Gjest Slettet-lQle7N2M Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 Jeg har hort teorien om at hvis en rakkett drar fra gjorden i lysets hastighet og kommer tilbake igjen vil det ha gatt mye lengre tid for menneskene pa jorden en mannskapet i rakketten. Men er ikke hastigheten relativ, hvordan kan man si at det er rakketten som beveger seg i lysets hastighet og jorden som star stille og ikke omvendt. Og hvorfor er det rakketens manskap som opplever at tiden har gatt fortere og ikke omvendt. Er det noen som er gode pa astro-fysikk som kan forklare meg dette? Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 Vet ikke hvor interessert du er i dette, men du finner nok det aller meste ut ved å lete på Wikipedia, spesielt da artikkelen Time dilation og dens referanser. Lenke til kommentar
Chub Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 Forskjellen er at de i raketten må akselerere opp til like under hastigheten, og deretter akselerere for å kunne snu romskipet til retning Jorden igjen. Er dette som gjør forskjellen. Siden begrepet akselerasjon kommer inn, må man til med den generelle relativitetsteorien for å kunne regne ut eksakt hvordan tidsforskyvningen vil være ved retur til kloden vår. Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 Det er ikke mulig å oppnå lysets hastighet, da det krever uendelig energi. Lenke til kommentar
Tharos. Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 Jeg spør som jeg har vett: Hvorfor? Har ikke lyset lysets hastighet? Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 Jeg spør som jeg har vett: Hvorfor? Har ikke lyset lysets hastighet? 8847659[/snapback] Det er visstnok fordi lyspartikler ikke har noen restmasse. Jeg googlet det tidligere i dag, men jeg gidder ikke finne det fram nå. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 (endret) Jeg spør som jeg har vett: Hvorfor? Har ikke lyset lysets hastighet? 8847659[/snapback] Lyset kan sees på som både bølger og partikler. Siden man kan tenke på lys som bølger vil jeg tro partiklene ikke har masse som tillater dem å bevege seg så raskt. Men lys kan jo påvirkes av gravitasjon, så nå ble jeg usikker Endret 13. juni 2007 av skag1 Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Fotoner (lyspartikler) er masseløse, det er derfor de kan ferdes med lysets hastighet. Imidlertid innehar de en dobbeltnatur, de oppfører seg både som partikler og bølger samtidig, og som bølger kan de avbøyes både optisk (lysbrytning) og ved hjelp av tyngdefelt (buler i rom-tiden). Lenke til kommentar
vanedyret Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Akselerer lyset når det slukes av sorte hull? Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Akselerer lyset når det slukes av sorte hull? 8850899[/snapback] Nei, men det bøyes av, slik jeg har forstått det. Uansett, som mange her sikkert vet, så hvis man sender to stk. fly(eller andre fartøy, vi kaller dem fly her) mot hverandre, og begge går i 0.9c, så vil dem treffe hverandre i 0.99c (mener jeg), og ikke i 1.8c som man skulle trodd. Dette er altså sett fra et av flyene. Men hva hvis man står ved siden av det punktet hvor flyene skal kresje? Da er man utenfor tidsforskyvningen, og selv om tiden går saktere for flyene, så vil de fra den observatøren kresje inn i hverandre i 1.8c (begge nærmer jo seg punktet med 0.9c, sett fra observatøren, og slik jeg ser det, er ikke tid en faktor som teller for observatøren) Det jeg mener er at: Hvordan kan flyene kresje inn i hverandre med bare ca. 0.99c når begge nærmer seg med 0.9c? Hvis vi ser det fra et av flyene, så er det greit, pga. tiden slakkes ned, men 0.9c vil si at det beveger seg med en viss fart, sett utenfra, og denne må dobles for å få farten de kresjer inn i hverandre med) PS: c er lyshastighetkonstanten, altså ca. 300 000 000 m/s Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Akselerer lyset når det slukes av sorte hull? 8850899[/snapback] Hadde dette vært tilfellet hadde grunnpilaren i Einsteins arbeid, og øvrig moderne vitenskap, vært feil. Ifølge Einstein er lysets hastighet konstant. Det som varierer derimot er tiden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå