arokh Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 Jeg begynner faktisk å bli smålig lei all refleksjonen Apple putter inn i sine programmer/OS. Dessuten synes jeg Leopard skuffer, og det var ingen funskjoner som fortjener "Top Secret"-stempelet som Apple ga dem. Jeg gleder meg til lanseringen av Leopard, men den overgår ikke Vista på noen måte. Den er ingen Vista 2.0. 8840239[/snapback] Du har åpenbart ikke brukt OSX og/eller har veldig lite kunnskap om det. Tiger overgår Vista, Leopard er milevis foran. Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 Hvorfor har jeg en følelse av at en en viss mann danser monkey dance akkurat nå og skriker "copy that, copy that" :!: 8840512[/snapback] Steve Jobs? 8840533[/snapback] Gå til www.youtube.com hvor du kan søke etter "monkey dance", så finner du fort ut hvem jeg sikter til Lenke til kommentar
iMono Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 Du har åpenbart ikke brukt OSX og/eller har veldig lite kunnskap om det. Tiger overgår Vista, Leopard er milevis foran. 8840590[/snapback] Og du har åpenbart ikke prøvd Vista og lever i din egen "Apple-fantast"-verden. Nå er jeg helt seriøs, for ingen kan med hånden på hjertet si at den ene overgår den andre på noen som helst måte. Og jo, jeg har brukt Mac OSX Tiger relativt ofte. Siden du påstår at du vet så mye om Leopard, da kan du fortelle meg på hvilken måte den er milevis foran? Jeg skal avsløre noe for deg; du klarer det ikke. Lenke til kommentar
asjafjell Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 La oss holde diskusjonen litt mer seriøs Kranglingen kan dere alltids gjøre på PM!. Ikke la dette bli som diskusjonene på Itavisen. For oss som vil lese kommentarene som har noe med artikkelen å gjøre, så er det bare slitsomt. Alle har personlige meninger, heldigvis. Lenke til kommentar
NitRam Den Gale Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 (endret) iMono, det er helt tydelig at du er et førsteklasses eksempel på det vi kaller "Microsoft fanboy". Mange av dere nekter for at dere finnes men her er altså et levende eksempel. Det er mange trekk i OS X Leopard som ligger foran Vista på mange måter, men allikevel er det fint å se at operativsystemene på en måte blir mer likt. Jeg har lenge savnet en oppdatert Finder og endelig kom den! Du snakker om CoverFlow som om det bare er UI mikkmakk, men faktum er at Windows har hatt dette en stund med en litt annen vri på det. "Filmstrip" funksjonen i Windows Utforsker ligner faktisk ganske på CowerFlow. Apple så allikevel ikke poenget med å ha en slik funksjon før du kunne se "resten av bunken filer" tydeligere mens du bladde. Jeg har aldri sett liknende backupsoftware som Time machine som er like enkelt og intuitivt for hverken Windows eller OS X, og jeg gleder meg til å endelig kunne ta backup uten å måtte kopiere manuelt eller lage kopieringsrutiner i et tilfeldig backup program. Spaces, er noe som har vært tilgjengelig i Linux/Unix i lengre tider, men ikke i Windows uten å installere Power Tools... Jeg vil dessuten si at Apple har greid å integrere Spaces veldig tett med OSet og gjort det brukervennlig. Microsoft skjønte tydeligvis at Exposé gjorde hverdagen til Macbrukerne lettere, men klarte desverre ikke å gjøre Flip 3D likke effektivt som Exposé. Sidebar i Vista ligner mye på Dashboard med enkelte forandringer selvsagt, og de to er mer eller mindre jevnbyrdige etter min oppfatning, og det samme gjelder vel også for søkefunksjonen vil jeg tro. Docken i OS X er til syvende og sist det som gjør at man kan jobbe mer effektivt, da man slipper å ha alle programmene fremme samtidig. Microsoft har forbedret Start menyen i Vista, men jeg synes allikevel ikke at det er helt det samme enda... Stacks er også en fin måte å holde orden på. Frem til nå har jeg måtte lage et eget sett med mapper for nedlastninger og ting som jeg ikke har hatt tid til å sortere i andre mapper. Nå kan jeg endelig ha full oversikt. Noen lignende funksjon har jeg ikke funnet i Windows Vista. Endret 12. juni 2007 av nitramdg Lenke til kommentar
iMono Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 (endret) Nåja. (Edit: Til asjafjell Jeg quoter meg selv: "Jeg gleder meg til lanseringen av Leopard, men den overgår ikke Vista på noen måte. Den er ingen Vista 2.0." Dette har faktisk ganske mye med presentasjonen igår da OSX for ikke så lenge siden reklamerte med at Leopard er Vista 2.0 og "Redmond, start your photocopiers". Noe som det faktisk ser ut til at Leopard har gjort mest av. Lite innovasjon egentlig slik jeg ser det, mer oppussing av allerede-sett funksjoner. Dette er ikke ment å lage en flamebait, men det viser egentlig hvor lik Apple og Microsoft er. Presentasjonen igår viste at Vista og Leopard ikke har mye som skiller dem. Enkelte utførelser er forskjellig, samtidig som at hvert av OSene har sine "unike" småfunksjoner. Nitramdg; Du sier ikke mye vesentlig i denne debatten og er et tydelig bevis på en Apple-fantast (selv om jeg faktisk ikke vil klassifisere deg som en gruppe). Jeg skjønner ikke at dere kan klassifisere meg som Microsoft-fanboy. Deres klassifikasjon av en slik fanboy er at jeg enten; 1) Ikke kun er positiv til alt som kommer fra Apple-leiren. 2) Liker noe av det Microsoft produserer. Uansett hva dere måtte mene, så tar jeg faktisk åpenhjertig imot Leopard. Dere derimot tok ikke åpenhjertig imot Vista, men brukte enhver anledning til å slenge dritt om hvor dårlig/ustabilt det var mens hvor bra OSX Tiger var og hvor revolusjonerende Leopard ville bli. Dere hevder også fortsatt at Leopard er Vista 2.0, noe som det såvisst ikke er, men klare ikke å bevise det med noen håndfaste eksempler. Det Apple viste igår var helt standard, ingenting imponerende. 1. Nytt skrivebord - med gjennomstiktig menylinje (Vista?) 2. Quick Look - finnes i Vista i et såkalt "pane". I tillegg har Vista "live"-ikoner for innholdsfiler som Word-dokumenter, videoer etc.. 3. Boot Camp - Enda et triks fra Apple for å få flere over på Mac. Ingenting imot det, og det er et lurt trekk. 4. Finder - støtte for nettverk slik som i Vista. I tillegg kan du bruke animasjoner over nettverk, også slik som i Vista. 5. iChat - Yep, morsomme oppdateringer, men ingenting evolusjonerende engang. 6. Time Machine - liker ideen, men folk bør også vite de farlige aspektene med dette. Finnes som ShadowCopy og Backup-program i Vista også, men her kan du også gjøre dette via en partisjon. Håper Leopard også får støtte til å brenne ut DVDer for systemgjenoppretiing. 7. Spaces - wohoo. Det er ingenting revolusjonerende her heller, men jeg liker faktisk tanken på flere skrivebord. Flott at dette har eksistert i over et halvt tiår til Windows slik at jeg også kan installere det her. Har selvfølgelig utelatt noen funksjoner, men mye av det som ble presentert igår har vært presentert før. Apple har nok brukt litt for mye elsk på iPhone og litt for lite på Leopard. Endret 12. juni 2007 av iMono Lenke til kommentar
asbjornu Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 ZFS alene er god nok grunn til å fullstendig undergrave Windows Vista som operativsystem i forhold til Windows. Tenk også på at grunnlaget til OS X ble klart og var i bruk mange måneder før Vista kom, så å si at Vista er foran OS X på noen som helst måte blir helt feil og historieløst. At Vista er bedre enn OS X får i så fall stå på smak, det kan ikke underbygges av objektive påstander. Uansett hva som er "best" av Windows Vista og OS X spiller det ingen rolle, for OS X er ikke en direkte konkurrent til Windows da det ikke selges og støttes på vanlig PC-hardware, slik Windows Vista gjør. Personlig synes jeg uansett at OS X er utrolig mye bedre (både visuelt, brukervennlighetsmessig og teknologisk) enn noe Microsoft noen gang har klart å klemme ut. Lenke til kommentar
NitRam Den Gale Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 (endret) Etter min mening ligger Leopard (slik som fremvist nå) foran... Operativsystemene er jo i og for seg basert rundt samme grunntanke om filbehandlig osv. så sånn sett så er de jo like. Ut ifra dette ståstedet så er det allikevel mye som skiller de to operativsystemene... Endret 12. juni 2007 av nitramdg Lenke til kommentar
Bofur Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 (endret) Synd at en må ha MS XP/Vista om en vil spille de nyeste spillene. Hadde Ikke MS hatt monopol her, hadde veg valgt Leopard eller Tiger fra Apple. Nei blir nok XP helt til jeg må kjøpe ny pc, da håper jeg det har kommet et alternativ til Vista Endret 12. juni 2007 av Bofur Lenke til kommentar
arokh Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 Og du har åpenbart ikke prøvd Vista og lever i din egen "Apple-fantast"-verden. Nå er jeg helt seriøs, for ingen kan med hånden på hjertet si at den ene overgår den andre på noen som helst måte. Og jo, jeg har brukt Mac OSX Tiger relativt ofte. Siden du påstår at du vet så mye om Leopard, da kan du fortelle meg på hvilken måte den er milevis foran? Jeg skal avsløre noe for deg; du klarer det ikke. 8840670[/snapback] Leopard og OSX er milevis foran Vista pga: - ZFS (helt overlegent filsystem med så mye stilige funksjoner at det får absolutt alle andre filsystem til å se ut som amatørmessige hobbyprosjekter) - Unix-kjerne og BSD userland legger grunn for et solid OS (ikke synlig for den jevne bruker, men absolutt nyttig for avanserte brukere) - iLife - iTunes - Bonjour/Zeroconf Og mange andre ting. Hvor produktiv er man med en default installasjon av Vista? Er relativt lite man får gjort uten å legge inn tilleggsprogram, selv for veldig basic ting. Ting som for eksempel å koble til en mobiltelefon med bluetooth og synce addresseboken/sende sms/koble til internett er helt ekstremt enkelt i OSX. Lenke til kommentar
iMono Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 ZFS alene er god nok grunn til å fullstendig undergrave Windows Vista som operativsystem i forhold til Windows. Tenk også på at grunnlaget til OS X ble klart og var i bruk mange måneder før Vista kom, så å si at Vista er foran OS X på noen som helst måte blir helt feil og historieløst. At Vista er bedre enn OS X får i så fall stå på smak, det kan ikke underbygges av objektive påstander. Uansett hva som er "best" av Windows Vista og OS X spiller det ingen rolle, for OS X er ikke en direkte konkurrent til Windows da det ikke selges og støttes på vanlig PC-hardware, slik Windows Vista gjør. Personlig synes jeg uansett at OS X er utrolig mye bedre (både visuelt, brukervennlighetsmessig og teknologisk) enn noe Microsoft noen gang har klart å klemme ut. 8840878[/snapback] Nå er jo ZFS Sun sitt da, og da kommer det nok også til Vista - kanskje SP1? Vi får se om det blir standard filsystem i Leopard. Noe sier meg at det ikke blir det, men det får tiden vise. Har forresten svart ditt innlegg Nitramdg lenger oppe; kanskje lurt å lese. Lenke til kommentar
NitRam Den Gale Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 Synd at en må ha MS XP/Vista om en vil spille de nyeste spillene. Hadde Ikke MS hatt monopol her, hadde veg valgt Leopard eller Tiger fra Apple. Nei blir nok XP helt til jeg må kjøpe ny pc, da håper jeg det har kommet et alternativ til Vista 8840915[/snapback] Det ser ihvertfall ut som om du kan kjøpe deg Mac om du skal spille EA sine spill. De har lovet å begynne å gi ut spill samtidig på Mac og PC, og begynner med Command and Counquer 3, NFS Carbon, Battlefield 2142 og Harry Potter i Juli og videre med Tiger Woods '08 og Madden '08 senere... Lenke til kommentar
NitRam Den Gale Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 (endret) ZFS alene er god nok grunn til å fullstendig undergrave Windows Vista som operativsystem i forhold til Windows. Tenk også på at grunnlaget til OS X ble klart og var i bruk mange måneder før Vista kom, så å si at Vista er foran OS X på noen som helst måte blir helt feil og historieløst. At Vista er bedre enn OS X får i så fall stå på smak, det kan ikke underbygges av objektive påstander. Uansett hva som er "best" av Windows Vista og OS X spiller det ingen rolle, for OS X er ikke en direkte konkurrent til Windows da det ikke selges og støttes på vanlig PC-hardware, slik Windows Vista gjør. Personlig synes jeg uansett at OS X er utrolig mye bedre (både visuelt, brukervennlighetsmessig og teknologisk) enn noe Microsoft noen gang har klart å klemme ut. 8840878[/snapback] Nå er jo ZFS Sun sitt da, og da kommer det nok også til Vista - kanskje SP1? Vi får se om det blir standard filsystem i Leopard. Noe sier meg at det ikke blir det, men det får tiden vise. Har forresten svart ditt innlegg Nitramdg lenger oppe; kanskje lurt å lese. 8840959[/snapback] Ja, kanskje om du hadde lest resten av innlegget mitt så hadde du skjønt at jeg ikke er Apple fanboy... EDIT: Hva er forresten "de farlige" aspektene med Time Machine? Endret 12. juni 2007 av nitramdg Lenke til kommentar
iMono Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 Leopard og OSX er milevis foran Vista pga: - ZFS (helt overlegent filsystem med så mye stilige funksjoner at det får absolutt alle andre filsystem til å se ut som amatørmessige hobbyprosjekter) - Unix-kjerne og BSD userland legger grunn for et solid OS (ikke synlig for den jevne bruker, men absolutt nyttig for avanserte brukere) - iLife - iTunes - Bonjour/Zeroconf Og mange andre ting. Hvor produktiv er man med en default installasjon av Vista? Er relativt lite man får gjort uten å legge inn tilleggsprogram, selv for veldig basic ting. Ting som for eksempel å koble til en mobiltelefon med bluetooth og synce addresseboken/sende sms/koble til internett er helt ekstremt enkelt i OSX. 8840953[/snapback] - ZFS - Flott idé ja, men så må jo det prøves ut i praksis også? Vi får se når NOEN AV OSS har prøvd det. - Samme bablet om Unix-kjerne. Nå snakket jeg litt med en utvikler for Mac, burde ha fått mer ut av henne. Men hun reagerte på at OSX hadde en Unix-kjerne. - iLife - Yep, slike programmer som Microsoft ikke får lov til å la følge med Windows. - iTunes - Ikke akkurat et stort argument altså. - Bonjour/Zeroconf - Har ikke hørt mye om dette, men Vista har et helt redesignet nettverksstack. Du viser igjen at det bare er småting/personlig preferanser som skiller Vista og Leopard. Lenke til kommentar
asjafjell Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 til Imono: Det begynte med saklige argumenter, men fløt litt utenfor. Slikt irriterer meg, men nå ser det ut til at vi kommer inn på "hovedveien" igjen. Saklige argumenter fungerer alltid bedre enn subjektive meninger. Lenke til kommentar
iMono Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 (endret) EDIT: Hva er forresten "de farlige" aspektene med Time Machine? 8840989[/snapback] Ehm... At du kan finne filer som du faktisk har slettet av en grunn? Ikke alle bør ta backup av ting, og det er synd at man blir spurt om dette så raskt man setter inn en ekstern harddisk. asfjafjell; Det er fordi enkelte fortsatt ikke respekterer at jeg er; 1) Teknologi-fantast - er ganske nøytral i OS-debatter, men har selvfølgelig personlige preferanser. Noe som av to personer her blir klassifisert som fanboyisme. 2) Bruker av OSX på flere plan. Har dobbeltinstallert OSX/Vista på min maskin, og bruker Mac nesten på daglig basis. Endret 12. juni 2007 av iMono Lenke til kommentar
NitRam Den Gale Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 EDIT: Hva er forresten "de farlige" aspektene med Time Machine? 8840989[/snapback] Ehm... At du kan finne filer som du faktisk har slettet av en grunn? Ikke alle bør ta backup av ting, og det er synd at man blir spurt om dette så raskt man setter inn en ekstern harddisk. 8841005[/snapback] Det vil ikke være et problem å fjerne filer som du absoultt ikke vil ha. Dessuten vil backupfilene være kryptert dersom man aktiverer det. Lenke til kommentar
iMono Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 (endret) Det vil ikke være et problem å fjerne filer som du absoultt ikke vil ha. Dessuten vil backupfilene være kryptert dersom man aktiverer det. 8841008[/snapback] Hvordan forhindrer du at filer ikke blir backet opp da? Skjer dette automatisk? Er dette på et brukernivå slik at brukeren vet om det er slettet eller ligger i Time Machine et sted? Finnes det to sletteknapper - slett kun fra maskinen/slett også fra backupen/versjonshistorikk? Edit: Nå må jeg koble av med en film eller noe. Endret 12. juni 2007 av iMono Lenke til kommentar
NitRam Den Gale Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 (endret) Det vil ikke være et problem å fjerne filer som du absoultt ikke vil ha. Dessuten vil backupfilene være kryptert dersom man aktiverer det. 8841008[/snapback] Hvordan forhindrer du at filer ikke blir backet opp da? Skjer dette automatisk? Er dette på et brukernivå slik at brukeren vet om det er slettet eller ligger i Time Machine et sted? Finnes det to sletteknapper - slett kun fra maskinen/slett også fra backupen/versjonshistorikk? Edit: Nå må jeg koble av med en film eller noe. 8841041[/snapback] Nå har vi ikke fått Leopard i hånda enda, men jeg kan tenke meg at du kan gå inn manuelt og slette for alltid. Uansett vil filen ligge på harddisken din før du skriver over den. Det som er sikkert er ihvertfall at du kan velge ut deler av harddisken som du ikke vil ta backup av. Jeg vil anbefale deg å ta en titt på Leopard siden for fyldig informasjon om de nye tjenestene. EDIT: Det samme gjelder forøvrig for Spotlight, du kan gå inn og velge områder som du ikke vil søke på... Endret 12. juni 2007 av nitramdg Lenke til kommentar
iDude Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 (endret) - iLife - Yep, slike programmer som Microsoft ikke får lov til å la følge med Windows. 8840990[/snapback] Sist jeg sjekket kostet iLife penger, men det blir bundlet med nye macer. EDIT: Hva er forresten "de farlige" aspektene med Time Machine? 8840989[/snapback] Ehm... At du kan finne filer som du faktisk har slettet av en grunn? Ikke alle bør ta backup av ting, og det er synd at man blir spurt om dette så raskt man setter inn en ekstern harddisk. 8841005[/snapback] Ja.. fryktelig synd . Vil tippe de fleste setter pris på en enkel og intuitiv backupløsning. Ikke alle trenger å ta backup av ting, men alt for få tar backup av ting.Nå er jo ZFS Sun sitt da, og da kommer det nok også til Vista - kanskje SP1? 8840959[/snapback] Hvorfor det? Det er mange gode open-source filsystem der ute som MS ikke har implementert, så hvorfor ZFS? Endret 12. juni 2007 av ibrotha Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå