-TV får de uansett. Er det ikke kabel eller mulighet for parabol så bygger de her ut: http://www.paneda.no/index.jsp 8852694[/snapback] De distribuerer nok maks 1 multiplex til skyggenettet sitt. Dvs NRK og kanskje TV2... Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 (endret) Er TV-mottak i form av fiberbasert "IP-TV" fritatt for kringkastingsavgift? Under hvilke regler kommer da en digital-TV mottaker over kabelnett med HDMI? EDIT: Jeg lurer på dette fordi det som for meg virker mest optimalt er en TV med plombert tuner og HDMI-innganger fra en kabel-TV-mottaker som kan brukes en gang i måneden og PC resten av tiden. I en tripple-play-løsning burde ikke TV-delen øke utgiftene noe særlig i forhold til hva bare internett koster. Endret 13. juni 2007 av JohndoeMAKT Lenke til kommentar
Elmek38 Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 (endret) Denne kanal pakken var da ikkje særlig å skryte av. Alt for mye TV2 i den. MTV burde også ha vært med og gjere ein BBC kanal. Endret 14. juni 2007 av mafiaman Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 VH1 er da mye bedre enn MTV. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 Er TV-mottak i form av fiberbasert "IP-TV" fritatt for kringkastingsavgift? Under hvilke regler kommer da en digital-TV mottaker over kabelnett med HDMI? EDIT: Jeg lurer på dette fordi det som for meg virker mest optimalt er en TV med plombert tuner og HDMI-innganger fra en kabel-TV-mottaker som kan brukes en gang i måneden og PC resten av tiden. I en tripple-play-løsning burde ikke TV-delen øke utgiftene noe særlig i forhold til hva bare internett koster. 8856174[/snapback] Til det første, vanskelig å si. Slik lovverket er utformet er det ikke umulig å la også IP-TV omfattes. Forskriften som gjelder pr dato, kan ikke tolkes slik, men en forskrift er lett å endre. Loven legger ihvertfall ingen hindring knyttet til dette. Til pkt 2. Digital TV mottaker over kabelnett med HDMI er en mottaker (tuner), og skal betales avgift for. Hva slags skjerm som brukes er irrelevant. Pga. programvederlag, dvs det distributøren betaler til "kringkasteren" vil TV over Tripple-Play koste omtrent det samme i tillegg til selve "linjeleie" som kabel/satelitt i dag (for samme programutbud). Trolig litt lavere grunnet synergi knyttet til linje. De fleste er ikke oppmerksom på at vi som har kabel eller satelitt grunnpakke faktisk betaler for de fleste kanalene. Mener at NRK1, NRK2, TV2 og TVNorge er de eneste dette ikke gjøres på. Lenke til kommentar
Visjoner Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 Er TV-mottak i form av fiberbasert "IP-TV" fritatt for kringkastingsavgift? 8856174[/snapback] vanskelig å si. Slik lovverket er utformet er det ikke umulig å la også IP-TV omfattes. 8857860[/snapback] Dette er et interessant spørsmål. Slik situasjonen er idag, er det lett å skille hva som er TV og hva som er internett. Når vi har IP-TV mottakere fra ISP'ene er det også til en viss grad mulig å skille. Problemene starter når PC'en blir dekoder (med nett-tv/P2P-TV), og det eneste som skiller en PC fra en TV er software. Hva skal da NRK gjøre for å få lisenspengene sine? De har da to muligheter som jeg kan se det: 1. Kreve lisenspenger over skatteseddelen. Noe de skulle gjort for lenge siden etter min mening. Hvis vi for folkets beste absolutt skal ha en statlig kanal, hvorfor skal folk som bare ser på TV3 betale mens folk som ikke ser på TV slipper å betale? Det som også er interessant er at det er gratis å bruke NRK nett-tv. 2. Innføre internett-lisens, som er enda mer tullete for å finansiere en TV-kanal. Det blir spennende å se om de vil gå så langt for å ta "snylterne" som bruker PC'en som mediekanal. Dette blir også interessant i forbindelse med internasjonale programpakker, for eksempel over P2P, som ikke har noenting med Norge å gjøre. -Visjoner- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå