Goosewater Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 Planlegger å bygge en ny arbeidsstasjon etter sommerferien. Prisen blir fort 20-25000. Den skal brukes til kartredigering, GIS-analyser (Geografiske Informasjons-Systemer) og videoredigering. Programmer som vil bli mye brukt er ArcGIS, Global Mapper og Adobe sine. Det som jeg ønsker å vektlegge med pc-en er stabilitet, hastighet og fleroppgaveløsning. Vil også ha gode muligheter for oppgradering og en pc som ikke støyer. Det jeg har plukket ut til nå er dette: Kabinett: Lian Li PC-A10B Har forelsket meg i dette... Har rett og slett det meste som jeg er ute etter. Det som jeg er litt usikker på er finishen. Tenkte på svart først, men nå heller jeg mer og mer mot sølv. Strømforsyning: Corsair HX620W Ønsker en kraftig, stillegående PSU som er modulær. Denne har fått gode kritikker. Hovedkort: Asus P5WDG2 WS Pro Ønsker et hovedkort med brikkesett som er velprøvd og fungerer uten tull. Liker Asus. Prosessor: Intel Core 2 Quad Q6600 Tror jeg vil ha nytte av fire kjerner. Kjører ofte beregninger i bakgrunnen mens jeg arbeider i andre programmer. Venter på et hyggelig prisfall i slutten av juli. Minne: Her ønsker jeg 4 gb med minne (2x2). Har 2 gb i min gamle pc, men det blir ofte for lite. Regner med en videre oppgradering til 8 gb. Grafikk: Asus GeForce 8800 GTS Her ønsker jeg meg helst et profesjonelt Nvidia Quadro-kort til DAK/GIS, men det blir for dyrt i denne omgang. Kanskje kommer det senere. Det jeg ønsker nå er Nvidia, DX10 og rimelig ok grafikk. Harddisk system: Western Digital Raptor 150 GB Kommer til å dele den opp i partisjoner (operativsystem, mellomlager, mine dokumenter og programmer). Harddisk arbeid: Western Digital RAID Edition 500 GB (2 stk) Planlegger RAID0 med disse. Harddisk lagring: Kommer nok til å kjøpe noen disker til for lagring og backup, men det vil bli senere. Har plass til backup for øyeblikket. Prosessorkjøler: Scythe Ninja Plus Rev.B Mulig stock-kjøler'n er grei nok, men denne er nok mindre støyende og bedre. I og med at hovedkortet er plassert i toppen av kabinettet og kabinettet har bra med viftekapasitet der, tror jeg den vil fungere bra. CD/DVD-brenner: Ønsker en SATA-brenner. Noen gode forslag? Tastatur: Logitech diNovo Media Desktop Laser Har dette nå og er godt fornøyd! Kjøper derfor et til denne pc-en også. Operativsystem: Microsoft Windows Vista Ultimate OEM Norsk 64-bit DVD-versjon Må ha 64-bit for å kunne utnytte 4 gb med minne. Skjermen bruker jeg fra den gamle pc-en (Eizo L885, 1600x1200). Noen som har gode innspill på dette oppsettet? Lenke til kommentar
Goosewater Skrevet 13. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2007 (endret) Har noen et forslag til minnebrikker (2x2 gb) som passer til oppsettet? Når det gjelder overklokking så vil det være begrenset. Det viktigste er stabil høy ytelse for hele pc-en. Ikke så stort utvalg i prisguiden, men finner bl.a. OCZ OCZ Gold XTC 4096MB DDR2 PC6400. Er de noe tess? Hva med Corsair TWIN2X 6400C5DHX DDR2, 4096MB Kit w/two CL5 2GB Dimm's, E.P.P and DHX? Endret 17. juni 2007 av Goosewater Lenke til kommentar
Goosewater Skrevet 21. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2007 En liten påminnelse om at jeg ønsker tilbakemeldinger på dette oppsettet.. Lenke til kommentar
Petaaar Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 hadde nok kjøpt meg et 680 sli hk, de er jo gode og stabile nå , og du får senere mulighet for sli , + nyere chipsett . ellers ser det konge ut Lenke til kommentar
Goosewater Skrevet 21. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2007 Har ikke planer om heftig fps-spilling, og da har jeg vel neppe behov for sli? *kikker litt nærmere på 680 chipsett, ev p35?* Lenke til kommentar
bruno99 Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Har ikke planer om heftig fps-spilling, og da har jeg vel neppe behov for sli? *kikker litt nærmere på 680 chipsett, ev p35?* 8911423[/snapback] Nei, SLI er ikke nødvendig, når det gjelder SATA brenner er det ikke noen spesielle, de fleste er vel greie, samsung f.eks. Lenke til kommentar
_Xorcist Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Jeg kjenner ikke noe av softwaren som du nevner, men hvis du ikke allerede har gjort det, så bør du forsikre deg om at de fungerer tilfredstillende under 64-bit Vista. Lenke til kommentar
Goosewater Skrevet 21. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2007 Jeg kjenner ikke noe av softwaren som du nevner, men hvis du ikke allerede har gjort det, så bør du forsikre deg om at de fungerer tilfredstillende under 64-bit Vista. 8911680[/snapback] Har ikke kontrollsjekket, men det vil overraske meg om det ikke går. Alternativet er xp64. Noe som taler mot hovedkortet P5WEG2 WS PRO er kontrolleren fra Marvell (4 SATA). Har sett på div. fora at driverne blir sjelden oppdatert og det kan oppstå vansker med lagringsenheter (spes. sata-dvd blir nevnt). Intelkontrolleren ICH7R (4 x SATA) fungerer bra. Har kikket litt på P5K WS som har en annen kontroller fra Intel - nemlig ICH9R. Den har mulighet for 6 x SATA. + Ext SATA kontroller (2 x eSATA og 1 x ATA). Bør jeg velge P5K WS (p35) i stedet for P5WDG2 WS Pro (975x)? Lenke til kommentar
brannslange Skrevet 10. juli 2007 Del Skrevet 10. juli 2007 (endret) Vel, sitter og prøver å spesifisere en PC med samme krav, dvs. en arbeidsstasjon til tyngre GIS-analyser inkl. ArcGIS/3D-Analyst. Førsteinntrykk av oppsettet ditt er at du har spesifisert en spill/kontor-PC og ikke en arbeidsstasjon. Dette gjelder valg av hovedkort, CPU, minne og skjermkort. Du vil nødig starte en beregning over natten, bare for å oppdage at hele greia har kræsja når du kommer på jobb dagen etter. Her er det altså bare å kjøpe ECC minne med en gang. Når det gjelder 4-kjerner så støtter ArcGIS én. Kjøp derfor en med høyest mulig klokkefrekvens, heller enn flest mulig kjerner. Og skal du benytte ArcGlobe eller ArcScene, kjøp et skikkelig 3D-kort med en gang. Om ikke så gå for et billig et... Ting jeg ville sett etter: Intel workstation hovedkort Xeon CPU 2-3 GHz, 1-2 kjerner 4 GB ECC minne Quadro FX1500 skjermkort 2 stk 10000 rpm SAS-disker i RAID0 ArcGIS blir forøvrig ikke støttet i Vista før ArcGIS 9.2 SP3 (kommer i løpet av sommeren). Full støtte får du ikke før ArcGIS 9.3. Endret 10. juli 2007 av brannslange Lenke til kommentar
kuuh Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 (endret) Workstation til salgs CPU -> Xeon 5130 2ghz (Woodcrest) (2stk) Hovedkort -> Intel 5000x chipset med SLI støtte Minne -> 4gb DDR2, Reg, pc5300 Grafikkort -> Quadro FX 3500 (2stk) Kontroller -> LSI - SAS 3000, 4 port med 1064e Hardisker -> Seagate Cheetah 15k, 74gb - SAS (2stk) Ta kontakt hvis det kan høres intr ut =) Går ut for spotpris *edit* kanskje litt gammel post? Endret 11. juli 2007 av kuuh Lenke til kommentar
brannslange Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 Tja, tror de fleste bedrifer vil ha en support- og vedlikeholdsavtale når de kjøper en slik maskin. Lenke til kommentar
Goosewater Skrevet 11. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2007 Førsteinntrykk av oppsettet ditt er at du har spesifisert en spill/kontor-PC og ikke en arbeidsstasjon. Dette gjelder valg av hovedkort, CPU, minne og skjermkort. Du vil nødig starte en beregning over natten, bare for å oppdage at hele greia har kræsja når du kommer på jobb dagen etter. Her er det altså bare å kjøpe ECC minne med en gang. Når det gjelder 4-kjerner så støtter ArcGIS én. Kjøp derfor en med høyest mulig klokkefrekvens, heller enn flest mulig kjerner. Og skal du benytte ArcGlobe eller ArcScene, kjøp et skikkelig 3D-kort med en gang. Om ikke så gå for et billig et... Ting jeg ville sett etter: Intel workstation hovedkort Xeon CPU 2-3 GHz, 1-2 kjerner 4 GB ECC minne Quadro FX1500 skjermkort 2 stk 10000 rpm SAS-disker i RAID0 ArcGIS blir forøvrig ikke støttet i Vista før ArcGIS 9.2 SP3 (kommer i løpet av sommeren). Full støtte får du ikke før ArcGIS 9.3. 9046973[/snapback] Noen konkrete deler du kan anbefale (hovedkort, minne)? Det blir muligens å bruke xp64 til enkelte programmer er klar for vista. Leste noe om at ved kjøp av Vista Ultimate 64 så kunne man få xp64 vederlagsfritt. Noen som kan bekrefte det? Lenke til kommentar
Goosewater Skrevet 11. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2007 CPU -> Xeon 5130 2ghz (Woodcrest) (2stk)Hovedkort -> Intel 5000x chipset med SLI støtte Minne -> 4gb DDR2, Reg, pc5300 Grafikkort -> Quadro FX 3500 (2stk) Kontroller -> LSI - SAS 3000, 4 port med 1064e Hardisker -> Seagate Cheetah 15k, 74gb - SAS (2stk) 9049766[/snapback] Dette virker jo for å være et beist av en arbeidsstasjon som får unna ting! - Men hvordan er lydnivået på den? Lenke til kommentar
brannslange Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 Noen konkrete deler du kan anbefale (hovedkort, minne)? Nei, driver som sagt selv og undersøker hva en slik GIS-arbeidsstasjon bør inneholde og har ikke kommet så langt som å velge enkeltdeler enda. Sannsynligvis ender vi vel opp med å bestille noe ferdig fra Dell, IBM eller liknende, med minimumskravene jeg listet opp tidligere. PC-en til kuuh hørtes forøvrig som et ok valg, dersom du ikke er avhengig av support- og vedlikeholdsavtale. Sannsynligvis trenger du ikke to prosessorer og to skjermkort, dog. Det blir muligens å bruke xp64 til enkelte programmer er klar for vista. Leste noe om at ved kjøp av Vista Ultimate 64 så kunne man få xp64 vederlagsfritt. Noen som kan bekrefte det? 9051245[/snapback] Har aldri hørt om noe sånt. Lenke til kommentar
kuuh Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 Er ikke noe problem å strippe ned ett quadro kort og en cpu hvis det er ønskelig heller vet du Støynivået er absolut til stede, men det må man nesten regne med når man kjører to 15k rpm disker, men er jo justerbar hastighet på alle viftene i arbeidsstajonen... så er ikke noe problem å få ned støyen en god del Er ikke høyt nok til at det er sjenerende Send meg en PM hvis du har lyst :!: Lenke til kommentar
Goosewater Skrevet 22. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2007 Da har jeg anskaffet et quadro 3500 grafikk-kort og to 74 gb, 15000 sas disker (fra kuuh). Kun resten av maskina gjenstår Har kikket på intel workstation hovedkort, men de mest aktuelle overkommelig prisklasse er ribbet for bl.a. usb- og fw-kontakter. Lyd er også mangelvare. Dette er noe jeg har bruk for. Dermed står jeg igjen med Asus P5K WS som en sterk kandidat. Minne: Corsair TWIN2X DDR2 4096MB (2x2048MB). Noen innspill? Lenke til kommentar
brannslange Skrevet 22. juli 2007 Del Skrevet 22. juli 2007 Du bør kanskje bestemme deg. Skal du ha en arbeidsstasjon eller skal du ha en skrivebordsmaskin? Går du for sistnevnte er sikkert hovedkortet og minnet du antyder greit nok. Vil du ha en maskin som skal kunne kverne noen døgn uten problemer ville jeg gått for et hovedkort som støtter ECC-minne. Det får du kun i hovedkort for arbeidsstasjoner. Innstikkskort for USB og FW koster for øvrig ikke mange hundrelappene. Lenke til kommentar
Goosewater Skrevet 23. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2007 Slik som det ser ut nå, blir det mest sannsynlig type skrivebordsmaskin.. Sjelden jeg har behov for utregninger som varer utover noen timer. Innstikkskort for usb og fw koster ikke stort, men jeg skal ha plass til kontrollerkortet til sas-diskene også. Det er mest praktisk å ha mest mulig innbygd på hovedkortet. Med tanke på kabinett er atx-format å foretrekke (størst utvalg). Har 2 uker ferie nå, så jeg får bruke de ukene til å spekulere! Lenke til kommentar
Goosewater Skrevet 8. august 2007 Forfatter Del Skrevet 8. august 2007 Ferien er over og det er tid for å gjøre et valg... Har i grunnen landet på dette oppsettet (noe ankommet, resten bestilt): Kabinett Lian Li PC-A10A Lian Li drevramme, Aluminium, Sølv Lian Li kortleser, Aluminium, Sølv Strømforsyning Corsair HX620W Hovedkort Asus P5K WS Prosessor Intel Core 2 Quad Q6600 Prosessorkjøler Scythe Ninja Plus Minne Corsair TWIN2X DDR2 4096MB (2x2048MB) Grafikk Nvidia Quadro 3500 FX DVD-brenner Samsung SH-S183A Kontrollerkort LSI SAS3041E-R Harddisk 1 Seagate Cheetah 15K.5 73GB (SAS) Harddisk 2 Seagate Cheetah 15K.5 73GB (SAS) Harddisk 3 Western Digital Caviar SE16 750 GB (SATA) Harddisk 4 Western Digital Caviar SE16 750 GB (SATA) Operativsystem Microsoft Windows XP Prof. X64 Eng OEM Håper det går an å sette sammen dette til en velfungerende pc. SAS-disken skal brukes til xp, programmer og vekslefil. Bør jeg kjøre i RAID 0 og partisjonering eller er det like kurant uten RAID? SATA-diskene er til lagring. Lenke til kommentar
durabit Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Jeg tror ikke Asus P5K WS støtter quad-CPU. Ellers et fint hovedkort som også har PCI-X slot. Finnes det kort montro som støtter både PCI-X og quad-CPU? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå